طراحی مدل انسجام بین سازمانی در اجرای خط مشی های مدیریت بحران با رویکرد ساختاری تفسیری

نوع مقاله : مقاله علمی - پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری تخصصی، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد،‌ واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 استاد، گروه مدیریت دولتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

3 استادیار، گروه مدیریت دولتی، واحد دهاقان، دانشگاه آزاد اسلامی، دهاقان، ایران

4 دانشیار، گروه مدیریت صنعتی، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

چکیده

هدف پژوهش، طراحی مدل انسجام بین سازمانی در اجرای خط مشی های مدیریت بحران با رویکرد ساختاری تفسیری بود. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی است و با روش کیفی و در چارچوب تحقیقات توصیفی-پیمایشی انجام شد. جامعه آماری، برابر با 18 نفر از خبرگان آشنا به خط مشی های مدیریت بحران، شامل7 نفر از مدیران سازمان مدیریت بحران، 6 نفر از و صاحب نظران دستگاه های همکار در مدیریت بحران و 5 نفر از اساتید دانشگاهی صاحب نظر در مدیریت بحران بودند که براساس تخصص، تجربه، تسلط نظری، دسترسی و تمایل به صورت غیر تصادفی و هدفمند انتخاب شدند. با بررسی ادبیات پیشینه و نظرات خبرگان و همچنین بهره گیری از روش دلفی 50 شاخص انسجام بین سازمانی در اجرای خط مشی های مدیریت بحران در قالب 16 مؤلفه شناسایی گردید و مؤلفه ها با تکنیک ISM سطح بندی شد. یافته ها نشان داد که مؤلفه ها در هفت سطح قرار گرفتند که وحدت فرماندهی و مدیریت منابع در سطح زیربنایی و اقدامات مشترک، توافق پذیری و تعامل در سطح اول مدل ساختاری تفسیری پژوهش قرار گرفتند. تعیین خط مشی های اولویت دار دستگاه های همکار و تأمین منابع مورد نیاز، هدایت متمرکز و مناسب منابع و تجهیزات در زمان وقوع بحران ها و ایجاد مرکز فرماندهی در منطقه وقوع بحران، اجرای خط مشی های مدیریت بحران و همچنین دستیابی به دیگر مؤلفه های انسجام بین سازمانی در اجرای خط مشی های مدیریت بحران را تسهیل خواهد کرد و به بهبود عملکرد مدیریت بحران کمک خواهد نمود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Designing an inter-organizational cohesion model in implementing crisis management policies with an interpretive structural approach

نویسندگان [English]

  • Mahdi Torkian 1
  • Karamollah Daneshfard 2
  • Mashallah Valikhani, 3
  • Nazanin Pilevari 4
1 PHD Student, Department of Public Administration, Faculty of Management and Economics, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 2- Professor, Department of Public Administration, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
3 Assistant Professor, Department of Public Management, Dehaghan Branch, Islamic Azad University of Dehaghan, Iran
4 Associate Professor, Department of Industrial Management, West Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The purpose of this study was to design an inter-organizational cohesion model in implementing crisis management policies with an interpretive structural approach. The present study is applied in terms of purpose and was conducted by qualitative method and in the framework of descriptive-survey research. The statistical population consisted of 18 experts familiar with crisis management policies, including 7 managers of the Crisis Management Organization, 6 experts and experts in crisis management agencies and 5 university professors with expertise in crisis management. They were selected non-randomly and purposefully based on expertise, experience, theoretical mastery, access and desire. By reviewing the background literature and opinions of experts and also using the Delphi method, 50 indicators of inter-organizational cohesion in the implementation of crisis management policies were identified in the form of 16 components and the components were leveled by ISM technique. Findings showed that the components were located at seven levels, the unity of command and resource management at the infrastructure level and joint actions, agreement and interaction at the first level of the interpretive structural model of the research. Determining the priority policies of the partner agencies and providing the required resources, centralized and appropriate management of resources and equipment in times of crises and the establishment of a command center in the crisis area, implementation of crisis management policies as well as achieving other components of cohesion It will facilitate inter-organizational implementation of crisis management policies and help improve crisis management performance.

کلیدواژه‌ها [English]

