طراحی الگوی مدیریت بحران در راستای تاب‌آوری کسب‌وکارها، مبتنی بر نقش‌های حاکمیتی و سازمانی (در شرایط همه‌گیری کووید-19)

نوع مقاله : مقاله علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 گروه کسب وکار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران. تهران. ایران

2 مدرس دانشگاه فرهنگیان،پردیس شهید رجایی قزوین

چکیده

بیماری کووید-19 علاوه بر تهدید سلامت افراد، زیان‌های جبران‌ناپذیری به بدنه‌ اقتصاد در سطح جهانی وارد کرد و بیشتر کسب‌وکارها را با رکود و زیان مواجه ساخت. در این راستا، این تحقیق به دنبال ارائه الگوی مدیریت بحران در شرایط همه‌گیری کووید-19، با تمرکز بر مقوله تاب‌آوری کسب‌وکارها است. روش پژوهش، تحلیل محتوا و کیفی است. بدین منظور چالش‌های این بحران در پنج سطح مشتمل بر «منطقه‌ای/سیاسی، جهانی، اقتصاد کلان، بنگاه و سطح خانوار» شناسایی شد. سیاست‌های کسب‌وکار در بحران کووید-19 نیز مشتمل بر «سیاست‌های جهانی، حمایتی، تجاری، مالی و سیاست پولی» مشخص گردید. مؤلفه‌های مدیریت بحران کووید-19 نیز مشتمل بر «معماری سازمانی، سازمان‌دهی جهت پاسخگویی، بازطراحی مدل کسب‌وکار، شک و شهود، ارزیابی مستمر، اعطای اختیارات، ایمنی روان‌شناختی، گروه‌های انعطاف‌پذیر و توانمندی حل سریع مسئله» هستند. درنهایت راهکارهای حاکمیتی و سازمانی جهت تاب‌آوری کسب‌وکارها در این بحران پیشنهاد گردید. همچنین راهکارهای حاکمیتی مشتمل بر «آینده‌نگاری و سناریوسازی، اولویت­بندی، مراقبت از فعالیت زیرساخت‌ها، تأمین بودجه دولتی، تأمین مالی از مسیرهای جدید، شناسایی اقشار آسیب‌پذیر، توانمندسازی و توسعه‌ صنایع برخط، ارائه مشوق‌های مشروط، هدایت پاداش‌ها جهت تعدیل تقاضا، فرهنگ‌سازی جهت مشارکت و ایجاد اعتماد عمومی، تقویت، تشویق و همکاری جهت توسعه سرمایه اجتماعی (رسمی و غیررسمی)» است. راهکارهای سازمانی نیز مشتمل بر «زنجیره تأمین، مشتریان، کارکنان، مالی، تبلیغات و بازاریابی، پذیرش و قبول واقعیت و انطباق‌پذیری، تقویت تحقیق و توسعه و گروه­های تخصصی، اشتراک‌گذاری اسناد و اطلاعات، شناسایی نقاط اهرمی، افرایش تحمل ابهام، همدلی همبستگی و تقویت روحیه مشارکت، ادغام و اتحاد راهبردی و ایده پردازی، نوآوری، اقدامات کارآفرینانه و ابتکاری» است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Designing a Crisis Management Model for Business Resilience, Based on Governing and Organizational Roles (Within the period of pandemic Covid-19 )

نویسندگان [English]

  • gholamhossein hosseininia 1
  • marziyeh bakhtiari 2
1 Department of Business. Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran.Tehran.Iran
2 Ph.D Condidate in Entrepreneurship Management
چکیده [English]

