دانشگاه صنعتی مالک اشترمدیریت بحران2345-39159220201022Optimization of multi-product dynamic
routing model for vehicles after disaster,
with justifiability of demand shortageمدل بهینه سازی مسیریابی و برنامه ریزی چند دور های برای وسایل نقلیه بعد از وقوع بحران با هدف کاهش تقاضای تأمین نشده و مجاز بودن کمبود کالا مطالعه ی موردی: منطقه 4 تهران51746982FAسهراب عبداله زادهدانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی ارومیه، ایرانتینا نامداریدانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی ارومیه، ایرانJournal Article20190111Regarding the five-fold increase in unexpected accidents in the past decade and the increase in its human and financial<br />losses, the relief supply chain has always been considered by humanitarian organizations as a suitable<br />solution to reduce the cost of disaster. One of the most important fields in this area is the routing of vehicles, which<br />has an important role in improving service to the injured. Undoubtedly, the selection of inappropriate routes for<br />vehicles has a negative effect on timely and suitable relief operations. Several studies have been conducted in this<br />regard, the models presented by them are often periodic and single-product, and the demand shortage of shelters<br />is not permitted. In this research, a multi-product relief chain network has been proposed, including three main<br />areas: vehicle maintenance centers, distribution centers for relief supply chains and shelters. The proposed mathematical<br />model, with a goal to maximizing the supplied demand, by a minimum of vehicle and time, addresses the<br />dynamically routing of vehicles. In the event of excess demand, at the end of the operational periods, the amount<br />of unsupplied demand for each type of product will also be determined in terms of each shelter. In order to validate<br />the proposed model, information of the 4th district of Tehran province, which is published in the basic papers, is<br />utilized and has been solved by GAMS software. The results of the numerical solution of the model showed that<br />all relief operations are in order to maximize the supply of demand in the shortest time. Also, the amount of unsupplied<br />demand for shelters, the amount and type of goods carried, and the route of each vehicle’s movement in each<br />period, are other outcomes of the modelبا توجه به رشد پنج برابری وقوع حوادث غیرمترقبه در دهه های گذشته و افزایش هزینه های جانی و مالی ناشی از آن، مدیریت زنجیره ی تأمین<br />امداد به عنوان راه حلی مناسب به منظور کاهش هزینه های مختلف بحرا ن ها همواره مورد توجه سازما نهای بشردوستانه قرارگرفته است. یکی از<br />زمینه های مهم در این حوزه مسیریابی وسایل نقلیه است که نقش مهمی در بهبود خدمت رسانی به آسیب دیدگان دارد. با وجود اینکه تحقیقات<br />متعددی در این زمینه انجا م گرفته، اما مد لهای ارائه شده غالباً یک دورهای و تک کالایی بوده و شرط مجاز بودن کمبود کالاهای امدادی منظور نشده<br />است. به همین منظور در این پژوهش یک شبکه زنجیره ی تأمین امداد چند دوره ای و چند محصولی پیشنهاد شده که دربردارنده سه بخش مراکز<br />نگهداری وسایل نقلیه، مراکز توزیع کالاهای امدادی و پناهگاه هاست. مدل پیشنهادی با هدف به حداقل رساندن تقاضای تأمین نشده به مسیریابی<br />وسایل نقلیه به صورت پویا می پردازد. در صورت مازاد بودن مقدار تقاضا در پایان دوره های عملیاتی، میزان کمبود کالا را به تفکیک هر پناهگاه<br />مشخص می کند. به منظور اعتبارسنجی مدل پیشنهادی از اطلاعات منطقه ی چهار شهر تهران برگرفته شده و با بهره گیری از نرم افزار گمز حل شده<br />است. نتایج به دست آمده از حل عددی مدل نشان داد که کلیه عملیات امدادی در راستای تأمین حداکثری تقاضا انجام گرفته و زمان نقل وانتقال<br />وسایل نقلیه نیز به نحو مطلوبی مدیریت می شود. با بهره گیری از مدل پیشنهادی میزان حمل کالاهای امدادی توسط وسایل نقلیه در هر دوره<br />مشخص می شود. درنهایت به منظور بررسی مدت زمان اجرای مدل در ابعاد مختلف تحلیل حساسیت شده است.دانشگاه صنعتی مالک اشترمدیریت بحران2345-39159220201022Establishing an emergency relief chain in a
crisis with the approach of multiple transfer
points and facilities location
