نوع مقاله : مقاله علمی - پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار /تربیت مدرس
2 دانشجوی کارشناسیارشد/تربیت مدرس
چکیده
شهر تهران بر روی چهار گسل بزرگ قرار گرفته است و در نتیجه بهطور مداوم بر اثر خطرات ناشی از زلزله تهدید میشود. یکی از مهمترین بخشها در امدادرسانی به آسیبدیدگان پس از سوانح طبیعی، خیابانها و شبکههای ارتباطی هستند. در این مقاله شبکههای ارتباطی شهر تهران، با مطالعهی موردی خیابان ولیعصر (عج) شمالی، مورد مطالعه قرار میگیرد. میزان آسیبهای احتمالی خیابان پس از زلزله و امکان امدادرسانی احتمالی از آن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته، و راهکارهای کاهش آسیبپذیری ناشی از زلزله در آن ارائه میگردد. این مطالعه به روش شبیهسازی و مدلسازی ریاضی انجام پذیرفت. همچنین مطالعه و مشاهدهی شبکهی ارتباطی و تحلیل نقشههای موجود آن بخشی دیگر از مطالعهی حاضر را تشکیل میدهد. مناطق بحرانی با تعریف شاخص ریسکپذیری ناشی از بیشینهی ارتفاع و کمینهی عرض خیابان ولیعصر (عج) شمالی مشخص گردید. نتایج مطالعات بیانگر این نکته بود که این خیابان با توجه به عدم رعایت تناسبات ارتفاع ساختمان به عرض معبر در 31 درصد مناطق مورد بررسی، در وضعیت نامناسب قرار دارد و متأسفانه اغلب ضوابط و معیارهای استانداردسازی مناطق پرخطر در طراحی رعایت نشده است. بنابراین شبکهی ارتباطی در صورت بروز فاجعهای چون زلزله، لغزش و حتی آتشسوزی عملاً نمیتوانند نقش چندان مؤثری در کاهش آسیبپذیری ایفا نمایند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Assessment of Reducing Earthquake Damage in Transportation Networks of Greater Tehran Case Study: The Northern Vali-Asr Street
نویسندگان [English]
- Mohammad javad Mahdavinejad 1
- Kavan Javanrudi 2
چکیده [English]
As the city has been located on earthquake belt facing permanent threats, this paper focuses on assessing of Transportation networks of Tehran city, and the ways of reducing earthquake damage in the northern Valiasr street as a case study. We have applied mathematical Modeling techniques and survey method in this research. Also studying and observations of Transportation network and analysis of existent maps was another part of this study. By definition of risky indicators such as maximum of buildings height and minimum of street width, Crisis points have been selected. Results of the study indicate that theValiasr Streetin 31 percent of analyzed region has unsuitable status and unfortunately most of standards and principles of seismic regions and urban planning areas has been ignored. Thus the Transportation network might not be able to play a positive and effective role in reducing damage if holocausts such as earthquakes, landslides and even fires occur in the area.
کلیدواژهها [English]
- Transportation networks
- Great Tehran
- Damage
- Earthquake
- Vali-Asr Street