In addition to threatening people's health, Covid-19 has inflicted irreparable damage on the world economy and has left most businesses in recession. In this regard, this study aims to provide a crisis management model (Covid-19) for business resilience. The research method is content analysis, and qualitative. In this regard, the challenges of the crisis were first identified at five levels: "regional / political, global, macroeconomic, enterprise and family level." Business policies in the Covid-19 crisis also included "global, supportive policies, Trade, Finance and Monetary Policy”. The components of covid-19 Crisis Management were also identified, including "organizational architecture, organization to respond, business model redesign, skepticism, continuous evaluation, authority, psychological safety, flexible groups and the ability to solve problems quickly." and finally, governing and organizational strategies for resilience of businesses in this crisis were proposed.
Based on this, governing strategies include “foresight and scenario building, prioritization, infrastructure activity care, government funding, financing from new routes, identifying vulnerable groups, empowering and developing online industries, providing incentives. Conditions include rewarding demand to moderate demand, creating a culture of participation and building public trust; strengthening, encouraging and cooperating to develop social capital (formal and informal). Organizational solutions also include "supply chains, customers, employees, finance, advertising and marketing, acceptance and accepting reality and adaptability, strengthening R&D and specialized teams, sharing documents and information, identifying leverage points, increasing ambiguity tolerance, empathy." "Solidarity and strengthening the spirit of cooperation, integration and strategic unity and giving ideas, innovation, entrepreneurial and innovative initiatives were also considered.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Business
  • Covid-19
  • Crisis Management
  • Resilience Strategies
  1. Ayittey, F.K., Ayittey, M.K., Chiwero, N.B., Kamasah, J.S., Dzuvor, C(2020) Economic impacts of Wuhan 2019-nCoV on China and the world, Journal of Medical Virology 92(5), pp. 473-475.
  2. Beninger S. & Francis J.N.P. (2021), Resources for Business Resilience ina Covid-19 World: A Community-Centric Approach Business Horizons, https://doi.org/10.1016/j.bushor.2021.02.048.
  3. Garrett, L. (2020) COVID-19: the medium is the message, Published Online March 11, 2020 https://doi.org/10.1016/ S0140-6736(20)30600-0.
  4. Anderson, R.M., Heesterbeek, H., Klinkenberg, D., Hollingsworth, T.D(2020)How will country-based mitigation measures influence the course of the COVID-19 epidemic, The Lancet 395(10228), pp. 931-934.
  5. چیت‌سازان، هستی؛ داوری، علی؛ جلالی، محمد (1397). ارزیابی عوامل مؤثر بر ظرفیت تاب‌آوری کسب‌وکارهای کوچک و متوسط (موردمطالعه: قطعه‌ سازان صنعت خودرو)، فصلنامه علمی پژوهشی (وزارت علوم)، شماره 41، ص 421-440
  6. Christopher,M., Peck,H. (2004). "Building the resilient supply chain". The international journal of logistics management 15(2),1-14.
  7. دارابی، سید علیرضا (1398) سنجش و تحلیل مؤلفه‌های تاب‌آوری در زنجیره تأمین لوازم‌خانگی و تعیین استراتژی‌های تاب‌آوری (مطالعه موردی: شرکت گلدیران)
  8. Hollnagel E., Sundström., G. (2006) Learning How to Create Resilience in Business Systems
  9. Hayward Mathew L.A. ., Forster William R..Sarasvathy, Saras D., Fredrickson Barbara L. (2014)Beyond hubris: How highly confident entrepreneurs rebound to venture again.
  10. Fikseljoseph (2003) Designing Resilient, Sustainable Systems Environ. Sci. Technol., 37, 5330-5339,planning: Addressing the interdependence of urban retail areas”, Cities,Elsevier395 (10228), pp. 942-943.
  11. Adekola, J., & Clelland, D. (2020). Two sides of the same coin: Business resilience and community resilience. Journal of Contingencies and Crisis Management, 28(1), 50-60.
  12. 12.McKnight, B., & Linnenluecke, M. K. (2016). How firm responses to natural disasters strengthen community resilience: A stakeholder-based perspective. Organization & Environment, 29(3), 290-307.