case study: south-central regions of Tehranتشکیل زنجیره امدادرسانی در بحران با رویکرد مکا نیابی چندگانه نقاط انتقال و تسهیلات مطالعه ی موردی مناطق جنوب مرکزی تهران193146983FAسیدحسین سیدیدانشجوی دکتر دانشگاه علامه طباطبایی0000-0002-9438-9082سید محمدعلی خاتمی فیروز آبادیدانشیار گروه مدیریت صنعتی0000-0003-0903-6148مقصود امیریاستاد گروه مدیریت صنعتی دانشکده مدیریت دانشگاه علامه طباطباییمحمدتقی تقوی فردعضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20190204Relief of injuries is one of the most important stages of crisis management that should be planned for it before the<br />incident. Timely and productivity relief will significantly reduce the financial and human losses. Considering this<br />necessity, in this paper, proposed a mixed-integer mathematical model of multiple transfer points and facilities location<br />for the formation of a relief chain during the earthquake crisis, which facilities includes hospitals, rescue centers,<br />warehouses and shelters. Screening the injuries according to the triage system and providing outpatient health care at<br />the transfer points, transfer the yellow injuries to the relief centers, dual transfer of the red injuries to the hospital, paying<br />attention to the type of goods needed at any point, and finally, adding budget constraint to set up facilities are the paper’s<br />assumptions that developed the transfer points and facilities location model. To evaluate the model in real term a case<br />study was conducted in south-central regions of Tehran. Model was once solved with specified number of facilities, and<br />again with consideration of budget constraint, in the second condition, better and more practical results were obtained. As<br />the budget increases, the number of transfer points increases that indicating the importance of them in reducing the relief<br />time. Therefore, the establishment of transfer points is an effective strategy in the efficiency of the relief process during<br />a crisis. Attention to the distribution of hospitals in the city for the construction of new hospitals, the establishment of air<br />rescue infrastructure in hospitals, identification of resistant buildings to change their use in crisis as a backup facility, and<br />training the process of relief to citizens, are important solutions in the proper functioning of the relief chainامدادرسانی به آسیب دیدگان یکی از مهمترین مراحل مدیریت بحران است که باید پیش از رخداد حادثه برای آن برنامه ریزی کرد. امدادرسانی<br />به موقع و بهره ور خسارات جانی و مالی را به شدت کاهش خواهد داد. با توجه به این ضرورت در این مقاله مدل ریاضی عدد صحیح مختلط دو هدفه<br />مکانیابی چندگانه نقاط انتقال و تسهیلات جهت تشکیل زنجیره امدادرسانی در زمان بحران زلزله ارائه شده که تسهیلات شامل بیمارستان، مرکز امداد،<br />انبار و پناهگاه هستند. غربالگری مجروحین بر اساس سیستم تریاژ، ارائه خدمات درمانی سرپایی به مجروحین سبز در نقاط انتقال، انتقال مجروحین زرد<br />به مراکز امداد، انتقال دوگانه هوایی و زمینی مجروحین قرمز به بیمارستان، توجه به نوع کالای مورد نیاز در هر نقطه و در نهایت اضافه کردن محدودیت بودجه جهت راه اندازی تأسیسات، مفروضات مقاله در توسعه مدل مکان یابی نقاط انتقال و تسهیل است. جهت بررسی کارکرد مدل در شرایط واقعی، مطالعه موردی در مناطق جنوب مرکزی تهران صورت گرفت. مدل یک بار با تعداد تسهیلات مشخص و بار دیگر با در نظر گرفتن محدودیت بودجه حل شد که در حالت دوم نتایج بهتر و کاربردی تری به دست آمد. با افزایش بودجه تعداد نقاط انتقال افزایش پیدا می کند که نشان دهنده اهمیت این تسهیلات درکاهش زمان امدادرسانی است. از این رو تأسیس نقاط انتقال یک راهبرد مؤثر در بهره وری فرآیند امدادرسانی است. توجه به پراکنش بیمارستا ن ها در سطح شهر برای احداث بیمارستا نهای تازه، ایجاد زیرساخت های امداد هوایی در بیمارستان ها، شناسایی ساختمان های مقاوم جهت تغییر کاربری در بحران به عنوان تسهیلات پشتیبان و آموزش فرآیند امدادرسانی به شهروندان از راهکارهای مهم در کارکرد صحیح زنجیره امدادرسانی است.دانشگاه صنعتی مالک اشترمدیریت بحران2345-39159220201022Modeling and solving the problem
of locating bi-objective allocation in
humanitarian logistics with regard to
