تحلیل و بررسی زمین ‏لغزش ترانشه در راه ارتباطی خرم آباد - پل‏دختر

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه بیرجند

2 استادیار بخش مهندسی معدن، دانشکده مهندسی، دانشگاه بیرجند

چکیده

زمین‏ لغزش‏ها از جمله حوادثی هستند که در دامنه ‏های شیب ‏دار به وقوع می‏پیوندند و همواره با خسارات مالی و تلفات جانی همراه‏اند. شیب‏ ها سازه‏ هایی ژئوتکنیکی هستند، که در صورت رعایت نشدن زاویه‏ ی مناسب در آن‏ها، لغزش دور از انتظار نخواهد بود. بنابراین همواره دغدغه ‏ی اصلی مهندسان تعیین زاویه ‏ی مناسب برای یک شیب است، به گونه‏ای که علاوه بر تحمیل نکردن خاک ‏برداری بیش از اندازه، پایداری مناسب را برای سازه به همراه داشته باشد. در پروژه‏ های راهسازی خصوصاً در مناطق کوهستانی، برای رعایت شیب مناسب جاده در دست احداث، نیاز به ایجاد ترانشه ‏هایی در ناهمواری‏ های واقع در مسیر عبور جاده است. در استان لرستان به علت وجود توپوگرافی کاملاً کوهستانی، ترانشه‏ های متعددی در طول مسیرهای ارتباطی داخل استان احداث شده است. در این تحقیق، لغزش به وجود آمده در ترانشه واقع در 35 کیلومتری مسیر ارتباطی شهرستان خرم آباد به شهرستان پل‏دختر، با دو روش تعادل حدی و روش عددی مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است. نتایج حاصل از مدل‏سازی‏ ها، نشان می‏ دهند که زمین‏ لغزش صورت گرفته هنوز کامل نشده است. ترک‏ های کششی موجود در محل زمین ‏لغزش اثبات کننده‏ ی این ادعاست، که در صورت عدم پایدارسازی مناسب این ترانشه باید منتظر فاجعه‏ای بزرگ بود.

کلیدواژه‌ها


1.                     G. Girty, (2009). Perilous Earth: Understanding Processes Behind Natural Disasters, California.

2.         P. Gupta, D. Mukherjee, P. Sikdar and K. Kumar, (2004). Investigation and Control of Narayanbagar Landslide, District Chamoli, Uttaranchal, India – A Case Study, in Fifth International Conference on Case Histories in Geotechnical Engineering, New York.

            3. م. یمانی؛ ع. ا. شمسی پور؛ ا. گورابی و م. رحمتی (بهار 1393). تعیین مرز پهنه های خطر زمین لغزش در مسیرآزادراه خرم آباد-پل زال با روش تحلیل سلسله مراتبی- فازی. نشریه‏ی تحقیقات کاربردی علوم جغرافیایی، سال چهاردهم، شماره‏ی 3، 27-43.  

            4. ف. بیرانوند  (24 بهمن 1395 ). گران‏ترین آزادراه کشور همچنان درگیر حوادث/ آزادراه خرم‏آباد- پل زال امنیت ندارد، شماره خبر:1326068،24 بهمن 1395. [درون خطی]. Available: www.tasnimnews.com. [دستیابی در 12 اردیبهشت 1396].

            5. م. لشنی زند؛ ب. پروانه؛ ف. بیرانوند (بهار 1390). پهنه‏بندی اقلیمی استان لرستان با استفاده از روش‏های آماری و تعیین مناسب‏ترین روش تجربی. فصلنامه جغرافیای طبیعی، سال چهارم، شماره‏ی 11,. 89-106

            6. مرکز تحقیقات اداره کل هواشناسی استان لرستان (پاییز 1394). سوز و سیل. نشریه داخلی اداره کل هواشناسی استان لرستان، فصل نامه شماره 32,. 5-7

7.         D. C Wyllie and C. W Mah (2004). Rock Slope Engineering CIVIL AND MINING, New York: Spon Press.

8.         Y. Cheng and C. Lau, (2014). Slope Stability Analysis and Stabilization: New Methods and Insight second edition, Boka Raton, London, New York: CRC Press, Taylor & Francis Group.

9.         C. Matthews, Z. Farook and P. Helm, (2014). Slope stability analysis - limit equilibrium or the finite element method? Ground Engineering, 22-28.

10.       O. C. Rickard and N. Sitar, (2012). bSLOPE: A Limit Equilibrium Slope Stability Analysis Code for iOS, Geotechnical Engineering Report No. UCB/GT/12-01, Department of Civil and Environmental Engineering, UC Berkeley, Berkeley, CA, 94720.

11.       R. Chowdhury, P. Flentje and G. Bhattacharya, (2010). Geotechnical Slope Analysis, Boca Raton, London, New York, Leiden: CRC Press, Taylor & Francis Group.

12.       T. Scheldt, (2002). Comparison of Continuous and Discontinuous Modelling for Computational Rock Mechanics, This thesis has been submitted to Department of Geology and Mineral Resources Engineering Norwegian University of Science and Technology.

13.       D. V. Hutton, (2004). Fundamentals Of Finite Element Analysis, New York: MC Graw Hill companies.

            14. و. هوسترولید؛ م. کوچتا (1383). طراحی و برنامه ریزی معادن روباز. تهران: دانشگاه صنایع و معادن ایران.