  13. Adekola J., & Clelland, D. (2020). Two sides of the same coin: Business resilience and community resilience. Journal of Contingencies and Crisis Management, 28(1), 50-60.
  14. 14.Antokhov, A., Tytynnik, Y., Krivenko, A., Pashynskyi, V., Cherkasova, S. (2019) Development of adaptive organizational and economic mechanism of strategic management of corporation resistance to risk, Academy of Strategic Management Journal 18(Special Issue 1), pp. 1-5.
  15. Amossé, T., Askenazy, P., Chevalier, M., (...), Petit, H., Rebérioux, A. (2019) Industrial relations and adjustments to the crisis: A comparative micro-statistical analysis of France and Great Britain, International Labour Review 158(3), pp. 463-487.
  16. Paolo S., Andrea., G. (2020) The economics of a pandemic: The case of Covid19,London Business School.
  17. Paolo S., Andrea., G. (2020) The economics of a pandemic: The case of Covid19,London Business School.16.
  18. BaldwinRichard, Beatrice Weder di Mauro (2020) Economics in theTime of COVID-19, Centre for Economic Policy Research.
  19. Chung, S.W., Lee, J.-S. (2019) Building the pillars of the EU-South Korea strategic partnership, Asia Europe Journal17(3), pp. 327-340.
  20. Torres, A.P., Marshall, M.I., Sydnor, S. (2019) Does social capital pay off? The case of small business resilience after Hurricane Katrina, Journal of Contingencies and Crisis Management27 (2), pp. 168-181.
  21. گل وردی، مهدی (1396). تاب‌آوری ملی: مروری بر ادبیات تحقیق. مطالعات راهبردی سیاست‌گذاری عمومی، 7(25), 293-310
  22. Haase Alexander.,Eberl prter (2019) The Challenges of Routinizing for Building Resilient Startups eter Eber, Wiley Online Library, First published: 04 February 2019 https://doi.org/10.1111/jsbm.12511.
  23. Kovoor-Misra, S. (2020). Characteristics of Strategic Partnerships between Differently Successful Companies Peter Eberl.
  24. Schutte, F. and Mberi, F. (2020), “Resilience as survival trait for start-up entrepreneurs”, Academy of Entrepreneurship Journal, Vol. 26 No. 1, p. 311.
  25. Roundy, P. T., Brockman, B. K., and Bradshaw, M. (2017) “The resilience of entrepreneurial ecosystems,” Journal of Business Venturing Insights, 8(11): 99-104.
  26. Hillmann Julia., Guenther Eeltraud (2021) Organizational Resilience: A Valuable Construct for Management Research?
  27. Clingingsmith., D. Shane.S., Helper., S. (2020)Principles for Economic Policy in the COVID-19 Recession
  28. Maphanga, P.M., Henama, U.S (2019) The tourism impact of ebola in Africa: Lessons on crisis management, African Journal of Hospitality, Tourism and Leisure8.
  29. U, Sio Chong., So, Yuk Chow (2020) The impacts of financial and non-financial crises on tourism: Evidence from Macao and Hong Kong, Tourism Management Perspectives Volume 33, January 2020, Article number 100628.
  30. Ivanov., D. (2020) Predicting the impacts of epidemic outbreaks on global supply chains: A simulation-based analysis on the coronavirus outbreak (COVID-19/SARS-CoV-2) case, Transportation Research Part E: Logistics and Transportation Review, Volume 136, April 2020, 101922.
  31. Koonin,L.M (2020). Novel coronavirus disease (COVID-19) outbreak: Now is the time to refresh pandemic plans, Journal of business continuity &emergency planning13(4), pp. 1-15.
  32. Seddighi, H (2020) Trust in humanitarian aid from the earthquake 2017 to COVID-19 in Iran: A policy analysis, Disaster Medicine and Public Health Preparedness.
  33. Wang, A., Pitsis, T.S., (2019) Identifying the antecedents of megaproject crises in China, International Journal of Project Management 2019.
  34. خنیفر حسین، مسلمی ناهید (1398) روش‌های پژوهش کیفی، انتشارات نگاه دانش
  35. Ayala, J.-C., & Manzano,G. (2014). The resilience of the entrepreneur. Influence on the success of the business. A longitudinal analysis. Journal of Economic Psychology, 42, 126–135. JOUR.
  36. Brown,Ross., Cowling, Marc (2021) The geographical impact of the Covid-19 crisis on precautionary savings, firm survival and jobs: Evidence from the United Kingdom’s 100 largest towns and cities Ross Brown University of St Andrews, UK Marc Cowling University of Derby, UK, International Small Business Journal: Researching Entrepreneurship 1–11.