1
دانشجوی دکتری رفتار سازمانی و منابع انسانی، دانشگاه علامه طباطبایی.
2
کارشناسی ارشد مدیریت منابع انسانی، دانشگاه شاهد
3
کارشناسی مدیریت صنعتی، دانشگاه شاهد.
چکیده
قرن بیست و یکم، قرن رویارویی با تغییرات شگرف تکنولوژیکی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی است که هیچ سازمانی از تغییرات و رویدادهای آن در امان نیست. بحرانها بخشی از فضای کسب و کار هستند و حذف تمامی بحرانهایی که سازمان را تهدید میکند، ناممکن است. از سوی دیگر انطباق با شرایط موجود نیاز به نیروی انسانی متخصص برای بهرهگیری هر چه بیشتر از فرصتهای ایجاد شده دارد. مدیریت منابع انسانی و مدیریت بحران از موضوعات مهم سازمانی هستند که در طول دهههای اخیر در کانون توجه پژوهشگران قرار گرفته است. یکی از ملزومات اصلی در زمینهی مدیریت بحران، سطح بالای میزان آمادگی و توانمند نیروی انسانی مدیریت بحران است. در این مقاله پیوند این دو موضوع در ستادهای مدیریت بحران شهرداری تهران مورد بررسی قرار گرفته است. این پژوهش با توجه به هدف آن از نوع کاربردی توسعهای است، زیرا یافتههای آن میتواند مبنای کاربردی در شهرداریها داشته باشد. این پژوهش بر آن است تا به این پرسش اصلی پاسخ دهد که مؤلفههای منابع انسانی تا چه حد بر کیفیت ارکان نظام مدیریت بحران مؤثرند. در همین راستا، با توجه به مؤلفههای منابع انسانی در این زمینه، سؤالاتی در قالب پرسشنامه با طیف لیکرت پنج نقطهای طراحی شده و به سنجش این عوامل پرداخته شده است. جامعهی آماری این پژوهش ستادهای مدیریت بحران در مناطق 22گانه شهرداری تهران است. برای آزمون فرضیهها، از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد در ستادهایی که نظام مدیریت منابع انسانی استقرار یافته است، کیفیت عملیات مدیریت بحران وضعیت بهتری دارد.