دانشگاه صنعتی مالک اشترمدیریت بحران2345-391511ویژه نامه پدافند20230220The relationship between managing the spread of rumors caused by political crises on social networks and promoting national securityرابطه مدیریت انتشار شایعات ناشی از بحرانهای سیاسی در شبکههای اجتماعی و ارتقاء امنیت ملی702180FAامیر صحرا کارگروه علوم سیاسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه ازاد اسلامی بافت، بافت، ایرانمجید گلپروراستادیار گروه علوم سیاسی و حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد بافت00000000000000000000Journal Article20220122National security refers to the requirements (soft or hard measures) that maintain the survival of the national government through the use of economic power, the military and political power, and the use of diplomatic means. The leading article is the result of research on the relationship between political rumor management in social networks and the promotion of national security. The research is methodical, descriptive-analytical and field data collection and survey method. The study population of this dissertation includes experts in the field of security and engineering in social networks and people active in this field who have used the snow globe method to determine their number after the interview and distribution of the questionnaire. In the present study, SPSS software is used to identify and analyze (using descriptive and inferential statistics) and also the Hierarchical Analysis Process (AHP) in Super Decisions software is used to rank the research factors. The results of the study according to the final analysis based on AHP, showed that demotivation (D) "with a weight of" 0.4673 "and" neutralization (C) "with a weight of" 0.27718 "as the most important criteria of the proposed model, had the greatest impact on improving national security. On the subject of controlling political rumors on social networks.امنیت ملی به الزاماتی (اقدامات نرم یا سخت) اشاره میکند که بقای دولت ملی را از طریق به کارگیری قدرت اقتصادی، نیروهای نظامی و توان سیاسی و استفاده از ابزار دیپلماسی حفظ نماید. مقاله پیشرو حاصل پژوهش بررسی رابطه مدیریت انتشار شایعات شبکههای اجتماعی در هنگام بحرانهای سیاسی و ارتقاء امنیت ملی میباشد. پژوهش انجامشده از نظر روش، از نوع توصیفی تحلیلی و از نظر روش گردآوری اطلاعات میدانی و پیمایشی است. جامعه موردِ مطالعه این پایاننامه در برگیرنده خبرگان صاحب نظر در حوزه امنیت و مهندسی در شبکههای اجتماعی و افراد فعال در این حوزه است که با استفاده از روش گلوگه برفی تعداد آنها پس از مصاحبه و توزیع پرسشنامه مشخص گریدهاند. در پژوهش حاضر، جهت شناسایی و تجزیه و تحلیل (با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی) از نرمافزار اسپیاساس استفاده میشود و نیز برای رتبهبندی عوامل پژوهش، از فرآیند تحلیل سلسله مراتبی در نرمافزار سوپردسیژن استفاده شده است. نتایج پژوهش با توجه به تحلیل نهایی براساس روش سلسلهمراتبی، نشان داد: که بی انگیزهکردن(D)" با وزن "0.4673" و " خنثیسازی(C)" با وزن "0.27718" به عنوان مهمترین معیارهای مدل ارائهشده، بیشترین تأثیر را ارتقاء امنیت ملی در موضوع کنترل شایعات سیاسی در شبکههای اجتماعی دارد.https://www.joem.ir/article_702180_636031181022b9810450740693c6546a.pdfدانشگاه صنعتی مالک اشترمدیریت بحران2345-391511ویژه نامه پدافند20230220Earthquake Risk Assessment of Bushehr Provinceارزیابی و پهنهبندی خطر زلزله در استان بوشهر702192FAمهیار مجیدی نیکدانشگاه علوم و فنون خرمشهر0000-0003-0704-9360سعدی بیگلریدانشگاه شهید بهشتیJournal Article20220224Natural disasters such as earthquakes can cause irreparable damage to humans and the environment. Earthquakes are considered as natural disasters that cause many human and financial losses every year. Today, with the advancement of science and technology, suitable grounds have been provided for recognizing and reducing these natural hazards. Therefore, risk assessment is critical for proper management and reduction of losses. Risk assessment is determined by the process of estimating the probability of an event occurring, and the importance or severity of its adverse effects. The aim of this study was to assess the vulnerability of Bushehr province to earthquake risk. In this regard, by combining fuzzy and hierarchical logic models using GIS software, the vulnerability of Bushehr province to earthquake risk has been analyzed and extracted. Effective indicators in earthquake vulnerability are: distance from the fault, earthquake epicenter, earthquake magnitude, earthquake depth, land slope and lithology. The results show that 23% of Bushehr province, which is mostly located along faults, are very vulnerable in the danger zone.بحرانهای طبیعی همچون زلزله قادر به تحمیل خسارات جبرانناپذیری به انسان و محیطزیست هستند. زمینلرزه ازجمله بلایای طبیعی به شمار میرود که هرساله خسارت جانی و مالی بسیاری را به همراه دارد. امروزه با پیشرفت علم و فنّاوری، زمینههای مناسبی برای شناخت و کاهش این خطرات طبیعی فراهم شده است. ازاینرو ارزیابی ریسک بهمنظور مدیریت مناسب و کاهش خسارات، حیاتی است. ارزیابی ریسک با فرایند برآورد احتمال وقوع یک رویداد و اهمیت یا شدت اثرات زیانآور آن مشخص میشود. پژوهش حاضر باهدف ارزیابی آسیبپذیری استان بوشهر در برابر خطر زمینلرزه صورت پذیرفته است. در این راستا با ترکیب مدلهای منطق فازی و سلسله مراتبی با استفاده از نرمافزار سیستم اطلاعات جغرافیایی میزان آسیبپذیری استان بوشهر در برابر خطر زمینلرزه، تحلیل و استخراج شده است. شاخصهای مؤثر در آسیبپذیری زلزله عبارتند از: فاصله از گسل، کانون زلزله، بزرگای زلزله، عمق زلزله، شیب زمین و سنگشناسی. نتایج تحقیق حاکی از آن است 23 درصد گستره استان بوشهر که بیشتر در امتداد گسلها قراردادند در محدوده خطر با آسیبپذیری خیلی زیاد مواجه هستند.https://www.joem.ir/article_702192_7a8570cc8789d2e3a3cb03c816b2c464.pdfدانشگاه صنعتی مالک اشترمدیریت بحران2345-391511ویژه نامه پدافند20230220Assessment of sedimentation rate of worn-out weaving in Mahshahr port from a passive defense perspectiveسنجش میزان آسـیب پـذیری بافـت فرسـوده بندر ماهشهر از دیدگاه پدافند غیرعامل702181FAمریم ایلانلواستادیار گروه جغرافیا ، واحد ماهشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، ماهشهر، ایران.