urban infrastructureمد لسازی و حل مسئله مکان یابی تخصیص دو هدفه در لجستیک امدادرسانی با در نظر گرفتن زیرساخت ها334346984FAشیرین علیزادهگروه مهندسی صنایع - موسسه آموزش عالی آیندگان تنکابن- مازندرانرضا حسن زادهگروه صنایع- موسسه آموزش عالی روزبهان-مازندران ساریJournal Article20171128Crises are the inevitable realities of human life; which is an accident that occurs naturally or suddenly or<br />increasingly by human and to address it, there is a need for urgent and fundamental measures. When the<br />crisis occurs, pre-determined storage locations will play an important role in relief; therefore, the selection of<br />suitable places for warehouses is one of our main goals in this research. In this research, a bi-objective linear<br />programing model with integer variables is developed. The proposed model attempt to minimize total cost<br />along with maximizing the minimum weight of open shelter areas while deciding on the location of shelter areas,<br />the assigned population points to each open shelter area and controls the utilization of open shelter areas.<br />In order to solve proposed model, some of well-known multi-objective, exact methods include a weighted<br />sum method, LP-metric method, and goal programing approach are employed. Finally, the best open shelter<br />areas with considering the minimum cost is obtained, which these results can be useful for crisis organizations.بحران حادثه ای است که سبب آسیب، ویرانی، مرگ و رنج بشر و تخریب سلامت انسان هنگام حادثه و بعد از آن می شود. این حوادث<br />به طور طبیعی یا به وسیله بشر به طور ناگهانی به وجود می آیند. از بیشتر خسارت های بشری و خرابی ها می توان با پیش بینی های بهتر و<br />برنامه ریزی های خاص جلوگیری کرد. تعیین بهترین مکان هنگام وقوع حادثه برای جلوگیری از تلفات بیشتر امری ضروری است. مکان های<br />امدادرسانی باید طوری انتخاب شوند که پس از وقوع حادثه در کمترین زمان ممکن به تقاضای آسیب دیدگان پاسخ دهند. بعد از وقوع<br />بحران نیروهای امدادی، کالاهای امدادی و تجهیزات مورد نیاز برای امدادرسانی حادثه دیدگان به مناطق حادثه دیده اعزام می شوند. از<br />این رو مکان انبارهای از قبل تعیین شده در تسهیل امدادرسانی نقش بسیار مهمی دارند. بنابراین انتخاب محل هایی مناسب برای انبارها از<br />اهداف اصلی ما در این مقاله است. در این مقاله یک مدل دو هدفه خطی برای مرحله آماده سازی بحران برای تعیین بهترین مکان ها برای<br />امدادرسانی در نظر گرفته شده است. اهداف ما به حداقل رساندن حداکثر وزن مکان ها و هزینه هاست که با توجه به محدودیت ها، در نظر<br />گرفتن حداکثر فواصل مجاز با مکان های آسیب دیده، جاده های اصلی و بیمارستان های مجهز مسئله مکان یابی تخصیص مدل سازی شده<br />است. مسائلی در ابعاد مختلف طراحی شده و با استفاده از سه روش دقیق برنامه ریزی آرمانی، LP متریک و مجموع وزنی حل شده است.<br />نتایج حاصل از نظر معیارهای مختلف همچون اهداف و زمان مورد مقایسه قرار گرفتند و نتایج آن بیان شد.دانشگاه صنعتی مالک اشترمدیریت بحران2345-39159220201022Investigating the Factors Affecting the
Level of Team Effectiveness at the Time
of the Crisis
Case study of Red Crescent Cooperative Team in Kerman
Provinceبررسی عوامل مؤثر بر میزان اثربخشی تیم در زمان وقوع بحران مطالعه ی موردی: تیم های عملیاتی جمعیت هلا ل احمر استان کرمان455646985FAمهدی ابراهیمی نژادگروه مدیریتمحبوبه عسکریگروه مدیریتسجاد سیوندی پورگروه مدیریتJournal Article20181108Every year, natural disasters around the world cause death, physical damage and many diseases. In recent<br />decades, disasters and their effects throughout the world have been exponential, with many causes leading<br />to an increase in incidence and deaths. Has been. Hence, the development and strengthening of national<br />facilities, especially human resources, to reduce the impact of natural disasters is absolutely necessary. Considering<br />the importance of the issue, the present study seeks to be effective factors in raising the team’s efficiency<br />during the crisis. The present research is applied in terms of purpose and in terms of nature and method,<br />a descriptive correlation type. The statistical population of this research is all the operational teams of the Red<br />Crescent Society of Kerman province. The population of the study consisted of 210 people, using the Cochran<br />formula, the sample size was 135. A researcher-made questionnaire was used to collect information that examined<br />four components of organizational culture, professional ethics, leadership and work knowledge as<br />well as the effectiveness of the team. The reliability of the questionnaire was 0.799 and its validity was confirmed<br />by experts. SPSS and Smart PLS2 