دانشگاه صنعتی مالک اشترمدیریت بحران2345-39154120150823Optimization of Airport Service cars Motion in Emergenciesبهینه سازی حرکت سرویس رسانهای فرودگاهی در شرایط اضطراری51514928FAابوذر رمضانیدانشجوی دکتری سیستم اطلاعات مکانی، مجتمع آمایش و پدافند غیرعامل، دانشگاه صنعتی مالک اشترمحمدرضا ملکدانشیار، گروه سیستم اطلاعات مکانی، دانشکده مهندسی نقشهبرداری، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسیحمید دهقانیاستادیار، پژوهشکده آفا، مجتمع آمایش و پدافند غیرعامل، دانشگاه صنعتی مالک اشترحبیب اله سهامیاستادیار، مرکز پژوهشی علوم و فناوری آمایش و مکانیابی، مجتمع آمایش و پدافند غیرعامل، دانشگاه صنعتی مالک اشتررضا حسنویدانشیار، مجتمع آمایش و پدافند غیرعامل، دانشگاه صنعتی مالک اشتر00000000000000000000Journal Article20140202<span>Despite the traffic increases at the international airports, limited studies have been carried out to improve efficiency and accessibility of mechanics and servicemen to the plain and regarded facilities. GIS becomes a beneficiary tool for the airport managers to improve the process of managing of airports. This paper aims to apply GIS as an analyzing tool in the airport field. The main innovative contribution of this research is using offline spatiotemporal data analysis and introducing an efficient algorithm for service automobiles. The allocation optimization was carried out based on the reduction in departure time using deferment constraint. Allocation has been done by considering the aircraft push and tow required time and its distance for a service car. In this proposed solution service operation was optimized with considering two situations: returning the service car to its Equipment Parking Area or EPA when delivering service and the service car parks in Equipment Staging Area or ESA. The achieved numerical results in Mehrabad international airport indicate in both situations; departure delay is less than usual method. The outcomes of minimizing service cars are: traffic facilitation, increase management efficiency, decrease hazards due to the large number of service cars and increase safety in the airport field.</span><span lang="FA">توسعه</span><span lang="FA">ی</span><span lang="FA">حمل</span><span lang="FA">و</span><span lang="FA">نقل</span><span lang="FA">هوایی</span><span lang="FA">موجب</span><span lang="FA">تغییرات فراوانی</span><span lang="FA">در</span><span lang="FA">فرودگاه</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">ها</span><span lang="FA">شده</span><span lang="FA">است.</span><span lang="FA">تعداد</span><span lang="FA">اپرونها<sup>1</sup></span><span lang="FA">و</span><span lang="FA">پایانهها</span><span lang="FA">از</span><span lang="FA">نظر پیچیدگی</span><span lang="FA">و</span><span lang="FA">اندازه</span><span lang="FA">رو</span><span lang="FA">به</span><span lang="FA">افزایش</span><span lang="FA">است. به</span><span lang="FA">علت</span><span lang="FA">افزایش</span><span lang="FA">تعداد پروازها، تعداد</span><span lang="FA">هواپیماها و</span><span lang="FA">به</span><span lang="FA">تبع</span><span lang="FA">آن</span><span lang="FA">افزایش تجهیزات،</span><span lang="FA">وسائل</span><span lang="FA">نقلیه</span><span lang="FA">و</span><span lang="FA">موانع</span><span lang="FA">ثابت، احتمال وقوع بحران در فرودگاه افزایش یافته است.</span>