مینا بنی سعیدکارشناسی ارشد، گروه جغرافیا ، واحد ماهشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، ماهشهر، ایران.Journal Article20200407The city is a dense human habitat that requires security and security in all physical, social, economic, cultural and other aspects due to human presence. The purpose of this study was to investigate the vulnerability of the degraded texture of the Port of Mahshahr from the standpoint of passive defense using hierarchical fuzzy method. The present paper is applied in terms of purpose and in terms of descriptive-analytical method. Accordingly, Delphi method was used to identify vulnerable elements of the city against military invasions and hazards. The experts of this study were 20 experts of urban affairs from the personnel of 7 important organizations in this field (governor's office, municipality, Red Crescent, law enforcement, Basij and IRGC, and according to experts' opinion, finally 6 indicators and 15 Criteria were selected to measure the vulnerability of the study area. In the next step, data layers and indices were prepared in Arc / Map 10.2 environment and finally, using the fuzzy hierarchy method, the vulnerability zoning map was prepared in three high, medium, and low risk zones. The widespread Mahshahr Port is observed to have high vulnerability distribution in all areas, accounting for about 27.2% of the total area. Eighty-five percent of the areas with moderate vulnerability and the rest of the area with low vulnerability were allocated to these areas with more open spaces but more open spaces and new buildings.شهر زیستگاه متراکم انسانی است که به دلیل حضور انسان، نیازمند امنیـت و ایمنـی در همـه ابعـاد کالبـدی، اجتمـاعی، اقتصادی، فرهنگی و ... است. هدف از این پژوهش بررسی آسیبپذیری بافت فرسوده بندر ماهشهر از دیدگاه پدافند غیرعامل با استفاده از روش سلسله مراتبیفازی میباشد. مقاله حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی - تحلیلی میباشد. بر این اساس به منظور شناسایی عناصر آسیبپذیر شهر در برابر تهاجمات نظامی و مخاطرات، از روش دلفی استفاده گردید. خبرگان این پژوهش ،20نفر از خبرگان امور شهری از میان پرسنل 7سازمان مهم در این زمینه (استانداری، شـهـرداری، هلال احمر، نیروی انتظامی، بسیج و سپاه و اداره برق و گاز و آب شهرستان)بودند و براساس نظر خبرگان در نهایت 6 شاخص و15 معیار برای سنجش میزان آسیبپذیری منطقه مورد مطالعه انتخاب گردیدند. در مرحله بعد لایههای دادهها و شاخصهای مورد نظر در محیط Arc/Map 10.2 تهیه گردید و در نهایت با استفاده از روش سلسلهمراتبی فازی نقشه پهنهبندی آسیبپذیری منطقه در سه پهنه خطر زیاد، متوسط و کم تهیه گردید.با توجه به نقشه نهایی آسـیب پـذیری بافـت فرسـوده بندر ماهشهر مشاهده میگردد که توزیع مناطق با آسیب پذیری بالا در تمام مناطق دیده میشود که این میزان حدود 2/27 درصد از مساحت مناطق را در بـرگرفتـه اســت. 8/50درصــد از منــاطق دارای آســیبپــذیری متوسط و بقیـه مسـاحت منـاطق را فضـاهای دارای آسیبپذیری کم به خود اختصـاص داده اسـت کـه ایـن فضـاها بیشـتر مکـانهـای دارای فضـای بـاز، ساختمانهایی باتعداد طبقات پایین هستند اما بیشتر ساختمانهای مناطق در ردیف آسیبپذیری بالا قرار مـیگیرنـد.https://www.joem.ir/article_702181_7250569926e214bc088da84e64c255bf.pdfدانشگاه صنعتی مالک اشترمدیریت بحران2345-391511ویژه نامه پدافند20230220Applying Fuzzy AHP Method for Ranking of Rasht Districts for Adding New Fire Stationsرتبهبندی مناطق پنجگانه شهر رشت جهت افزودن ایستگاههای جدید آتشنشانی به روش فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی702182FAمجتبی مرادیعضو هیات علمی دانشگاه گیلان0000-0001-7876-9045Journal Article20190920Firefighting services must provide a high rate of relief to ensure public safety. These rescue services are usually provided by vehicles stationed at fire stations. One of the most important issues in this regard is the location of these stations in the metropolitan area, so that they have the highest impact for emergency relief. To prioritize the five districts of Rasht to create or add new fire stations, five indices: area size, population, traffic, land usage and risk capability were considered as decision indicators. The statistical population for sampling was firefighters in Rasht. One station from each district and two firefighters from each district (10 firefighters in total) were selected as samples. The Questionnaire was used for data collection. Fuzzy AHP multi-criteria decision making method was used to rank areas of Rasht city. According to the results, the fourth zone with equal weight (0.305), first zone (0.210), fifth zone (0.174), third zone (0.173) and the second zone (0.136) were prioritized for construction of the new station, respectively.