software were used to analyze the data. Findings of the research<br />showed that the variables of work knowledge, professional ethics and leadership of the team’s effectiveness<br />were positive, but organizational culture did not affect the team’s effectivenessهر ساله بلایای طبیعی در سراسر جهان مرگ ومیر، آسیب های جسمی و بیماری های زیادی را به بار می آورند. در دهه های اخیر، بلایا<br />و آثار آنها در تمام جهان سیر تصاعدی داشته و علل زیادی باعث افزایش بروز و تلفات ناشی از آن شده است. از این رو توسعه و تقویت<br />امکانات ملی مخصوصاً منابع انسانی برای کاهش تأثیر بلایای طبیعی کاملاً ضروری به نظر می رسد. با توجه به اهمیت موضوع، تحقیق<br />حاضر به دنبال اثربخشی عوامل مؤثر برای بالا بردن کارایی تیم در هنگام وقوع بحران است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و<br />از جهت ماهیت و روش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه ی آماری این پژوهش کلیه ی تیم های عملیاتی جمعیت هلال احمر<br />استان کرمان است. جامعه مورد مطالعه شامل 210 نفر است که با استفاده از فرمول کوکران حجم نمونه برابر با 135 نفر محاسبه شد.<br />برای جمع آوری اطلاعات از پرسش نامه محقق ساخته استفاده شد که چهار مؤلفه فرهنگ سازمانی، اخلاق حرف های، رهبری، دانش کار و<br />همچنین متغیر اثربخشی تیم را بررسی کرد. پایایی پرسش نامه یادشده 0.799 و روایی آن مورد تأیید کارشناسان قرار گرفت. برای تجزیه<br />و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS و Smart PLS2 استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان داد که متغیرهای دانش کار، اخلاق<br />حرف های و رهبری بر اثربخشی تیم تأثیر مثبت داشته، اما فرهنگ سازمانی بر اثربخشی تیم تأثیری نداشت.دانشگاه صنعتی مالک اشترمدیریت بحران2345-39159220201022Presenting a Model for the Formation and
Representation of a Knowledge Map of a
Research Unit under Critical Conditions
Skills and expertise recognition approachارائه الگویی برای تدوین و بازنمایی نقشه دانش یک واحد پژوهشی در شرایط بحرانی با رویکرد شناسایی مهار تها و تخصص ها576746988FAمحمد رضا زاهدیدانشگاه صنعتی مالک اشتر0000-0002-5745-0104مسعود دارابیدانشگاه صنعتی مالک اشتر- بازرسیمحمد فرسیدانشگاه صنعتی مالک اشترJournal Article20181216This paper presents a model for designing and representing a knowledge unit of a research unit in critical situations<br />with a skill recognition and expertise approach. To do this, topics such as definitions of the map of knowledge<br />and its types, the reason for mapping knowledge and its key principles of drawing, classification of knowledge maps,<br />the advantages and disadvantages of such maps and case studies were studied. Then, by analyzing the strengths and<br />weaknesses of the aforesaid, a six-step model was presented for representing the knowledge map in a research unit<br />that consists of six steps: 1. identifying the field of knowledge. 2. Identifying supervisors and operational managers.<br />3. Extracting relationships between employees and also, meta-knowledge about people. 4. Extracting information<br />and knowledge of people. 5. Drawing up knowledge map. 6. Providing mechanism for updating and analyzing<br />strengths and weaknesses. The validation of the model was carried out in the form of a question from the experts<br />familiar with the basics of knowledge management and crisis management, including 9 sample samples available.این مقاله به ارائه الگویی برای تدوین و بازنمایی نقشه دانش یک واحد پژوهشی در شرایط بحرانی با رویکرد شناسایی مهارت ها و تخصص ها<br />می پردازد. برای این کار مباحثی مانند تعاریف نقشه دانش و انواع آن، علت ترسیم نقشه دانش و اصول کلیدی ترسیم آن، طبقه بندی نقشه های دانش،<br />مزایا و معایب این گونه نقشه ها و موردکاوی های انجام شده بررسی شدند. سپس با تحلیل نقاط قوت و ضعف موردکاوی های یادشده، یک الگوی شش<br />مرحله ای برای بازنمایی نقشه دانش در یک واحد تحقیقاتی ارائه شد که شامل شش گام 1. تعیین حوزه دانشی 2. شناسایی سرپرستان و مدیران عملیاتی<br />3. استخراج روابط بین کارکنان و همچنین فرادانش مربوط به افراد 4. استخراج اطلاعات و دانش افراد 5. ترسیم نقشه دانش و 6. فراهم کردن مکانیسم<br />روزآمدسازی و تحلیل نقاط قوت و ضعف است.دانشگاه صنعتی مالک اشترمدیریت بحران2345-39159220201022Identification and ranking of Engineering-
To-Order supply chain risks by using Jackknife
