%0 Journal Article %T طراحی الگوی مدیریت بحران در راستای تاب‌آوری کسب‌وکارها، مبتنی بر نقش‌های حاکمیتی و سازمانی (در شرایط همه‌گیری کووید-19) %J مدیریت بحران %I دانشگاه صنعتی مالک اشتر %Z 2345-3915 %A حسینی نیا, غلامحسین %A بختیاری, مرضیه %D 2021 %\ 12/22/2021 %V 10 %N ویژه نامه کرونا %P 85-103 %! طراحی الگوی مدیریت بحران در راستای تاب‌آوری کسب‌وکارها، مبتنی بر نقش‌های حاکمیتی و سازمانی (در شرایط همه‌گیری کووید-19) %K کووید-19 %K مدیریت بحران %K تاب‌آوری %K کسب‌وکار %K راهکارها %R %X بیماری کووید-19 علاوه بر تهدید سلامت افراد، زیان‌های جبران‌ناپذیری به بدنه‌ اقتصاد در سطح جهانی وارد کرد و بیشتر کسب‌وکارها را با رکود و زیان مواجه ساخت. در این راستا، این تحقیق به دنبال ارائه الگوی مدیریت بحران در شرایط همه‌گیری کووید-19، با تمرکز بر مقوله تاب‌آوری کسب‌وکارها است. روش پژوهش، تحلیل محتوا و کیفی است. بدین منظور چالش‌های این بحران در پنج سطح مشتمل بر «منطقه‌ای/سیاسی، جهانی، اقتصاد کلان، بنگاه و سطح خانوار» شناسایی شد. سیاست‌های کسب‌وکار در بحران کووید-19 نیز مشتمل بر «سیاست‌های جهانی، حمایتی، تجاری، مالی و سیاست پولی» مشخص گردید. مؤلفه‌های مدیریت بحران کووید-19 نیز مشتمل بر «معماری سازمانی، سازمان‌دهی جهت پاسخگویی، بازطراحی مدل کسب‌وکار، شک و شهود، ارزیابی مستمر، اعطای اختیارات، ایمنی روان‌شناختی، گروه‌های انعطاف‌پذیر و توانمندی حل سریع مسئله» هستند. درنهایت راهکارهای حاکمیتی و سازمانی جهت تاب‌آوری کسب‌وکارها در این بحران پیشنهاد گردید. همچنین راهکارهای حاکمیتی مشتمل بر «آینده‌نگاری و سناریوسازی، اولویت­بندی، مراقبت از فعالیت زیرساخت‌ها، تأمین بودجه دولتی، تأمین مالی از مسیرهای جدید، شناسایی اقشار آسیب‌پذیر، توانمندسازی و توسعه‌ صنایع برخط، ارائه مشوق‌های مشروط، هدایت پاداش‌ها جهت تعدیل تقاضا، فرهنگ‌سازی جهت مشارکت و ایجاد اعتماد عمومی، تقویت، تشویق و همکاری جهت توسعه سرمایه اجتماعی (رسمی و غیررسمی)» است. راهکارهای سازمانی نیز مشتمل بر «زنجیره تأمین، مشتریان، کارکنان، مالی، تبلیغات و بازاریابی، پذیرش و قبول واقعیت و انطباق‌پذیری، تقویت تحقیق و توسعه و گروه­های تخصصی، اشتراک‌گذاری اسناد و اطلاعات، شناسایی نقاط اهرمی، افرایش تحمل ابهام، همدلی همبستگی و تقویت روحیه مشارکت، ادغام و اتحاد راهبردی و ایده پردازی، نوآوری، اقدامات کارآفرینانه و ابتکاری» است. %U https://www.joem.ir/article_246940_6a92b07a879c846541870bdfe4a5d181.pdf