سرویس های آتشنشانی، باید سرعت بالایی از خدمات را برای اطمینان از ایمنی عمومی ارائه دهند. این سرویس ها معمولاً از طریق وسایل نقلیه مستقر در ایستگاه های آتشنشانی ارائه می شوند. یکی از نکات بسیار مهم در این رابطه، محل قرار گرفتن این ایستگاه ها در سطح شهر است؛ بهنحویکه دارای بالاترین تأثیرگذاری در خدمترسانی در هنگام وقوع حوادث باشند. در همین رابطه جهت اولویتبندی مناطق پنجگانه شهر رشت جهت ایجاد و یا افزودن ایستگاه های آتشنشانی پنج معیار؛ وسعت منطقه، جمعیت، ترافیک، کاربری اراضی و پتانسیل خطر بهعنوان شاخصهای تصمیمگیری در نظر گرفته شد. جامعه مدنظر جهت نمونهگیری، آتش نشانان شهر رشت بود که بر همین اساس از هر منطقه یک ایستگاه بهعنوان نمونه و از هر ایستگاه دو آتش نشان (درمجموع 10 آتش نشان) در نظر گرفته شدند و از ابزار پرسشنامه جهت دریافت اطلاعات استفاده گردید. در همین راستا از روش تصمیمگیری چندمعیاره AHP فازی برای رتبه بندی مناطق استفاده گردید. بر اساس نتایج حاصل، منطقه چهار با وزنی معادل (0.305)، منطقه یک (0.210)، منطقه پنج (0.174)، منطقه سه (0.173) و منطقه دو (0.136) به ترتیب بهعنوان رتبه اول تا آخر اهمیت احداث ایستگاه جدید، اولویت بندی شدند.https://www.joem.ir/article_702182_0b65af4274a8a75b18bd6fb5e460c431.pdfدانشگاه صنعتی مالک اشترمدیریت بحران2345-391511ویژه نامه پدافند20230220Investigating the effective factors on inter-organizational coordination in disaster crisis management Kohgiluyeh and Boyer-Ahmad Province Crisis Related Organizationsبررسی عوامل موثر بر هماهنگی بین سازمانی، در مدیریت بحران بلایای طبیعی سازمان های مرتبط با بحران استان کهگیلویه و بویراحمد702183FAسعید رشیدیکارشناسی ارشد مدیریت پیشرفت و توسعه شهری و روستایی، دانشگاه پیام نور، ایران.سید محمد حسین کمانیاستادیار گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.علیرضا موغلیاستاد گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.Journal Article20201127Given that various natural crises are often unexpected and surprising in nature and the need for inter-organizational coordination to manage these crises, the purpose of this study was to examine the views of 140 people in the statistical community on the factors affecting inter-organizational coordination. Crisis-related organizations and the study of the impact of inter-organizational coordination on crisis management in natural disasters. In this study, partial stratified random sampling method was used. This research is a survey in terms of practical purpose and in terms of data collection method and is of correlation type. According to the research background, first after drawing the conceptual model of the research, a researcher-made questionnaire was designed and after obtaining the necessary reliability and validity, data were collected. After describing the questions with SPSS software, the research hypothesis test was performed according to the method of structural equations and factor analysis using Piels software. After performing statistical tests, it was found that informal relationships, the main factors of coordination and informal relationships have an effect on inter-organizational coordination. Informal relations with 76% have the greatest impact on inter-organizational coordination in the provincial crisis management headquarters. The effect of inter-organizational coordination on the elements of crisis management was also significant. The most effective inter-organizational coordination on the elements of crisis management on the stages of crisis management (0.55), crisis forecasting (0.54), crisis preparedness (0.45) and crisis recovery (0.01).با توجه به اینکه بحرانهای مختلف طبیعی، اغلب ماهیت غیرمترقبه و غافلگیرکننده دارند و لزوم هماهنگی بینسازمانی برای مدیریت این بحرانها، هدف از این تحقیق، بررسی نظر 140 نفر از جامعه آماری تحقیق در خصوص عوامل موثر بر هماهنگی بین-سازمانی، در سازمانهای مرتبط با بحران و بررسی تأثیر هماهنگی بینسازمانی، بر مدیریت بحران در بلایای طبیعی، میباشد. در این تحقیق از روش نمونهگیری طبقهای تصادفی نسبی استفاده گردید. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری دادهها، پیمایشی و از نوع همبستگی است. با توجه به پیشینه تحقیق ابتدا پس از ترسیم مدل مفهومی تحقیق، پرسشنامه محققین ساخته طراحی و پس از بدست آمدن پایایی و روایی لازم، نسبت به جمعآوری دادهها اقدام شد. پس از توصیف سوالات با نرمافزار اسپیاساس، آزمون فرضیه تحقیق با توجه به روش معادلات ساختاری و تحلیلعاملی با استفاده از نرم افزار پیالاس، انجام شد. که پس از انجام آزمونهای آماری، مشخص گردید: روابط غیررسمی، عوامل اصلی هماهنگی و روابط غیررسمی بر هماهنگی بین-سازمانی، تأثیر دارند. روابط غیررسمی با 76 درصد، بیشترین تأثیرگذاری را بر هماهنگی بینسازمانی در ستاد مدیریت بحران استان دارد. تأثیر هماهنگی بینسازمانی بر عناصر مدیریت بحران، نیز معنیدار گردید. بیشترین تأثیرگذاری هماهنگی بین-سازمانی بر عناصر مدیریت بحران بر مراحل مقابله با بحران(0.55)، پیشبینی بحران(0.54)، آمادگی در برابر بحران(0.45) و احیاء و بازسازی بحران(0.01) بوده است.https://www.joem.ir/article_702183_11ebff149005c20f78a4421dcca60e60.pdfدانشگاه صنعتی مالک اشترمدیریت بحران2345-391511ویژه نامه پدافند20230220Identifying threats of the political dimension of national security and ways to deal with them from the point of view of passive defense and providing an optimal modelشناسایی تهدیدات بعد سیاسی امنیت ملی و راهکارهای مقابله با آنها از منظر پدافند غیرعامل و ارائه الگوی بهینه702184FAمهدی خواجه امیریJournal Article20220803The research was done to identify the threats of the political dimension of national security and the solutions to deal with them from the point of view of passive defense in the country. in terms of data; It is mixed exploratory and in terms of the type of study, it is a cross-sectional survey based on the Delphi type.<br />In the statistical sample of the present research with a qualitative nature and with targeted sampling, 30 experts in the field of passive defense and national security were selected, whose opinions were collected using the Delphi method and in three stages. The factor was identified as a component and 140 indicators. In terms of quantitative nature, the statistical population of the research was formed by students of the field of non-operational defense at Farabi and Data universities, as well as expert professors of the staff of the non-operational defense organization, in this field, in the number of 200 people.