resampling method and interval analysisشناسایی و رتبه بندی ریسک های زنجیر ه ی تأمین مهندسی طبق سفارش با استفاده از روش نمونه گیری مجددِ جک نایف و تحلیل باز ه ای698246994FAمحمدرضا عدالت سروستانیدانشگاه سیستان و بلوچستانمحمد رضا شهرکیعضو هیات علمی/ دانشگاه سیستان و بلوچستانJournal Article20190111Due to the rapid and extensive changes in the supply chain, organizations need to identify and evaluate the risk<br />accurately in order to survive in the competitive cycle and to implement effective supply chain management.<br />The supply chain consists of a diverse structure, and while today the variety of products to meet the needs of customers<br />has become vast, custom manufacturing capabilities, which are in fact the same engineering structure as the<br />order (ETO), are a competitive advantage. A preliminary study of the research shows that few studies have been<br />carried out on the identification and ranking of Engineering-to-order supply chain risks. There are few information<br />in the absence of experts or time constraints; some existing models do not provide accurate ranking of Engineeringto-<br />order supply chain risks. In order to solve this problem, in this paper, Jackknife resampling method is used. In<br />addition, it is difficult to determine the exact amount of risk in reality. For this purpose, the interval analysis method<br />for estimating the risks in terms of the interval has been used according to the concept of the confidence interval<br />and the opinions of the experts. Therefore, in this paper, using Jackknife resampling method with interval Analysis,<br />the evaluation and ranking of the factors affecting the management of Engineering-to-order supply chain risks has<br />been done. Calculation results of JackKnife resampling method and interval analysis shows that the categories of<br />risks which is Dependent to order risks, Environmental’s risks and Operational risks have the most priority among<br />engineer-to-order supply chain risks.باتوجه به تغییرات سریع و گسترده زنجیر هی تأمین، سازمان ها برای بقا در چرخه ی رقابت و برای اجرای مدیریت اثر بخش زنجیره تأمین می بایست<br />فرآیند شناسایی و ارزیابی دقیق ریسک را انجام دهند. زنجیره تأمین شامل ساختار متنوعی است و در حالی که امروزه تنوع محصولات برای رفع نیازهای<br />مشتریان بسیار زیاد شده، توانایی تولید سفارشی که در واقع همان ساختار مهندسی طبق سفارش) ETO ( است، یک مزیت رقابتی محسوب می شود.<br />بررسی پیشینه ی پژوهش نشان می دهد که در رابطه با شناسایی و رتبه بندی ریس کهای زنجیره تأمین مهندسی طبق سفارش مطالعات اندکی انجام<br />شده است. در مواقعی که به دلیل کمبود نیروی متخصص و یا محدودیت زمانی، اطلاعات اندکی وجود دارد؛ برخی از مدل های موجود رتبه بندی دقیقی<br />از ریسک های زنجیره ی تأمین ارائه نمی دهند. جهت رفع این مشکل در این مقاله از روش نمونه گیری مجددِ ج کنایف استفاده شده است. از آنجایی<br />که تعیین مقدار دقیق ریسک در واقعیت امری مشکل است، بدین منظور از روش تحلیل بازه ای برای برآورد ریس کها به شکل بازه با توجه به مفهومِ<br />فاصله اطمینان و نظرات متخصصان استفاده شده است. بنابراین در این مقاله با استفاده از روش نمونه گیری مجددِ جک نایف همراه با تحلیل بازه ای به<br />ارزیابی و رتبه بندی عوامل مؤثر بر مدیریت ریسک زنجیره تأمین مهندسی طبق سفارش پرداخته شده است. نتایج محاسبات به روش نمونه گیری مجددِ<br />جک نایف و تحلیل بازه ای نشان می دهد که دسته ی ریسک های وابسته به سفارش، ریسک های محیطی و ریسک های عملیاتی بیشترین اولویت را در<br />بین ریسک های زنجیره تأمین مهندسی طبق سفارش دارا هستند.دانشگاه صنعتی مالک اشترمدیریت بحران2345-39159220201022Analysis of the Interaction between Critical
Success Factors in Emergency Management
with Combining Fuzzy Multiple criteria
Decision-Making Approachesتحلیل تعامل بین عوامل بحرانی موفقیت در مدیریت بحران با رویکردهای ترکیبی تصمیم گیری چند معیاره فازی839846996FAمحمود مدیریگروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامیJournal Article20180714Inadequate attention to emergency management can cause a great deal of damage. Therefore, the need to improve<br />all emergency management processes to address Catastrophe and disaster through identifying and determination<br />the interaction and relationships between critical success factors is It is very necessary. This study, in perspective<br />of purpose is applied research and in terms of data