<span lang="FA">با توجه به این موضوع، تحقیق قابل توجهی برای کاهش بحران در فرودگاهها و بهینه</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">سازی دسترسی سرویس</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">رسانان به هواپیماها انجام نشده است. سامانه</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">ی اطلاعات مکانی، با توانایی</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">هایی که در تجزیه و تحلیل داده</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">های مکانی ارائه داده است، متخصصان و مهندسان فرودگاه</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">ها را در به</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">کارگیری آن برای بهبود مدیریت بحران در فرودگاه راغب کرده است. در این تحقیق اطلاعات مکانی و زمانی مربوط به سرویس</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">رسانی در فرودگاه، که یکی از عوامل اصلی وقوع بحران در فرودگاه است، به صورت غیرآنی تجزیه و تحلیل شده و شیوه</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">ای نو برای بهینه</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">سازی دسترسی سرویس</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">رسانان به هواپیماها و در نتیجه کاهش بحران در فرودگاه ارائه شده است. هدف به</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">کارگیری این شیوه بهینهسازی دسترسی خودروهای سرویسرسان (با شرط تأخیر نداشتن پروازها) برای کاهش بحران در فرودگاه است. در طرح پیشنهادی عملیات سرویسرسانی با در نظر گرفتن دو حالت منجر به کاهش بحران میشود: در حالت اول سرویسرسان پس از ارائهی سرویس به جایگاه دائم باز میگردد و در حالت دیگر سرویسرسان پس از ارائه</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">ی سرویس در جایگاه موقت توقف میکند. نتایج نشان می</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">دهد که در هر دو حالت با کاهش تعداد سرویسرسانها در سطح فرودگاهها از میزان بحران کاسته می</span><span lang="FA"></span><span lang="FA">شود.</span>https://www.joem.ir/article_14928_088bdd3dd97c4cceec77de9484553f87.pdfدانشگاه صنعتی مالک اشترمدیریت بحران2345-39154120150823COMPARING TWO-STAGE STOCHASTIC PROGRAMMING AND OTHER PROBABILISTIC METHODS FOR RESOURCE ALLOCATION FOR REGIONAL EARTHQUAKE RISK MITIGATIONمقایسهی مدل بهینهسازی تصادفی و سایر روشهای احتمالی برای اختصاص منابع اقتصادی جهت کاهش ریسک لرزهای منطقه ای173914929FAالناز پیغالهدانشجوی دکتری، دانشکده عمران، دانشگاه صنعتی خواجه نصیر طوسیمحمدرضا ذوالفقاریدانشیار، دانشکده عمران، دانشگاه صنعتی خواجه نصیر طوسیJournal Article20140218This paper is presented with the aim of finding optimum methodology to prioritize the seismic risk mitigation strategies in earthquake hazard prone areas and financing them, which could help decision makers in earthquake risk mitigation process. Therefore, a two-stage stochastic model is developed to optimize funds allocation for risk reduction measures (retrofitting of buildings) and reconstruction measures after potential earthquakes in a regional level. The proposed stochastic model seeks optimized strategy towards risk reduction based on minimizing various criteria such as mitigation expenditures, reconstruction costs, and excess reconstruction expenditures induced by probable earthquakes. This paper is presenting the methodology, main components of proposed model and practical application through a pilot study, taking into account, regional seismic hazard, building stocks and building vulnerability functions for Tehran. In order to investigate the consideration of uncertainty related to probable earthquakes in proposed model and illustrate the advantages and excellence capabilities of stochastic programming compared to other approaches, which consider the probability in the process of finding optimum earthquake risk mitigation measures and strategies, such approaches are discussed here and some pilot studies are designed and performed based on these approaches, as well. All model parameters related to these approaches are similar to the proposed stochastic programming model. The results of these pilot studies are compared with the pilot analyses done based on proposed stochastic programing. Furthermore, the key values: “the expected value of perfect information” and “the value of stochastic solution” which are used to demonstrate the advantages of considering stochastic programing are presented.