نوع مقاله : مقاله علمی - پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار، گروه مدیریت رسانه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
2 پژوهشگر، دانشگاه صنعتی مالک اشتر
3 استادیار، دانشگاه صنعتی مالک اشتر
چکیده
بلایای طبیعی جزء جدانشدنی زندگی بشر است و در طول تاریخ تلاشهای فراوانی برای مقابله با این حوادث به عمل آمده است. قابلیتهای گستردهی رسانهها در جذب مخاطب انبوه و شکلدهی به افکار عمومی، آنها را به ابزاری توانمند در مدیریت بحران تبدیل کرده است. بر این اساس هدف این پژوهش شناسایی کارکرد رسانههای جمعی در کاهش نیازهای جامعه در مراحل سهگانهی بحرانهای طبیعی است. تحقیق حاضر نوعی آیندهپژوهی است که در آن تلاش شده است نیاز مخاطبان و کارکردهای رسانه در شرایط بحرانی پیشبینی و شناسایی گردد تا بر اساس آن سیاستگذاران رسانهای برنامهریزیهای لازم را صورت دهند؛ بنابراین از دو روش دلفی و رویکرد تأثیرات متقابل بهرهگیری شده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که نیازهای مخاطبان در مرحلهی پیش از بحران شامل نیاز به آمادگی، آگاهی و اطمینان است. مرحلهی حین بحران شامل نیاز به اطلاعات، امنیت و همبستگی و مرحلهی پس از بحران شامل نیاز به پیگیری، امید و یادگیری است. کارکرد رسانهها متناظر با هر یک از نیازها عبارتند از مرحلهی پیش از بحران شامل آموزش مصونساز، آگاهسازی و دیدهبانی؛ مرحلهی حین بحران شامل خبررسانی، دروازهبانی و همراهسازی و مرحلهی پس از بحران شامل پاسخطلبی، تحلیلگری و آرامشبخشی. برای تعیین مهمترین کارکردها و اولویتگذاری در برنامههای عملی رسانههای جمعی، بهمنظور مدیریت بحران بلایای طبیعی، از روش تحلیل شبکهای استفاده شده است. بر اساس این تحلیل سه کارکرد آگاهیبخشی، خبررسانی و تحلیلگری از اهمیت بیشتری نسبت به سایر کارکردها برخوردارند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Identifying and prioritizing the functions of mass media in disaster management by using Analytic Network Process
نویسندگان [English]
- Ehtesham Rashidi 1
- Mehdi Nouri 2
- Mohammad Ali Nekooie 3
1 Assistant Professor, Department of Media Management, Islamic Azad University-Science and Research Branch, Tehran, Iran
2 Researcher, Malek ashtar University of Technology, Tehran, Iran.
3 Assist. Prof., Malek ashtar University of Technology, Tehran, Iran.
چکیده [English]
Natural disasters have always been an integral part of human life, and throughout history has been much attempted to manage it. In this regard, the mass media is an important tool that can play different roles at stages of the crisis. The aim of this research is to identify the functions of media in natural disaster management. To understand the theoretical foundations, literature on crisis management and media were reviewed. Then, the conceptual model was conducted according to the theoretical framework. This research is a future study that was carried out using the Delphi method and system of pairwise comparisons. It aims to identify audience needs and media functions. The research model consists of three parts: stages of the crisis, audience needs and media functions. The findings indicate that at the pre-crisis stage, the audiences' needs include preparation, awareness and confidence. At the crisis response stage, they need information, security and solidarity, and at the post-crisis stage, their needs include officials' faithfulness to commitments, raising hope and reinforcement learning. Media functions for these needs include: In the pre-crisis (Training, Warning and Monitoring), the crisis response (Reporting, Gatekeeping and Accompanying) and the post-crisis (Demanding, Interpreting, and Comforting). Analytic network process (ANP) was used to determine the most important functions of the mass media in disaster risk management. The results from this analysis showed that the three functions warning, reporting, and interpreting are more important than other functions.
کلیدواژهها [English]
- natural disaster
- Mass Media
- media planning
- ANP
- Delphi method