<br />The validity of the questionnaire was also checked and confirmed with content validity and construct validity. To determine the level of reliability, Cronbach's alpha test with a test coefficient of 0.9 and combined reliability was used, as well as the factor structure of the final indicators using both methods of exploratory and confirmatory factor analysis and using SPSS and Smart software. PLS reviewed. First, to check whether the indicators of political threats and passive defense in the political field of national security among the statistical sample of the research will repeat the structure of nine factors or not; exploratory factor analysis with varimax was checked on the data, and the results of the exploratory factor analysis showed that the indicators can be identified reduced to six factors and the results of confirmatory factor analysis show that the final model has a good.پژوهش مذکور بهمنظور شناسایی تهدیدات بعد سیاسی امنیت ملی و راهکارهای مقابله با آنها از منظر پدافند غیرعامل در کشور انجام گردیده است که به جهت تصمیمساز بودن برای مسئولین، تحقیق مذکور ازنظر اهداف کاربردی؛ ازنظر داده؛ آمیخته اکتشافی و ازنظر نوع مطالعه پیمایش مقطعی و مبتنی بر نوع دلفی است.<br />در نمونه آماری پژوهش حاضر با ماهیت کیفی و با نمونهگیری هدفمند، 30 نفر از خبرگان حوزهی پدافند غیرعامل و امنیت ملی انتخاب که نظرات آنها به روش دلفی و در سه مرحله جمعآوری گردیده است در انتهای جمعآوری و دستهبندی اطلاعات بهدستآمده تعداد نه عامل بهعنوان مؤلفه و 140 شاخص شناسایی گردید. در ماهیت کمی نیز جامعه آماری پژوهش را دانشجویان رشته پدافند غیرعامل دانشگاههای فارابی و داعا و همچنین اساتید خبره کارکنان سازمان پدافند غیرعامل، در این حوزه به تعداد 200 نفر تشکیل دادهاند که با توجه به محدود بودن جامعه آماری، حجم نمونه بهصورت تمام شمار در نظر گرفتهشده است و همهی اعضای جامعه آماری بهعنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند.<br />روایی پرسشنامه نیز با روایی محتوا و روایی سازه موردبررسی و تائید قرار گرفت. برای مشخص نمودن میزان پایایی نیز از طریق آزمون آلفای کرونباخ با ضریب آزمون 9/0 و پایایی ترکیبی مورد بهرهبرداری قرار گرفت و همچنین ساختار عاملی شاخصهای نهایی با استفاده از هر دو شیوهی تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی و با بکار گیری نرمافزارهای SPSS و Smart PLS بررسی گردید. ابتدا بهمنظور بررسی اینکه آیا شاخصهای تهدیدات سیاسی و پدافند غیرعامل در حوزه سیاسی امنیت ملی در میان نمونه آماری پژوهش، ساختار نه عاملی را تکرار خواهد کرد یا نه؛ تحلیل عاملی اکتشافی با واریماکس رویدادهها بررسی گردید که نتایج تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد میتوان شاخصهای شناساییشده را به شش عامل تقلیل داد و همچنین نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان میدهد که الگوی نهایی از برازش مطلوب (GOF=0.805) برخوردار است.https://www.joem.ir/article_702184_63dce1c107f194b580a11457cc8ecba0.pdfدانشگاه صنعتی مالک اشترمدیریت بحران2345-391511ویژه نامه پدافند20230220A Comprehensive Risk Management Framework for Transport of Hazardous Materials in the crisisارائه الگوی جامع مدیریت ریسک حمل و نقل مواد خطرناک در شرایط بحران702185FAعلیرضا میرمحمدصادقیدانشگاه جامع امام حیبنهادی آب نیکیدانشگاه جامع امام حسین0000-0002-9322-2096حسینعلی حسن پوردانشگاه جامع امام حسینJournal Article20210115Acceleration of industrial development, especially in developing countries, has led to an increase in the transportation of hazardous materials and, consequently, an increase in hazards and accidents, which are sometimes combined with critical conditions that complicate the situation and The risk management process becomes more difficult. The purpose of this paper is to provide a model that is easy to use and comprehensive enough to identify and accurately assess the components of risk management in complex critical situations. This model consisted of four steps of identification, analysis, evaluation and control and used tools such as system dynamics and fuzzy AHP and was implemented in a hydrazine transport sample in war conditions. In the identification stage, 8 criteria and 46 sub-criteria were identified. In the risk assessment phase, the limitations of dealing with crisis situations were considered in determining acceptable limits. In the risk analysis stage, while introducing decision factors in crisis situations, criteria and sub-criteria were weighted with fuzzy AHP, it was found that population density and defense facilities are the most important in the risk of transporting hazardous materials, followed by driver-related sub-criteria. Finally, while presenting risk control planning, ways to reduce risk to an acceptable level were examined. At this stage, the effectiveness of each sub-criterion of total risk was calculated and taken into accountچکیده: شتاب توسعه صنعتی به خصوص در کشورهای در حال توسعه، افزایش میزان حمل و نقل مواد خطرناک و به تبع آن افزایش خطرات و حوادث را به همراه داشته که گاهی این خطرات آمیخته با شرایط بحرانی نیز می باشند که موجب پیچیده تر شدن شرایط و سخت تر شدن فرایند مدیریت ریسک می گردد. هدف از این مقاله ارائه مدلی است که ضمن سهولت استفاده دارای جامعیت کافی برای شناسایی و ارزیابی دقیق اجزاء مدیریت ریسک در شرایط پیچیده بحرانی باشد. این مدل از چهار گام شناسایی، تجزیه و تحلیل، ارزیابی و کنترل تشکیل شده و از ابزارهایی مانند پویایی شناسی و AHP فازی استفاده شد و در یک نمونه حمل و نقل هیدرازین در شرایط جنگی پیاده سازی شد. در مرحله شناسایی، 8 معیار و 46 زیرمعیار شناسایی شد. در ارزیابی ریسک محدودیت های مواجهه با شرایط بحران در تعیین حدود قابل قبول مورد توجه قرار گرفت. در مرحله تجزیه و تحلیل ریسک، ضمن معرفی فاکتورهای تصمیم گیری در شرایط بحران، معیارها و زیرمعیارها با AHP فازی وزن دهی گردید که مشخص شد چگالی جمعیتی و امکانات پدافندی بیشترین اهمیت را در ریسک حمل و نقل مواد خطرناک داشته و پس از آن زیرمعیارهای مرتبط با راننده، اهمیت بسزایی دارند. در نهایت، ضمن ارائه طرح ریزی کنترل ریسک، راههای کاهش ریسک به حد قابل قبول، مورد بررسی قرار گرفت. در این مرحله میزان اثرگذاری هر زیرمعیار در ریسک کل