این پژوهش با هدف ارائهی روشی برای ارزیابی و تعیین اولویت اقدامات کاهش ریسک لرزهای در کشورهای لرزهخیز در حال توسعه و اختصاص بودجهی لازم به این اقدامات و یاری دادن مدیران و تصمیمگیرندگان در این امر، انجام شده است. در این پژوهش یک مدل برنامهریزی بهینهسازی تصادفی (احتمالی) دو مرحلهای توسعه داده شده که منابع اقتصادی اختصاص یافته به راهکارهای کاهش ریسک لرزهای (مقاومسازی) و بازسازی پس از زلزلههای احتمالی آینده را در سطح منطقهای بهینه سازد. مدل بهینهسازی پیشنهاد شده، راهکارهای کاهش ریسکهای موجود را با هدف کمینه کردن هزینههای مقاومسازی، بازسازی و ریسک خسارت اقتصادی بیش از حد مجاز مورد جستجو قرار میدهد، تا راهکار بهینه را با توجه به محدودیتهای موجود پیدا کند. همچنین در پژوهش حاضر برای بررسی مدل تصادفی پیشنهاد شده از دیدگاه عدم قطعیت وقوع زلزلهها و نشان دادن برتری مدل تصادفی نسبت به سایر روشهای احتمالی که بحث عدم قطعیت زلزلهها را خارج از فرایند بهینهسازی در نظر میگیرند، مدلهای احتمالی دیگر نیز ارائه شده است و با انجام مطالعهی موردی برای شهر تهران، اولاً کاربردهای عملی مدل تصادفی و سایر روشهای احتمالی بهینهسازی پیشنهاد شده ارائه شده است، ثانیاً با محاسبهی عوامل کلیدی نشانگر برتری مدلهای تصادفی با نامهای «ارزش مورد انتظار اطلاعات صحیح» و «ارزش حل تصادفی»، مدل تصادفی با سایر مدلهای احتمالی مورد مقایسه قرار گرفته است. https://www.joem.ir/article_14929_1916ce888d8627adf9e6efc408acd5fa.pdfدانشگاه صنعتی مالک اشترمدیریت بحران2345-39154120150823Developing an Urban Inundation Simulation Model by Considering Storm water Infrastructuresتوسعه ی روشی برای شبیه سازی آبگرفتگیهای شهری منطبق بر زیرساختهای جمع آوری سیلاب415014930FAهانیه جعفریسیستمهای اطلاعات مکانی (GIS)، دانشکدهی مهندسی نقشهبرداری، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسیعلی اصغر آل شیخگروه سیستمهای اطلاعات مکانی (GIS)، دانشکدهی مهندسی نقشهبرداری، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسیJournal Article20141021The climate change issue is dramatically risen by developing of urbanization. This matter of change resulted in more frequent flooding and inundation problems in the urban areas. The urban flood inundation modeling act as an efficient way to rapidly address these challenges by helping disaster managers. This paper introduces a new simulation model of urban storm-inundation. The proposed method uses commonly available input data to estimate the conditions of inundation quickly. The method is based on hydrologic models and geographic information systems. The effects of storm water infrastructures were also considered in inundation calculation. Terrain depressions are regarded as initial inundated area. The amount of surface runoff, the maximum storage volume, the flow direction and the water flow order between these depressions are all considered in the final inundation simulation. A part of region 22 of Tehran was chosen as study area. The results revealed that the proposed method could find inundation locations in the urban area. It can also calculate inundation depth and its volume while considering the effects of storm water infrastructures. A comparison of our proposed model with the USISM showed that the simulated amount of total volume and total depth in our methodology are reduced about 9.13 and 7.12 percent respectively. The lack of consideration of the effects of land-use type and stormwater infrastructures in USISM model is attributed to this difference. The proposed method can be used to create forcasting system for disaster management of flood inundation and helps managers reduce the effects of stormwater disasters.