collection is descriptive-exploration. Critical success factors in<br />crisis management identifying through library studies and interviews with experts. Factors identified localized by<br />fuzzy Delphi method by the opinion of 15 experts from emergency Management Organization and university professors,<br />and selected in four main categories: “Information and Technology Systems”, “Operational”, “Organizational”,<br />and “Human Resources”. Then, data were collected by paired comparisons questionnaire and field method<br />and Data were analyzed by combining fuzzy multiple criteria decision-making and coding in Excel software. In this<br />study of fuzzy analytical network process based FUZZY DEMATEL method was used to determine the interaction,<br />weighting and importance of factors. The findings of FUZZY DEMATEL showed that the ‘operational’ main factor<br />is the most influenced of ‘organizational’, ‘information and information systems’ and ‘Human Resources’ factors for<br />emergency management success, and ‘organizational’ factors improved system performance. “Operational” main<br />factor and the “response teams” sub-factor are the most important for success in emergency management. According<br />to the results of this study, is expected to managers to improve the performance of emergency management with<br />proper planning and attention to important factors and how their relationships.توجه ناکافی به مدیریت بحران باعث ایجاد خسارات زیادی می شود. بنابراین نیاز به بهبود در تمام فرآیندهای مدیریت بحران<br />برای مقابله با بلایا و فاجعه از طریق شناسایی و تعیین تعامل و روابط بین عوامل بحرانی موفقیت بسیار ضروری است. تحقیق حاضر از<br />لحاظ هدف، تحقیق کاربردی و از نظر گردآوری اطلاعات، توصیفی-اکتشافی است. از طریق مطالعات کتابخانه ای و مصاحبه با خبرگان<br />عوامل بحرانی موفقیت در مدیریت بحران شناسایی شدند. عوامل شناسایی شده با کسب نظرات 15 نفر از خبرگان سازمان مدیریت بحران<br />و اساتید دانشگاهی به روش دلفی فازی بوم یسازی و در چهار دسته اصلی «سیستم های فناوری و اطلاعاتی « ،» عملیاتی « ،» سازمانی » و<br />«نیروی انسانی » انتخاب شد. در ادامه داده ها با استفاده از پرسش نامه مقایسات زوجی و به روش میدانی گردآوری و با رویکردهای ترکیبی<br />تصمیم گیری چند معیاره فازی و کدنویسی در نرم فزار اکسل تحلیل داده ها صورت گرفت. در این تحقیق از روش فرآیند تحلیل شبکه ای بر<br />اساس دیمتل فازی برای تعیین تعامل، وزن دهی و میزان اهمیت عوامل استفاده شده است. یافته های دیمتل فازی نشان داد که عامل اصلی<br />«عملیاتی » بیشترین تأثیر را به ترتیب از عوامل «سازمانی « ،» سیستم های فناوری و اطلاعاتی » و «نیروی انسانی » برای موفقیت در مدیریت<br />بحران می پذیرد و عوامل «سازمانی » موجب بهبود سیستم می شود. عامل اصلی «عملیاتی » و زیرعامل «تیم های واکنش » بیشترین اهمیت<br />را برای موفقیت در مدیریت بحران دارد. با توجه به نتایج این تحقیق انتظار می رود تا مدیران با برنامه ریزی مناسب و توجه کافی به عوامل<br />پراهمیت و چگونگی روابط بین آنها عملکرد مدیریت بحران را ارتقا دهند.دانشگاه صنعتی مالک اشترمدیریت بحران2345-39159220201022Analysis attractiveness of the infrastructure
by using game theory methodارائه مدلی به منظور آنالیز جذابیت در زیرساخت شبکه آب9911146998FAساره رودباریمهندس مشاور پدافندغیرعامل شرکت طرح نواندیشانمحمد علی نکوئیسایر/سایر0000-0003-1282-9820روح اله طاهرخانیعضو هیئت علمی / دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوینJournal Article20180724The vital infrastructure forms the foundation of any society. And the everyday life of humans depends to a<br />great extent on the operation of this infrastructure, and more interestingly, the infrastructure itself is dependent<br />on one another for continuing to operate. Consider, for example, the infrastructure of water. How can it<br />continue to operate without electricity infrastructure? The purpose of this paper is to analyze the attractiveness<br />of water supply infrastructure, which is based on game theory. The theory of game theory is a mathematical approach<br />that was first introduced in the field of economics and then entered other disciplines. The water network<br />is always targeted at all major wars and hostilities as a fundamental basis. Considering the strategies of attack<br />and resilience for the two countries, modeling of