محاسبه و لحاظ گردید.https://www.joem.ir/article_702185_48c4b62c27c6a411cfa49f21c528358d.pdfدانشگاه صنعتی مالک اشترمدیریت بحران2345-391511ویژه نامه پدافند20230220Design and Implementation of a Mobile-app Prototype for Assessment of Earthquake Shaking and Seismic Vulnerability of Buildingsطراحی و پیاده سازی نمونه اولیه نرم افزار کاربردی تعاملی گوشی هوشمند جهت ارزیابی لرزش و آسیب پذیری ساختمانها702191FAرضا خواجویگزوه پژوهشی علوم زلزله، دانشگاه فردوسی مشهدعارفه جوکارگروه پژوهشی علوم زلزله، دانشگاه فردوسی مشهدعماد صداقتیگروه پژوهشی علوم زلزله، دانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20210417After an earthquake, people are seeking for useful information about the mainshock and its possible aftershocks, and the vulnerability of their buildings to any future shakings. Actually, safety assessment of buildings after an earthquake is very costly and time-consuming, and lack of an interactive system between public and authorities for post-earthquake crisis management, especially in metropolitans, is a major challenge. Due to the widespread use of mobile-apps, information such as felt intensity of earthquakes and general structural status of buildings, as well as necessary trainings might be exchanged on an interactive cybernetic system. The purpose of this study is to design and implement a prototype software for earthquake intensity assessment and to give an overall rough estimation of seismic vulnerability of buildings by using a rapid damage estimation method. In this research, following a systematic method for software design, system users and their requirements, and possible solutions are identified, and a prototype system is implemented. The presented software is capable of interacting with public to receive earthquake intensity estimates and building information, as well as reporting building vulnerabilities, and may contribute volunteers to register aftershocks. Using data received from the users, the system can provide a nearly complete database for urban vulnerability, as well as real-time interactive DYFI (Did You Feel It?), shake and damage maps, which may efficiently be used for earthquake crisis management and securing urban regions for hazardous future earthquakes.به دنبال رخداد زلزله، عموم مردم در پی یافتن اطلاعات مفید درباره آن، پسلرزههای احتمالی، و اطلاعاتی درباره آسیبپذیری ساختمان خود هستند. زمان و هزینه زیاد در بررسی خسارات و وضعیت ایمنی پس از وقوع زلزله و نبود یک سامانه تعاملی میان مردم و مسؤولان در مدیریت بحران پس از زلزله، به ویژه در کلانشهرها، چالشی اساسی است. با توجه به فراگیر شدن استفاده از گوشی هوشمند و نرم افزارهای آنها، میتوان ضمن برقراری این تعامل، از طیف وسیعی از مردم اطلاعاتی مانند شدت احساس شده زلزله و وضعیت کلی آسیب وارده به ساختمانها را کسب و آموزشهای لازم را به آنها ارائه نمود. هدف از این پژوهش طراحی و پیادهسازی نمونه اولیه نرمافزار گوشی هوشمند جهت ارزیابی شدت زلزله و برآورد آسیبپذیری ساختمانهای شهری با استفاده از روش مناسب تخمین خسارت و مطلع ساختن کاربران از وضعیت ایمنی ساختمانها می-باشد. در این پژوهش، با پیروی از روش نظاممند طراحی نرمافزار، کاربران سامانه، نیازهای کارکردی آنها، و روشها و فناوریهای مناسب برای برآوردن آنها شناسایی، و نمونه اولیه نرمافزار گوشی هوشمند تهیه گردیده است. نرمافزار دارای قابلیت تعامل با کاربر عمومی برای دریافت برآورد شدت زلزله، اطلاعات ساختمان، گزارشدهی آسیبپذیری ساختمان، و امکان مشارکتدهی کاربران در ثبت رکورد پسلرزههاست. با استفاده از اطلاعات دریافتی از کاربران میتوان در زمانی کوتاه، بانک اطلاعاتی نسبتاً کاملی از وضعیت خسارت، شدت و میزان لرزش در هر نقطه شهر را داشت که در مدیریت بحران پس از زلزله و ایمنسازی شهر برای زلزلههای پرخطر آینده کارآمد باشد.https://www.joem.ir/article_702191_a5265e781c0a23594cdc21117c6e69eb.pdfدانشگاه صنعتی مالک اشترمدیریت بحران2345-391511ویژه نامه پدافند20230220Identifying the drivers of crisis management in the central context of Shiraz with a passive defense approachشناسایی پیشرانهای مؤثر بر مدیریت بحران در بافت مرکزی شهر شیراز با رویکرد پدافند غیرعامل702186FAصادق کریمی باصریفارغ التحصیل کارشناسی ارشد مدیریت شهری واحد شیرازمرجان شهاب زادهعضو هیت علمی گروه شهرسازی و معماری دانشگاه ازاد واحد شیرازJournal Article20210413The historical context in Iranian cities in the field of crisis management has been one of the serious challenges of the trustees. The city of Shiraz has a wide historical-cultural context with very valuable elements that over time and for various reasons such as physical problems and micro-fineness of the texture, instability of buildings, lack of proper urban infrastructure, including narrow and organic accesses, Lack of open spaces for residents to use in times of crisis, lack of sewage and other social and economic problems are significant examples in which the need for effective measures in crisis management is obvious.<br />The aim of this study was to identify the drivers of crisis management in the central part of Shiraz using the mix method. First, by studying the researches done in the field of problems and solutions to improve the worn and historical texture, to extract the criteria and indicators and by using the interaction analysis method in Mick Mac software, the most important criteria Influential in the field of crisis management in the central part of the city was identified. Among these factors, we can mention the observance of the privacy of ancient monuments, the landuse of the current situation, Fine-grained plots, the observance of the privacy of Aqueducts and canals, The potential for improved access, as the most important and effective criteria Then, according to the passive defense approach, solutions for crisis management were presented in a case study.