با گسترش فرایند شهری شدن، وضعیت سطح زمین و آب و هوا دچار تغییر شده است. از نتایج این تغییر، وقوع آبگرفتگیهای مکرر در مناطق شهری است. مدلسازی آبگرفتگی ابزاری مناسب برای تصمیمگیریهای سریع و تسهیل مدیریت این نوع بحران است. این مقاله به شبیهسازی آبگرفتگی ناشی از بارندگی میپردازد. روش پیشنهادی از دادههای ورودی، که عموماً در دسترس است، بهره جسته است تا به سرعت به تخمین وضعیت آبگرفتگی برسد. روش پیشنهادی از مدلهای هیدرولوژیکی اقتباسشده و بر مبنای نظامهای اطلاعات مکانی است. تأثیر زیرساختهای سطحی و زیرسطحی جمعآوری سیلاب در محاسبات آبگرفتگی لحاظ شد. فرورفتگیهای سطح زمین بهمنزلهی مناطق اصلی دارای پتانسیل آبگرفتگی در نظر گرفته شدند. مقدار رواناب سطحی که از حوزهی بالادست هر فرورفتگی به آن وارد میشود، میزان آبگرفتگی را تعیین میکند. بیشینهی مقدار ذخیرهی آب، جهت و ترتیب حرکت جریان بین فرورفتگیها همگی در شبیهسازی آبگرفتگی لحاظ شدند. منطقهی مورد مطالعه بخشی از منطقهی 22 شهر تهران انتخاب گردید. نتایج نشان داد که روش به کار گرفته شده میتواند موقعیت آبگرفتگیها در مناطق شهری را بیابد و حجم و عمق آنها را با در نظرگیری تأثیر زیرساختهای جمعآوری سیلاب محاسبه کند. در مقایسه با مدل USISM مجموع حجم و عمق شبیهسازیشده به ترتیب 9/13 و 7/12 درصد کاهش داشت که علت آن میتواند در نظر نگرفتن تأثیرات نوع کاربری و زیرساختهای جمعآوری سیلاب در مدل USISM باشد. روش پیشنهادی میتواند برای ایجاد شبکههای پیشبینی بحران آبگرفتگی بهمنزلهی راهکاری غیرسازهای برای کاهش پیامدهای بحران به کار گرفته شود. https://www.joem.ir/article_14930_434c7f20d582125780ce7d3734abf374.pdfدانشگاه صنعتی مالک اشترمدیریت بحران2345-39154120150823Landslide Risk and Hazard Zonationپهنه بندی خطر و خسارت زمین لغزش516214931FAآیدینگ کرنژادیدانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانمجید اونقگروه آبخیزداری، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانامیر سعدالدینگروه آبخیزداری، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگانJournal Article20140218This paper has focused on landslide hazard and risk zonation in the critical Ziarat watershed. Varnes equation and combination of Hazard map, elements at risk map and vulnerability map were used in the preparation of the risk map. Two quantitative models, including multivariate statistical (logistic regression) and LNRF model were used in the preparation of the hazard map. After applying the rate to the classes of parameters, Landslide hazard zonation was prepared for each of the models. The prior model was selected using four indices, including Quality summation (Qs), Precision of the predicted results (P), Receiver Operating Characteristic (ROC) and Chi-Square test and used in preparation of risk zonation. Results indicated that the logistic regression model shows a better performance for landslide hazard zonation and 13.63 and 9.04 percent of Ziarat watershed –including Ziarat village– were located in a high and very high zone of hazard and risk maps respectively.تحقیق پیشرو بر تهیهی نقشهی پهنهبندی خطر و خسارت زمینلغزش در حوضهی آبخیز بحرانی زیارت گرگان متمرکز شده است. نقشهی شدت خسارت زمینلغزش از معادلهی وارنس (معادلهی عمومی ریسک) و از ترکیب سه نقشهی خطر، عناصر در معرض خطر و درجهی آسیبپذیری تهیه میشود. برای پهنهبندی خطر زمینلغزش از دو روش آماری چند متغیره (رگرسیون لجستیک) و مدل LNRF استفاده شده است. پس از اعمال نرخ به طبقات پارامترها، نقشهی شدت خطر زمینلغزش برای هر یک از مدلها تهیه شد. مدل برتر بهوسیلهی چهار شاخص جمع کیفیتها (Qs)، دقت نتایج پیشبینی شده (P)، ROC و آزمون کای اسکوئر انتخاب شد و مبنای تهیهی نقشهی خسارت قرار گرفت. نتایج نشان میدهد که مدل رگرسیون لجستیک برای پهنهبندی خطر زمینلغزش کارایی بیشتری دارد و 62/13 درصد و 04/9 درصد از حوضهی آبخیز زیارت ـ شامل روستای زیارت ـ به ترتیب در پهنهی خطر و خسارت زیاد و خیلی زیاد قرار میگیرند.https://www.joem.ir/article_14931_529ab2cc004760d87dbc25c2f012e2cc.pdfدانشگاه صنعتی مالک اشترمدیریت بحران2345-39154120150823Inventory modeling for