scenarios was done using the theory of games. After calculations,<br />it was determined that among all the components of the water supply network of the refinery is of great<br />importance. It was also determined that the theory of game theory is an effective method in the analysis of infrastructure<br />and can be achieved with the desired resultsزیرساخت های حیاتی پایه و اساس هر جامعه ای را شکل می دهند. زندگی روزمره انسان ها تا حد بسیار زیادی به فعالیت این زیرساخت ها<br />وابسته است و جالب تر اینکه تمامی زیرساخت ها برای ادامه عملکرد به یکدیگر نیز وابسته اند. مثلاً زیرساخت آب چگونه می تواند بدون<br />وجود زیرساخت برق به ادامه فعالیت های خود بپردازد؟ در این مقاله هدف آنالیز جذابیت زیرساخت آبرسانی در منطقه ای فرضی از تهران<br />است که به دلیل مسائل و محدودیت های موجود نمی توان نام آنرا بیان کرد. با استفاده از روش گیم تئوری این آنالیز جذابیت انجام داده<br />شد. به منظور انجام آنالیز جذابیت دارایی های شبکه آبرسانی شناسایی و تهدیدات محتملی که می تواند در این شبکه به وقوع بپوندد<br />تعیین شد. سپس با در نظر گرفته دو بازیکن شبکه آبرسانی به عنوان مدافع )بازیگر B( و متخاصم با عنوان بازیکن مهاجم )بازیگر A( آنالیز<br />جذابیت صورت گرفت. در پایان نتیجه گرفته شد که روش گیم تئوری روشی مؤثر در آنالیز زیرساخت ها محسوب می شود و با استفاده از آن<br />می توان به نتایج مطلوبی دست یافت. در این پژوهش با استفاده از آنالیز جذابیت گیم تئوری محقق شد که در شبکه آبرسانی تحت مطالعه<br />تصفیه خانه آب و پس از آن مخازن و منابع آب از بیشترین جذابیت برای حمله دشمن برخودار هستند.دانشگاه صنعتی مالک اشترمدیریت بحران2345-39159220201022The role of emergency water reservoirs as new
generation water reservoirs in quantitative and
qualitative distribution of water distribution
networks in critical situationsنقش مخازن آب اضطراری به عنوان آب انبارهای نسل تازه در تأمین کمی و کیفی آب شبکه توزیع در مواقع بحرانی11312547000FAناصر مهردادیمعاون پژوهشی دانشکده محیط زیست دانشگاه تهرانغلامرضا نبی بیدهندیهیات علمی دانشکده محیط زیست دانشگاه تهراناکبر امامیدانشجوی دکترای تخصصی مهندسی محیط زیست-آب و فاضلاب،پردیس کیش دانشگاه تهران،تهران،ایرانJournal Article20190417Abstract Drinking water in critical times such as an earthquake in a metropolitan area such as Tehran is the most important<br />parameter to preserve the survival and sustainability of relief operations. Various types of emergency water supply<br />methods have been discussed during the earthquake, and in particular the role of emergency tanks (always in the<br />distribution network circuit) to provide quantitative and qualitative water supply for at least the first three days of<br />crises and as a new generation water storage depots. The results of hydraulic analysis and modeling on dimensions, operating details and how to connect and deploy<br />emergency tanks show that due to the proper flow of water in these tanks they can normally be used as part of the<br />distribution network. The range of water stored in these tanks that will cover a radius of one thousand meters, using<br />manual pumps, gasoline, in emergency situations, using a special smart valve and ... it is distributed outside and for<br />the benefit of the people who are affected. According to estimates by the Japan International Cooperation Agency (JICA) in the event of an earthquake measuring<br />about 7 on the Richter scale, access to about four million Tehran citizens will be cut off from drinking<br />water for about 82 days. The project, if implemented, is expected to reduce the population to about one million people<br />by 30 days and save about $ 400 million in costs and damages after a potential earthquake in Tehran.تأمین آب شرب در مواقع بحرانی از جمله زلزله در کلانشهری همچون تهران مهمترین پارامتر جهت حفظ حیات و تداوم عملیات امدادرسانی<br />است. در این پژوهش کوشش شد با محوریت یکی از مناطق شش گانه آبفای شهر تهران که عمدتاً دارای بافت فرسوده است، به بررسی انواع روش های<br />آبرسانی اضطراری در مواقع زلزله پرداخته و در ادامه به صورت ویژه نقش مخازن اضطراری)همیشه در مدار شبکه توزیع( در جهت تأمین کمی و کیفی<br />آب در حداقل سه روز اول وقوع بحران ها را نشان داده تا از آن به عنوان آب انبارهای نسل تازه رونمایی کند.