@article { author = {fattahi, ali and aminbidikhti, aliakbar and Danai, Abolfaz}, title = {Presenting Mass Media Management Model in Managing Social Crisis (Case Study:TV)}, journal = {Emergency Management}, volume = {10}, number = {1}, pages = {113-125}, year = {2021}, publisher = {Malek Ashtar University of Technology in collaboration with the Iranian Association of Safety Sciences}, issn = {2345-3915}, eissn = {2345-4741}, doi = {}, abstract = {It is the potential of the media in managing social crisis with the tools of mass communication in the shadow of the rightmanagement in them and on them that can become real. Crisis in the absence of proper management can cause irreparabledamage, so the researcher in this study with the main purpose of this study is to provide media management modelson television in the face of social crises that are components required in media management. Discuss social crisis management.This research was conducted based on the data method of the foundation and with the interview technique of thesenior managers of the Islamic Republic of Iran Broadcasting Organization, which was selected by the targeted method.The theoretical basis of this research is based on the opinions of different thinkers in the form of social responsibility theory,media management roles, Heather’s equilibrium theory, two-stage flow and highlighting. Data analysis is also categorizedby the Strauss Foundation’s data method with three stages of open, central, and selective coding. The researchfindings indicate that mass media management in social crises is classified into four categories: management, gainingtrust, crisis and audience, so that categories related to each class, including strategic and psychological management,general and specific audiences, Competitive cyberspace competition and credible information, crisis type and crisis severityare set in the presented model. In addition, the results show that factors such as speed and honesty in information,the use of new methods to identify and reduce crisis damage, attention to various segments of society, promoting the spiritof participation, understanding the audience and the readiness of managers in crisis situations as components. They areeffective in managing social media in social crises. In general, considering the relationship between the categories in themodel obtained in the present study, it can be claimed that this set of factors, if placed in a proper organizational context,will be able to perform media managers in planning to deal with crises. Improve social.}, keywords = {pattern,Media Management,Crisis,Social Crisis,Mass Media,Television,IRIB1}, title_fa = {عنوان: ارائه الگوی مدیریت رسانه‌های جمعی در مدیریت بحران‌های اجتماعی (مورد مطالعه: تلویزیون)}, abstract_fa = {توانایی بالقوه رسانه‌ها در مدیریت بحران اجتماعی با ابزار ارتباط جمعی در سایه مدیریت درست در آنها و بر آنهاست که می‌تواند به صورت بالفعل درآید. بحران در صورت فقدان مدیریت درست می‌تواند آسیب‌های غیرقابل جبرانی پدید آورد؛ از این‌رو محقق در این پژوهش که با هدف اصلی در این پژوهش ارائه الگوهای مدیریتی رسانه در تلویزیون در مواجهه با بحران‌های اجتماعی است، مؤلفه‌های مورد نیاز در مدیریت رسانه را در ارتباط با مدیریت بحران اجتماعی مطرح می‌کند. این پژوهش بر مبنای روش داده بنیاد و با فن مصاحبه از مدیران ارشد سازمان صدا و سیمای ج.ا.ا که با روش هدفمند انتخاب شده است، اجرا شد. مبنای نظری این پژوهش بر آرای اندیشمندان مختلف در قالب نظریه مسئولیت اجتماعی، نقش‌های مدیریتی رسانه، نظریه تعادل هایدر، جریان دومرحله‌ای و برجسته‌سازی ارائه شده است. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها هم با تمرکز بر روش داده بنیاد اشتراوس با 3 مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی دسته‌بندی شده است. یافته‌های پژوهش بیانگر آن است که مدیریت رسانه‌های جمعی در بحران‌های اجتماعی در 4 طبقه مدیریت، جلب اعتماد، بحران و مخاطبان طبقه‌بندی می‌شود؛ به طوری که مقوله‌های مرتبط با هر یک از طبقات شامل مدیریت راهبردی و روانی، مخاطبان عام و خاص، رقابت فضای مجازی و اطلاع‌رسانی معتبر، نوع بحران و شدت بحران در الگوی ارائه‌شده تنظیم شده است. علاوه بر این، نتایج نشان‌دهنده آن است که عواملی مانند سرعت و صداقت در اطلاع‌رسانی، به‌کارگیری روش‌های نوین شناسایی و کاهش آسیب‌های بحران، توجه به اقشار گوناگون جامعه، ترویج روحیه مشارکت، درک مخاطبان و آمادگی مدیران در شرایط بحران به عنوان مؤلفه‌های اثرگذار بر مدیریت رسانه‌های جمعی در بحران‌های اجتماعی به شمار می‌آیند. در مجموع با توجه به ارتباط بین مقوله‌ها در الگوی به‌دست‌آمده در پژوهش حاضر می‌توان ادعا کرد که این مجموعه عوامل در صورتی که در یک بستر سازمانی مناسب قرار گیرند، قادر خواهند بود عملکرد مدیران رسانه در زمینه برنامه‌ریزی به منظور مقابله با بحران‌های اجتماعی را بهبود بخشند.}, keywords_fa = {الگو,مدیریت رسانه,بحران,بحران اجتماعی,رسانه جمعی,تلویزیون,صداوسیمای ج.ا.ا}, url = {https://www.joem.ir/article_243271.html}, eprint = {https://www.joem.ir/article_243271_5f8e6bed6a42d2949f4e18776d61059c.pdf} }