نوع مقاله : مقاله علمی - پژوهشی
نویسندگان
1 دانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه بیرجند
2 استادیار بخش مهندسی معدن، دانشکده مهندسی، دانشگاه بیرجند
چکیده
زمین لغزشها از جمله حوادثی هستند که در دامنه های شیب دار به وقوع میپیوندند و همواره با خسارات مالی و تلفات جانی همراهاند. شیب ها سازه هایی ژئوتکنیکی هستند، که در صورت رعایت نشدن زاویه ی مناسب در آنها، لغزش دور از انتظار نخواهد بود. بنابراین همواره دغدغه ی اصلی مهندسان تعیین زاویه ی مناسب برای یک شیب است، به گونهای که علاوه بر تحمیل نکردن خاک برداری بیش از اندازه، پایداری مناسب را برای سازه به همراه داشته باشد. در پروژه های راهسازی خصوصاً در مناطق کوهستانی، برای رعایت شیب مناسب جاده در دست احداث، نیاز به ایجاد ترانشه هایی در ناهمواری های واقع در مسیر عبور جاده است. در استان لرستان به علت وجود توپوگرافی کاملاً کوهستانی، ترانشه های متعددی در طول مسیرهای ارتباطی داخل استان احداث شده است. در این تحقیق، لغزش به وجود آمده در ترانشه واقع در 35 کیلومتری مسیر ارتباطی شهرستان خرم آباد به شهرستان پلدختر، با دو روش تعادل حدی و روش عددی مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است. نتایج حاصل از مدلسازی ها، نشان می دهند که زمین لغزش صورت گرفته هنوز کامل نشده است. ترک های کششی موجود در محل زمین لغزش اثبات کننده ی این ادعاست، که در صورت عدم پایدارسازی مناسب این ترانشه باید منتظر فاجعهای بزرگ بود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Study and analysis slippage in a trenches on Khorramabad-Poldokhtar route
نویسندگان [English]
- Ali Veiskarami 1
- Hosain Noferesti 2
1 Graduated from the graduate school of the University of Birjand
2 Assistant Professor, Faculty of Engineering, University of Birjand
چکیده [English]
Landslides are among the events occurring on steep slopes and are always accompanied with financial losses and lose of life. Slopes are geotechnical structures, in which slip is expected if the slope angle is not appropriately observed; So it has always been among engineers' concerns to determine the right angle for a dip in a way that not only doesn't it cause excessive excavation, but it also brings about proper stability to the structure. In road projects, especially in mountainous areas, it is necessary to create trenches in the ruggednesses located in the route of the road in order to observe the proper slope of the road. In Lorestan province, a large number of trenches has been created alongeside communication routs due to the mountainous topograghy of the area. In this paper, an occurred slippage in a trench on 35th km in Khoramabad-Poldokhtar rout has been studied by both limit equilibrium and numerical methods. The results of the modeling indicate that the landslide has not yet completely developed. And the tensile cracks in the landslide anticipate that in the absence of an appropriate stabilization of the trenches, a catastrophic event is not uncontemplated
کلیدواژهها [English]
- Landslide
- Limit equilibrium
- Numerical methods
- Khorramabad
- Poldokhtar