<br />نتایج حاصل از تحلیل ها و مد لسازی های هیدرولیکی انجام شده درباره ابعاد، جزییات اجرایی، نحوه اتصال و استقرار مخازن اضطراری نشان<br />می دهد که با توجه به گردش مناسب آب در این مخازن می توان در حالت عادی از آنها به عنوان بخشی از شبکه توزیع بهره برد؛ در حالی که در مواقع<br />اضطراری با استفاده از یک شیر هوشمند مخصوص ارتباط مخزن با شبکه توزیع قطع می شود. در این حالت آب ذخیره شده در این مخازن که شعاعی<br />معادل هزار متر را پوشش خواهند داد، با استفاده از پمپ های دستی، بنزینی و ... خارج و جهت مصرف مردم حادثه دیده توزیع می شود.<br />با توجه به برآوردهای آژانس همکاری های بین المللی ژاپن] 1[ یا جایکا ) JICA ( در صورت وقوع زلزله ای با بزرگی حدود 7 ریشتر، دسترسی حدود چهار میلیون نفر از شهروندان تهران به مدت حدود 82 روز به آب آشامیدنی لوله کشی قطع خواهد شد؛ در صورتی که با اجرای این طرح انتظار می رود جمعیت بی آب به حدود یک میلیون نفر و زمان هم به مدت 30 روز کاهش و موجب صرفه جویی حدود 400 میلیون دلاری در هزینه و خسارات پس از زلزله احتمالی شهر تهران شود.دانشگاه صنعتی مالک اشترمدیریت بحران2345-39159220201022Assessing the vulnerability of urban spaces
to natural hazards with physical resilience
approach
Case study: Zargandeh neighborhood of Tehranسنجش آسیب پذیری فضاهای شهری در برابر مخاطرات طبیعی با رویکرد تاب آوری کالبدی مطالعه ی موردی: محله زرگنده تهران12713747004FAمحمد تقوی زوارهدانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرسحمیدرضا صارمیدانشگاه تربیت مدرسمجتبی رفیعیانعضوهیات علمی دانشگاه تربیت مدرس گروه شهرسازیJournal Article20180930Natural disasters, which are part of the process of human life, are a major challenge for the sustainable development<br />of human societies. Consequently, the prevailing view of focusing on merely reducing vulnerability<br />has shifted to increasing resilience to disasters. Resilience is defined as “the amount of destruction and loss that a<br />system can absorb without going out of equilibrium” and “the ability of a system to self-organize in different conditions”.<br />This research was conducted with the aim of identifying the vulnerability of urban spaces in Zargandeh<br />neighborhood of Tehran and adopting strategies for resilience of vulnerable spaces. This research is applied and<br />using the quantitative research method and descriptive-analytic approach, are extracting the indicators of physical<br />resilience and measuring them in the scope of the study. in order to finalize the indicators, a questionnaire of<br />urban science experts, and to prioritize them of Analytical Hierarchy Process (AHP) has been used. The results<br />of the evaluation show that the texture and urban spaces of the central and eastern parts of the region are more<br />vulnerable than other areas due to deterioration, Low width streets, access problems and high population density.<br />Finally, it seems that taking measures to reduce the weakness of physical systems in urban spaces, as well as the<br />education and making culture in the local community in the face with natural disasters, can be taken to promote<br />resilience.سوانح طبیعی که جزئی از فرآیند زندگی بشر به شمار می رود، به عنوان چالشی اساسی برای نیل به توسعه پایدار جوامع انسانی مطرح هستند. از<br />این رو دیدگاه غالب از تمرکز برروی صرفاً کاهش آسیب پذیری به افزایش تاب آوری در برابر سوانح تغییر پیدا کرده است. تاب آوری به عنوان «میزان<br />تخریب و زیانی که یک سیستم قادر است جذب کند، بدون آنکه از حالت تعادل خارج شود » و «میزان توانایی یک سیستم برای خود سازماندهی<br />در شرایط مختلف » تعریف می شود. این پژوهش با هدف شناسایی وضعیت آسیب پذیری فضاهای شهری محله زرگنده تهران و اتخاذ راهکارهایی<br />برای تاب آور کردن فضاهای آسیب پذیر انجام شده است. این پژوهش کاربردی است و با استفاده از روش تحقیق کمی و رویکرد توصیفی-تحلیلی به<br />استخراج شاخص های تاب آوری کالبدی و سنجش آنها در محدوده مطالعه می پردازد. برای نهایی کردن شاخص ها از پرسشنامه متخصصان علوم<br />شهری و در راستای اولوی تبندی آنها از روش تحلیل سلسله مراتبی ) AHP ( استفاده شده است. نتایج ارزیابی نشان می دهد بافت و فضاهای شهری<br />بخش های مرکزی و شرقی محدوده به علت وجود فرسودگی، معابر کم عرض، مشکلات دسترسی و تراکم بالای جمعیتی آسیب پذیرتر از سایر پهنه ها<br />هستند. در نهایت می توان با اتخاذ راهکارهایی برای کاهش ضعف سیستم های کالبدی در فضاهای شهری و نیز اموزش و فرهنگ سازی جامعه محلی<br />در مواجهه با سوانح طبیعی، در راستای ارتقای تاب آوری محدوده گام برداشت.