وجود انواع آسیبها و بلایای طبیعی و غیرطبیعی از زمان آغاز حیات بشر، او را به سمت کشف راههایی بهمنظور کاهش آسیبهای ناشی ازبلایای طبیعی و برنامهریزی برای جلوگیری از آسیب بیشتر به زیرساختها و نیروی انسانی نمودهاست. بافت تاریخی در شهرهای ایران در زمینه مدیریت بحران، یکی از چالشهای جدی دستگاههای متولی بودهاست. شهر شیراز ، دارای بافت تاریخی- فرهنگی گسترده با عناصری بسیار ارزشمند است که در گذر ایام و به دلایل مختلف از جمله مشکلات کالبدی و ریزدانگی بافت، ناپایداری ساختمانها، نداشتن زیرساختهای شهری مناسب از جمله دسترسی های کم عرض و ارگانیک ، نبود فضاهای باز به منظور استفاده اهالی در مواقع بحران، نداشتن فاضلاب و دیگر مشکلات اجتماعی و اقتصادی از نمونه های شاخصی است که ضرورت تمهیدات موثر در مدیریت بحران در آن آشکار است . این پژوهش با هدف شناسایی پیشرانهای مؤثر بر مدیریت بحران در بافت مرکزی شیراز با روش رویکرد ترکیبی (کیفی- کمی) انجام یافته است. ابتدا با استفاده از مطالعۀ پژوهشهای صورتگرفته در زمینۀ مشکلات و راهکارهای بهبود بافت فرسوده و تاریخی، اقدام به استخراج معیارها و شاخصها نموده و با استفاده از روش تحلیل اثرات متقابل در نرمافزار میک مک، مهمترین معیارهای تأثیرگذار درحوزۀ مدیریت بحران در بافت مرکزی شهر، شناسایی گردید. از جملۀ این عوامل میتوان به رعایت حریم آثار باستانی، کاربری وضع موجود، ریزدانگی قطعات، رعایت حریم قنوات و مسیلها، قابلیت توسعۀ معابر، به عنوان اثرگذارترین معیارها به اشاره کرد سپس با توجه به رویکرد پدافند غیرعامل، راهکارهایی در جهت مدیریت بحران در نمونه موردی، ارائه شد.https://www.joem.ir/article_702186_1ad62b959ed3bc582b8170d7da87a8bc.pdfدانشگاه صنعتی مالک اشترمدیریت بحران2345-391511ویژه نامه پدافند20230220Rural Housing Design Process in Post-earthquake Reconstructions - Effective Factors on Disaster Situations; Supportive Case: Gufel Village after Manjil Earthquake 1990فرایند طراحی مسکن روستایی در بازسازی پس از زلزله عوامل موثر بر شرایط حین و پس از بحران نمونه پشتیبان: روستای گوفل پس از زلزله 1369 منجیل702187FAتارا جلالی'گروه دکتری معماری، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوبعلیرضا فلاحیگروه پژوهشی بازسازی و منظر، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتیسید غلامرضا اسلامیدانشکده معماری، پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهرانژاله صابرنژادگروه دکتری معماری، دانشکده هنر و معماری دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران جنوبJournal Article20210620The house, has always been vulnerable against earthquakes. Also, post-earthquake reconstruction process requires sufficient knowledge of context in order to provide solutions of housing destruction problems. Interaction of the goals of reconstruction policy makers and survivors’ needs, provides wisdom of reconstruct. This critical change in situation, do not allows planners and designers to apply a normal design process that follows a conventional model in reconstructed houses. The lack of attention to imperceptible events that affect disaster managing process, creates product-oriented attitudes in reconstruction. This process sacrifices survivors on the pre-determined route of mass-construction and product-oriented point of view; resulted inconsistency. Thus, the intangible and aspects of the process of design homes may have been forgotten. <br />This paper, compared two fields of design process and post-earthquake reconstruction in order to reach the goals of successful reconstruction design process. Also participation as a connection of the two fields plays an important role.<br />The methodology is based on a qualitative approach, including field surveys and observations. The supportive case is the evidence from Gufel Village that have been selected among rural housing reconstructions after Manjil1990earthquake. <br />The findings show that, there are several periods of time in design process of housing reconstruction, that make one step through successful reconstruction. In the transition of formal phase of reconstruction to post-occupation phase of living in reconstructed houses, trust, coordinated and organized stakeholders are effective for the successful post-earthquake house reconstruction.مسکن از جمله عناصری با آسیب پذیری بالا در برابر زلزله است. فرایند بازسازی پس از زلزله نیازمند دانش کافی از بستر آسیب دیده میباشد که از تعامل برنامه ریزان و بازماندگان بدست میآید. فشار زمان و تنگناهای سیاسی و اقتصادی، فرایند طراحی مسکن پس از زلزله را از زمان غیربحران متفاوت میکند. لذا نمیتوان از الگوهای متعارف فرایند طراحی در بستر آسیب دیده بهره برد. نگرشهای محصولگرا با هدف ساخت سریع، پاسخ به نیازهای بازماندگان را قربانی روند خطی از پیش تعیین شده بازسازی مینماید. روندی که بخش غیرکالبدیِ شکلگیری خانه را ه فراموشی میسپارد. این پژوهش، فرایند طراحی مسکن روستایی در بازسازی، را با دوره های زمانی همبسته آن بررسی میکند. در تطبیق دو حوزه فرایند طراحی و بازسازی، مشارکت بازماندگان تاثیر بسزایی در طراحی مسکن دارد. در این تحقیق با رویکرد کیفی، نمونه پشتیبان، از میان روستاهای بازسازی شده پس از زلزله1369منجیل انتخاب شده است. بازبینی فرایند طراحی بازسازی مسکن در این زلزله با توجه به گذشت زمان طولانی از وقوع آن، دوره های مربوط به تصمیمگیری طراحی، ساخت و اجرای طرحها، بهره برداری و ایجاد تغییرات محتمل توسط کاربران در طرحها را دربردارد. نتایج پژوهش در گذار از دوران رسمی بازسازی تا زمان بهره برداری، بازه هایی را معرفی مینماید که به واسطه ایجاد تغییرات در روند بازسازی ایجاد شده اند. گذار از این بازه ها به مثابه شوکی میتوانند اتصال دوره ها را متزلزل نماید. تزلزلی که با عواملی از جمله، اعتماد در جامعه، میزان هماهنگی اقشار مختلف و سازمان یافتگی ذینفعان کنترل میشود.https://www.joem.ir/article_702187_d50b47859163cde4be8bf60d23d34e37.pdfدانشگاه صنعتی مالک اشترمدیریت بحران2345-391511ویژه نامه پدافند20230220Resolving the Water Crisis with an International Law Approach- Case Study: Middle Eastحل بحران