  • inter-organizational cohesion
  • policy
  • crisis management
  • inter-organizational coordination
  • integration
1- Christensen T, Lægreid P, Rykkja LH. Organizing for crisis management: building governance capacity and legitimacy. Public Administ Rev 2016;76(6):887-97. DOI: 10.1111/puar.12558
2- Wang J, Anne M, McLean GN. Understanding crisis and crisis management: an Indian perspective. Hum Res Dev Int 2016;19(3):192-208.
3- سند راهبرد ملی مدیریت بحران کشور (1399) وزارت کشور، سازمان مدیریت بحران.
4- شیرزاد کبریا، بهارک (1392) بررسی ابعاد و مؤلفه های مدیریت بحرانبه منظور ارائه راهکار مناسب برای مدارس متوسطه تهران، فصلنامه تحقیقات مدیریت آموزشی، سال چهارم، شماره 4، ص 118-85.
5- علوی، سید علی. سالاروند، اسماعیل. احمدآبادی، علی و بسحاق، محمدرضا (۱۳۹۱) تحلیل فضا- مکانی عملکرد ایستگاههای آتشنشانی بر پایه ی مدیریت بحران با استفاده از روش تلفیقی MCDM و تحلیل شبکه مطالعه موردی: منطقه 6 تهران، دو فصلنامه مدیریت بحران، شماره ۲، ص ۶۵-۵۷.
6- Zhu, Y., Liu, F., Zhang, G., & Xu, Y., (2019), Development and prospect of mobile gravity monitoring and earthquake forecasting in recent ten years in China, Geodesy and Geodynamics, 10(6), 485-491.
7- هاشمی پطرودی، سیدحمید؛ احمد جعفرنژاد چقوشی، محمد رضا صادقی مقدم، حسین صفری (1396) چالش های حاکمیت شبکه مدیریت بحران (مطالعه ی موردی: شهر تهران)، مدیریت دولتی (دانش مدیریت)، دوره  9، شماره 3، 379-403.
8- Herman, H. M. L. (2016). Disaster management collaboration in turkey: assessing progress and challenges of hybrid network governance. Public Administration, 94(2), 333-349.
9- بهمنش شکیب، داود، احمد کارگر (1396) ارائه مدل نظری هماهنگی بین سازمانی در مدیریت راهبردی بحران های طبیعی با روش فراترکیب، مطالعات بین رشته ای دانش راهبردی، شماره 27، ص 71-102.
10- خوراکیان، علی رضا؛ زهرا نیکخواه فرخانی، مینا بوستانی راد، شکوفه لقمانی دوین (1398) تبیین و طبقه بندی مؤلفه های انسجام سازمانی، مطالعات رفتار سازمانی، سال هشتمف شماره 2، تابستان 1398، ص 124-83.
11- Baccarani C., Golinelli M. The non – existent firm: relations between corporate image and strategy. Italian Journal of Management; 33(97): 313 – 323, 2015.
12- Franklin, K. D. (2011). The Effects of Bureaucracy on Policy Implementation in the Public Sector „A Case Study of Ghana Audit Service, Ashanti Region‟. A Thesis submitted to the Institute of Distance Learning Kwame Nkrumah University of Science and Technology.
13- Bolaji, S.D. (2014). Intent to action: overcoming the barriers to universal basic education policy implementation in Nigeria. A doctoral thesis submitted to the graduate research school of Edith Cowan University, Western Australia.
14- قره داغی، رستم؛ مرتضی موسی خانی، حسن گیوریان (1397) شناسایی و اولویت بندی مؤلفه های مشارکت کارکنان در اجرای خط مشی های عمومی در حوزه شهرداری های کشور، خط مشی گذاری عمومی در مدیریت، سال نهم، شماره 31، ص 1-17.
15- حاجی پور، ابراهیم، لطف الله فروزنده، حسن دانایی فرد، اصغر فانی (1394) طراحی الگوی آسیب شناسی اجرای خط مشی عمومی در ایران، فصلنامه مدیریت نظامی، سال پانزدهم، شماره سوم، ص1 – 23.
16- Stillman, R. (2021). Public Aministration (Concept and Cases). Houghton Mifflin.
17- Ugwuanyi, B. I & Emma E.O. (2013). The Obstacle to effectivie policy implemention by the public bureaucracy in developing nations: the case of Nigeria. Kuwait Chapter of Arabian Journal of Business and Management Review. 2 (7), 100-128.
18- Kabra, G. & Ramesh, A. (2015). Analyzing drivers and barriers of coordination in humanitarian supply chain management under fuzzy environment. Benchmarking: An International Journal, 22(4), 559-587.
19- Zhong, SH., Clark, M., Hou, X. Y., Zang, Y., & FitzGerald, G. (2014). Progress and challenges of disaster health management in China: a scoping review. Global Health Action, 7(1),1-9.
20- Hermansson, H. (2018). Challenges to Decentralization of Disaster Management in Turkey:
The Role of Political-Administrative Context. International Journal of Public Administration, 1–15
21- Kovács, G. & Spens, K. (2009). Identifying challenges in humanitarian logistics International Journal of Physical Distribution & Logistics Management, 39 (6), 506-528.
22- احمدی، عبدالمجید، سوران منوچهری (1399) سنجش وضعیت و تحلیل عوامل مؤثر بر مطلوبیت مدیریت بحران مخاطرات طبیعی در شهرستان قائنات، نشریه برنامه ریزی فضایی، دوره 10، شماره 2، ص 23-50.
- حسین زاده، مهناز؛ احمدی، علی و صمدی فروشانیف مرضیه (1400) توسعه مدل پویای مدیریت بحران زلزله در تهران با استفاده از رویکرد پویایی‌‌شناسی سیستم، نشریه مخاطرات محیط طبیعی، دوره 10، شماره 27، ص 90-67.
24- مدیری، محمود (1399) طراحی مدل ساختاری- تفسیری برای چالش های اثرگذار در مدیریت بلایا، فصلنامه علمی مطالعات بین رشته ای دانش راهبردی، سال دهم، شماره 14، ص 355-386.
25- نوری، محبوبه؛ رضایی، محمدرضا و عسکری، ابراهیم (1399) مدلسازی ساختاری – تفسیری عوامل مؤثر بر تاب آوری کالبدی و اجتماعی شهر شیراز در برابر سانحه طبیعی سیل، جغرافیای اجتماعی شهری، 7 (2)، 172-149.
26- حاتمی نژاد، حسین؛ فرهادى خواه، حسین؛ آروین، محمود و رحیم پور، نگار (1396) بررسى ابعاد مؤثر بر تابآورى شهرى با استفاده از مدل ساختارى تفسیرى، فصلنامه دانش پیشگیرى و مدیریت بحران، دورة هفتم، شمارة اول.
27- قانون مدیریت بحران کشور (1398) مجلس شورای اسلامی، مصوب 7/5/. 139۸.
28- Faisal, M., Banwet, D.K. and Shankar, R. (2006). Supply chain risk mitigation: modelling the enablers, Business Process Management, 12(4): 535-552.