opposition with natural disasterمدلسازی موجودی برای مقابله با بلایای طبیعی637714932FAجواد بهنامیانگروه مهندسی صنایع، دانشکده مهندسی، دانشگاه بوعلی سینا، همدانمحمد پور مراد خانی ملالیدانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، دانشکده فنی تویسرکان، دانشگاه بوعلی سینا، تویسرکانحسین رضایی کچیدیدانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی صنایع ، دانشکده فنی تویسرکان، دانشگاه بوعلی سینا، تویسرکانJournal Article20141013<span> In this paper, the site selection issues according to the warehouses and supply chain of crisis management, especially the inventory control of the unexpected demand was considered. Although, the extensive research on the site selection of warehouses was carried out previously, in the context of the theory and application, the chain of disaster relief was not considered precisely. The preliminary aim of this study is to identify the characteristic of the chain of the crisis relief. This model was progressed by inducement of the details of the crisis like damage level, relief process, necessities of injured people. Finally, the model was verified by analyzing and simulation of the real data in Iran, which achieved accurate results. It proves the contribution of this study to facilitate relief processing during natural events.</span>در این مقاله موضوع مکانیابی انبارها و تصمیمات مربوط به نگهداری کالا در آنها برای مقابله با تقاضای ناگهانی هنگام وقوع یک حادثه بررسی شده است. اگرچه تحقیقات گستردهای در زمینهی مکانیابی مربوط به اینگونه زنجیرهها انجام شده است، اما در زمینههای تئوری و برنامههای کاربردی توجه زیادی به زنجیرههای امدادرسانی بلایا نشده است. در این تحقیق اولین هدف شناسایی ویژگیهای مسئلهی طراحی شبکهی امدادرسانی در یک زنجیرهی امدادرسانی است. با یک رویکرد تحلیلی بحث تصمیمگیری در مورد مکانیابی مراکز عرضه و کالاهای موجود در این مراکز صورت گرفته است. در قدم دوم و در بخش اصلی مقاله، مسئله مدلبندی شده است. مدل پیشنهادی بحث مکانیابی و پایش موجودی را به صورت یکپارچه در نظر میگیرد و چند نوع کالا با درجه اهمیت متفاوت و زمانهای پاسخگویی مختلف را مورد بررسی قرار میدهد. در نهایت مدل با توجه به دادههای واقعی در ایران و با هدف تسهیل امدادرسانی در حوادث طبیعی حل میشود و نتایج به دست آمده تحلیل میگردد.https://www.joem.ir/article_14932_be48c912b4167e941598d1e99f0fe517.pdfدانشگاه صنعتی مالک اشترمدیریت بحران2345-39154120150823Buildings’ Damage Determination after the Earthquake by using ANFIS Model and Remote sensing Imageryتعیین میزان تخریب ساختمانها پس از زلزله با بهکارگیری مدل ANFIS و تصاویر سنجش از راه دور799114933FAمیلاد جانعلی پوردانشجوی دکتری سنجش از دور، دانشکده مهندسی نقشهبرداری، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسیعلی محمدزادهاستادیار، دانشکده مهندسی نقشهبرداری، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسیمحمد جواد ولدان زوجدانشیار، دانشکده مهندسی نقشهبرداری، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسیسعید امیرخانی-کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسیJournal Article20140422Abstract: Fast relief and response is one of the responders’ tasks after the vigorous earthquakes in urban areas. Building damage maps can specify the relief and response priority. Remote sensing is one of the main sources in damage map production. Various research has been carried out on damage assessment using remote sensing data. In this research, the information about the classes has been extracted using pixel based classification from post-earthquake satellite image. By using the information about the classesand ANFIS model, a fuzzy system was designed that determines the rate of damage to the buildings using the percentage of the pixels engaged by building, shadow and debris in the building's polygon. The results of this study show that designed neuro-fuzzy system achieved the overall accuracy equal 0.92 in classifying buildings to the three damage level. Buildings were classified to undamaged, heavy damage and destroyed levels.