کم آبی با رویکرد حقوق بین الملل- مطالعه موردی: خاورمیانه702188FAبهزاد علیجانزاده ملیجیدانشجوی دکتری حقوق بین الملل، دانشگاه آزاد اسلامی، قائمشهر، ایران0000-0002-1339-9538علی بابایی مهردپارتمان حقوق، دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس، چالوس، ایران0000-0003-2855-0103کارن روحانیاستادیار گروه حقوق بین الملل، واحد قائمشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، قائمشهر، ایرانمسعود دارابیاستادیار مجتمع دانشگاهی پدافند غیر عامل ، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران ،ایران0000-0001-5451-0979Journal Article20220118For a long time, the water crisis has been considered as a serious problem in the Middle East region, which is increasing in intensity day by day. If the countries in this region do not manage and work together, they will face a deplorable situation in the future. Given the size and population of the Middle East compared to the amount of water resources in it, this crisis is really palpable. Currently, different countries in the region are not in the same situation, for example, Turkey has a better position than other countries in the region in terms of population and water resources in its territory. On the other hand, Arab countries such as Oman, UAE, Saudi Arabia, Kuwait and Qatar. They are in a critical situation, but due to the good economic situation and the use of desalination plants, this problem has been partially controlled, but they are still exposed to this crisis. At the other level are Palestine, Lebanon, Syria and Iraq, which have been embroiled in civil and foreign wars for several years, which are intensifying day by day. A distinctive feature of the Middle East compared to other parts of the world is that this region is one of the oldest human habitats, where water in addition to natural needs was used as a weapon in war. However, international organizations, especially the United Nations and relevant international organizations and regional organizations in the Middle East, must play a significant role in resolving this crisis, and the countries of the region must manage this issue through cooperation and solidarity with each other. The purpose of this study is the assessment role of international law in the water shortage crisis and its management based on the participation of countries in concluding international treaties and agreements.مدت مدیدی است که بحران آب به عنوان یک معضل جدی در منطقه ی خاورمیانه قلمداد میگردد که روز به روز بر شدت آن افزوده می شود. در صورت عدم مدیریت و تشریک مساعی میان کشورهای این منطقه در آینده با وضعیت اسفناکی مواجه خواهیم شد. با در نظر گرفتن وسعت و جمعیت خاورمیانه در مقایسه با میزان منابع آبی موجود در آن، این بحران به صورت واقعی قابل لمس می باشد. در حال حاضر کشورهای مختلف این منطقه در شرایط یکسانی نمی باشند؛ مثلا کشور ترکیه نسبت به جمعیت و منابع آبی موجود در خاک خود موقعیت بهتری نسبت به دیگر کشورهای منطقه دارد از طرفی کشورهای عربی مثل عمان، امارات متحد عربی، عربستان سعودی، کویت و قطر در شرایط بحرانی قرار دارند اما به دلیل موقعیت اقتصادی مناسب و استفاده از دستگاه های آب شیرین کن به صورت مقطعی این مشکل کنترل شده است ولی همچنان در معرض این بحران قرار دارند. در سطح دیگر کشورهای فلسطین، لبنان، سوریه و عراق قرار دارند که چندین سال درگیر جنگ های داخلی و خارجی می باشند که روز به روز این بحران را تشدید میکند. ویژگی متمایز خاورمیانه نسبت به دیگر مناطق جهان این است که این منطقه از قدیمی ترین زیستگاه های بشری می باشد که از آب علاوه بر نیازهای طبیعی به عنوان سلاح در جنگ استفاده میشده است. با این وجود سازمان های بین المللی به خصوص سازمان ملل متحد و سازمان های بین المللی مربوطه و سازمان های منطقه ای موجود در منطقه خاورمیانه باید نقش پررنگی در حل این بحران ایفا نمایند و کشورهای منطقه نیز با همکاری و همبستگی همدیگر این مسئله را مدیریت نمایند. هدف از این مطالعه بررسی نقش حقوق بین الملل در بحران کم آبی و مدیریت آن مبتنی با مشارکت کشورها در انعقاد معاهدات و توافقنامه های بین المللی میباشد.https://www.joem.ir/article_702188_71d1ade53793f8a40df3d53d53e5843f.pdfدانشگاه صنعتی مالک اشترمدیریت بحران2345-391511ویژه نامه پدافند20230220Presentation a Model for the Integration of Policy Agencies Related to Water Crisis Management, Based on the Economics of the Second Step of the Revolution Statementارائه الگویی برای همگرایی دستگاه های خط مشی گذار مرتبط با مدیریت بحران آب ،مبتنی بر محور اقتصاد ی بیانیه گام دوم انقلاب702190FAحمید رضا واشقانی فراهانیدانشجوی دکتری، گروه مدیریت ،دانشکده علوم انسانی،دانشگاه آزاد اسالمی واحد ساوه،ساوه،ایران.محمد رضا مردانیدانشیار،گروه مدیریت ،دانشکده علوم انسانی،دانشگاه آزاد اسالمی واحد ساوه،ساوه،ایران.احسان سادهدانشیار،گروه مدیریت ،دانشکده علوم انسانی،دانشگاه آزاد اسالمی واحد ساوه،ساوه،ایران.زین العابدین امینی سابقاستادیار،گروه مدیریت ،دانشکده علوم انسانی،دانشگاه آزاد اسالمی واحد ساوه،ساوه،ایران.0000-0001-2345-6799Journal Article20220221The water crisis is becoming more complex every day and is evident all over the world. With the escalation of the drought situation, Iran is also in a critical situation. Resolving this issue should only be addressed through key decisions, and this in turn requires integration and behavioral coherence between decision-making and executive bodies. Accordingly, more attention should be paid to the principle of convergence. Accordingly, this study was conducted with the aim of Presentation a Model for the Integration of Policy Agencies Related to Water Crisis Management, Based on the Economics of the Second Step of the Revolution Statement. This study is a development-applied goal in which using successive approaches, namely the content analysis approach and grounded theory approach to determine the main indicators and criteria in the field of water crisis management policy. Data-based theory (fundamental theory) is an inductive and exploratory research method that allows the researcher in various subject areas to formulate theories and propositions instead of relying on existing and pre-formulated theories. The statistical population of this study consisted of experts from the main policy-making bodies in the field of policy, namely the Ministry of Jihad Agriculture, Ministry of Industry, Mines and Trade, Ministry of Energy, Iran Water Resources Management Organization and Crisis Management Organization and Passive Defense Organization. It was determined to reach the saturation limit in the grounded theory approach, to 9 experts. The results of this study confirm that what factors should be included in the agenda under the paradigm of grounded theory in order to achieve the desired consequences in this field.بحران آب هر روز در حالت پیچیده تری بروز می نماید و این مهم در سراسر جهان مشهود است. با تشدید خشکسالی، ایران نیز در وضعیت بحرانی قرار گرفته است. رفع این مهم تنها باید از طریق اتخاذ تصمیمات کلیدی تعقیب گردد و این امر نیز به نوبه خود نیازمن یکپارچگی و انسجام رفتاری در بین دستگاه های تصمیم ساز و اجرایی است. بر همین اساس باید به اصلی تحت عنوان همگرایی دقت نظر بیشتر داشت. لذا این مقاله تحت عنوان ارائه الگویی برای همگرایی دستگاه های خط مشی گذار مرتبط با مدیریت بحران آب ،مبتنی بر محور اقتصاد ی بیانیه گام دوم انقلاب در دستور کار قرار گرفت. این مطالعه از نظر هدف توسعه ای – کاربردی است که در آن با بهره گیری از رویکردهای متوالی یعنی رویکرد تحلیل مضمون و رویکرد گراندد تئوری نسبت به تعیین شاخص ها و معیارهای اصلی در حوزه خط مشی گذاری مدیریت بحران آب اقدام می گردد. تئوری برخواسته از داده ها (نظریه بنیادی) یک روش پژوهشی استقرایی و اکتشافی است که به پژوهشگر در حوزه های موضوعی گوناگون امکان می دهد تا بجای اتکا به تئوری های موجود و از پیش تدوین شده خود به تدوین تئوری و گزاره اقدام نماید. جامعه آماری این مطالعه را خبرگان از دستگاه های تصمیم گیرنده اصلی در حوزه خط مشی یعنی وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت نیرو، سازمان مدیریت منابع آب ایران و سازمان مدیریت بحران و سازمان پدافند غیرعامل تشکیل دادند که تعداد نمونه های آن با رسیدن به حد اشباع در رویکرد گراندد تئوری، به تعداد 9 خبره تعیین گردید. نتایج بدست آمده از این مطالعه موید آن است که چه عواملی تحت پارادایم گراندد تئوری باید در دستور کار قرار گیرد تا بتوان پیامد های مورد نظر در این زمینه را محقق نمود.https://www.joem.ir/article_702190_7afaf627a08a2209d75eddcd7f29b550.pdfدانشگاه صنعتی مالک اشترمدیریت بحران2345-391511ویژه نامه پدافند20230220Identifying and prioritizing the threats of thermal-power plants and providing passive defense solutionsشناسایی و اولویتبندی تهدیدات نیروگاه های برق حرارتی و ارائه راهکارهای پدافند غیرعامل702189FAحسین نوروستادانش آموخته مجتمع دانشگاهی پدافندغیرعامل؛ دانشگاه صنعتی مالک اشترمحمدیاسر رادانعضو هیأت علمی مجتمع دانشگاهی پدافندغیرعامل، دانشگاه صنعتی مالک اشتر0000-0003-3121-7184محمدعلی نکوئیعضو هیأت علمی مجتمع دانشگاهی پدافندغیرعامل، دانشگاه صنعتی مالک اشتر0000-0003-1282-9820محمد اسکندریپژوهشگر مجتمع دانشگاهی پدافندغیرعامل؛ دانشگاه صنعتی مالک اشتر00000000000000000000Journal Article20210412Infrastructure is a unified network , where the occurrence of disruptions in a infrastructure can spread in all parts of the country and the extent of disturbance caused can affect national , economic and … state security . for this purpose , the main purpose of this research is to identify and prioritize effective environmental threats and to provide solutions to principles and principles of passive defense , after reviewing concepts , definitions , upstream documents and studing different types of threats in the field of infrastructure facilities through library and library methods , designing and distributing questionnaires among experts and related experts . then , by preparing questionnaire and prioritization of environmental factors on the basis of swot model and was evaluated by spss software . the results of this study indicate that protection of infrastructure facilities in the field of power plants with passive defense approach requires increasing knowledge of managers and experts in the country in relation to emerging threats , increasing the level of monitoring measures , applying new methods and protective equipment , observance of the principle of dispersion in design and layout of fuel tanks , holding various trainings in preparation , using effective international experiences in the field of safety .زیرساختها یک شبکه یکپارچه را تشکیل میدهند که وقوع اختلال در یک زیرساخت میتواند در تمامی بخشهای کشور منتشر شده و دامنه اختلالهای به وجود آمده میتواند امنیت ملی، اقتصادی و ... کشور را به شدت تحت تأثیر قرار دهد. به همین منظور هدف اصلی در این پژوهش شناسایی و اولویتبندی تهدیدات اثرگذار محیطی و بهدستآوردن راهکارهای متناسب با اصول و مبانی پدافند غیرعامل میباشد که پس از بررسی مفاهیم، تعاریف، اسناد بالادستی و مطالعه انواع تهدیدات در حوزه تأسیسات زیربنایی از طریق روشهای کتابخانهای و میدانی اقدام به طراحی و توزیع پرسشنامه در بین متخصصان و کارشناسان مربوطه شده است. در ادامه با آمادهسازی پرسشنامه و اولویتبندی ۳۷ عامل محیطی بر اساس مدل SWOT انجام و توسط نرمافزارSPSS مورد ارزیابی کمی قرار گرفت. نتایج این پژوهش گواه آن است که حفاظت از تأسیسات زیربنایی در حوزه نیروگاههای برق با رویکرد پدافند غیرعامل نیازمند افزایش دانش مدیران و کارشناسان نیروگاههای کشور نسبت به تهدیدات نوظهور، افزایش سطح تمهیدات پایشی، بهکارگیری روشها و تجهیزات حفاظتی نوین، رعایت اصل پراکندگی در طراحی و جانمایی تأسیسات مخازن سوخت، برگزاری رزمایشهای مختلف در ایجاد آمادگی، استفاده از تجربیات کارآمد بینالمللی در حوزه ایمنی و ... میباشد.https://www.joem.ir/article_702189_fe928f3e63e1f3be46796aca66da2a73.pdf