<span lang="AR-SA">امدادرسانی سریع پس از وقوع زلزلههای شدید در مناطق شهری یکی از وظایف امدادرسانان است. نقشهی تخریب ساختمانها میتواند اولویت امدادرسانی را مشخص کند. یکی از منابع اصلی در تهیهی نقشهی تخریب، علم سنجش از دور است. تحقیقات زیادی در بحث ارزیابی خسارت با استفاده از دادههای سنجش از دور انجام شده است. در این تحقیق اطلاعات کلاسها با استفاده از طبقهبندی در سطح پیکسل از تصاویر ماهوارهای بعد از زلزله استخراج شد. با استفاده از اطلاعات کلاسها و به کمک مدل </span><span dir="LTR">ANFIS</span><span> <span lang="AR-SA">یک</span></span><span lang="AR-SA">شبکهی فازی طراحی شد که با استفاده از درصد پیکسلهای ساختمان، سایه و آوار، میزان تخریب ساختمانها را تشخیص میدهد. نتایج ارزیابی شبکهی فازی عصبی طراحی شده نشان میدهد که این شبکه در دستهبندی ساختمانها به 3 کلاس تخریب از صحت کلی 92 % برخوردار است. ساختمانها در این تحقیق در کلاسهای آسیبندیده، تخریب سنگین و ویران دستهبندی شدهاند. </span>https://www.joem.ir/article_14933_85bb70c60e1e4b9252222ef720d481da.pdfدانشگاه صنعتی مالک اشترمدیریت بحران2345-39154120150823Evaluation Seismic hazard in Izeh urban catchment with using models, Multi-criteria: WLC and AHP. in GISارزیابی خطر زمینلرزه در حوزهی شهری ایذه با استفاده از مدلهای چندمعیاری WLC و AHP در محیط GIS9310114934FAسیده معصومه موسویدانش آموخته جغرافیای طبیعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایرانموسی عابدینیدانشیار، گروه جغرافیای طبیعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایراناباذر اسمعلی عوریدانشیار، گروه مرتع و آبخیزداری، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایرانJournal Article20140722The purpose of this study is to assess earthquake risk analysis of Izeh urban catchment area located in the North East of Khuzestan province using the Multi-criteria models. The parameters used in this study include: the distance from the fault lines, seismic attributes such as magnitude of the earthquake, the geological structure and depth to the water table. In the first stage, five layers of the sesmic charachteristics were produced and classified by GIS 10 software. Then, the pairwise comparison method was employed, and the experts’ opinions were weighted. The results of this study are two zoning map based on WLC and AHP methods. The results of the model indicate that the model based on the AHP and WLC, 10.92 and 16.58 Percents of the class area are at very high risk of earthquakes. By evaluating the models according to field observations; it is indicated that WLC model has better performance than AHP model for the seismic hazard zoning in the study area.هدف از این پژوهش بررسی و تحلیل خطر وقوع زمینلرزه در محدودهی حوزهی شهری ایذه واقع در شمال شرق استان خوزستان با استفاده از مدلهای چندمعیاری است. ویژگیهای مورد استفاده در این پژوهش شامل فاصله از خطوط گسل، طول گسل، ویژگیهای لرزهای مانند بزرگای زمینلرزه، وضعیت ساختاری سازندهای زمینشناسی و عمق آب زیرزمینی است. ابتدا پنج لایهی ذکرشده در محیط نرمافزار ArcGIS نسخهی 10 تهیه و طبقهبندی گردیدند. سپس با استفاده از روش مقایسهی زوجی و نظرهای کارشناسی وزندهی شدند و در مرحلهی بعد وارد مدلها گردیدند. خروجی حاصل از این اعمال شامل دو نقشهی پهنهبندی به روشهای WLC و AHP است. نتایج حاصل از مدلها نشان میدهد که بر اساس مدل AHP92/10 درصد، و بر اساس مدل WLC، 58/16 درصد از محدودهی مورد مطالعه در طبقهی خطر بسیار بالای زمینلرزه قرار دارد. ارزیابی مدلها، با توجه به مشاهدات میدانی و دادههای به کار گرفته شده، بیانگر این است که مدل WLC دارای کارایی بهتری نسبت به مدل AHP در پهنهبندی خطر زمینلرزه در محدودهی مورد مطالعه است. https://www.joem.ir/article_14934_237d2e78d29efa5900377c46e780c02d.pdf