* مقالات زیر مقالاتی هستند که توسط داوران و هیئت تحریریه پذیرفته شدهاند و در حال انجام ویراستاری ادبی و لاتین هستند که بعد از أخذ تاییدیه از نویسنده مسئول به صفحهآرای نشریه تحویل داده خواهند شد.
* مقالات به محض اتمام کار در سایت منتشر خواهند شد. لطفاً پیگیری مجدد نفرمایید.
محمدرضا کرزه بر؛ رضا توکلی مقدم
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 دی 1400
چکیده
با توجه به گسترش مناطق شهری و تغییرات جمعیتی و اینکه تسهیلات موجود طی سال های گذشته و به تدریج مکان یابی شده اند؛ این نیاز به وجود می آید که همه تسهیلات موجود تحت بررسی مجدد قرار گرفته و در صورت نیاز، اصلاحاتی ...
بیشتر
با توجه به گسترش مناطق شهری و تغییرات جمعیتی و اینکه تسهیلات موجود طی سال های گذشته و به تدریج مکان یابی شده اند؛ این نیاز به وجود می آید که همه تسهیلات موجود تحت بررسی مجدد قرار گرفته و در صورت نیاز، اصلاحاتی در ساختار شبکه ها ایجاد گردد. در این مقاله با ارائه یک مدل مکان یابی - مکان یابی مجدد برای تسهیلات بیمارستانی با رویکرد سلسله مراتبی، وضعیت کنونی تسهیلات موجود مورد بررسی قرار گرفته و در صورت نیاز به انجام تغییرات در ساختار کنونی تسهیلات، راهکارهایی جهت بستن، تغییر ظرفیت و بازکردن تسهیلات جدید ارائه خواهد شد. اهداف مدل پیشنهادی شامل بیشینه سازی پوشش تقاضا و کمینه سازی هزینه های ساختار می باشد. در مدل پیشنهادی، احتمال رخداد اختلالات و بحران-هایی نظیر از دسترس خارج شدن یک تسهیل در نظر گرفته شده است. از طرف دیگر شعاع پوشش و میزان ظرفیت هر یک از تسهیلات بیمارستانی بر روی کیفیت و سرعت پاسخ دهی اثرگذار می باشد لذا در این مقاله، سطوح ظرفیت تسهیلات و شعاع پوشش تسهیلات به صورت متغیر در نظر گرفته می شود. شعاع پوشش متغیر بدین معنی است که هر تسهیل حداکثر تا چه شعاعی را پوشش بدهد. به منظور حل مدل دو هدفه پیشنهادی از روش محدودیت اپسیلون استفاده می شود. در پایان، مدل پیشنهادی بر روی تسهیلات بیمارستانی شهر قم به عنوان نمونه مطالعاتی پیاده سازی و نشان داده شده است که با حل مدل پیشنهادی میزان پوشش تقاضا به میزان قابل قبولی افزایش می یابد.
علی ویسکرمی؛ حسین نوفرستی
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 دی 1400
چکیده
حرکت در شیب ها تحت عناوینی از جمله جریان ها، زمین لغزش ها و واژگونی ها، پدیده هایی هستند که در شیب های طبیعی و مصنوعی در صورت به وجود آمدن شرایط مناسب به وقوع می پیوندند. به همین منظور برای مقابله و دفع ...
بیشتر
حرکت در شیب ها تحت عناوینی از جمله جریان ها، زمین لغزش ها و واژگونی ها، پدیده هایی هستند که در شیب های طبیعی و مصنوعی در صورت به وجود آمدن شرایط مناسب به وقوع می پیوندند. به همین منظور برای مقابله و دفع اثرات نامطلوب ناشی از این پدیده ها، باید شیب ها به نحوی مورد مطالعه قرار گیرند که در مرحله اول از وقوع چنین پدیده هایی در شیب ها جلوگیری کرد و در مرحله دوم در صورت وقوع این پدیده ها بتوان با پیش بینی مناسب اثرات نامطلوب بعد از ریزش را به حداقل ممکن رساند. برای اینکار، لازم است شیب ها قبل از اینکه ایجاد شوند با توجه به اطلاعات زمین شناسی منطقه، اطلاعات ژئومکانیکی منطقه، شرایط آب و هوایی منطقه و اطلاعات هیدروژئولوژی منطقه تحلیل پایداری شوند. در منطقه پاهلت بعد از عریض سازی جاده، شیبی ایجاد شده، که بعد از گذشت چندین سال مواد تشکیل دهنده شیب شروع به حرکت نموده و تقریبا وارد جاده شده اند. در این مقاله این حرکت توسط بررسی عکس های هوایی منطقه، تغییرات شرایط آب و هوایی منطقه و روش های ریاضی تحلیل پایداری شیب تحلیل شده است. در این مقاله سعی شده است که روشی مناسب جهت پایدارسازی این شیب ارائه شود.
ابوالقاسم امیراحمدی؛ جواد جمال آبادی؛ رفعت دانشفر
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 دی 1400
چکیده
منطقه موردمطالعه به دلیل موقعیت جغرافیایی و ویژگیهای طبیعی و زمینشناختی که دارد یکی از مناطق مستعد کشور نسبت به وقوع زمینلغزش میباشد. در این پژوهش برای انتخاب مهمترین عامل زمینلغزش در منطقه ...
بیشتر
منطقه موردمطالعه به دلیل موقعیت جغرافیایی و ویژگیهای طبیعی و زمینشناختی که دارد یکی از مناطق مستعد کشور نسبت به وقوع زمینلغزش میباشد. در این پژوهش برای انتخاب مهمترین عامل زمینلغزش در منطقه و همچنین میزان دخالت هر یک از عوامل در زمینلغزشهای حوضه لتیان از روش مدلسازی آماری استفاده کردهایم؛ لایههای اطلاعاتی استفادهشده شامل: لیتولوژی، کاربری اراضی، بارش، ارتفاع، شیب، جهت شیب، پوشش گیاهی، گسل، جاده، دریاچه سد و رودخانه میباشد؛ بیش از 120 زمینلغزش و پهنۀ لغزشی مورد شناسایی قرار گرفت و نقشۀ پراکنش زمینلغزشها برای منطقه تهیه شده است. برای تعیین اهمیت و تأثیر نسبی عوامل و فاکتورهای مؤثر در پهنهبندی خطر زمینلغزش ابتدا میزان همبستگی عوامل توسط ضریب همبستگی پیرسون محاسبه گردید، سپس از روش وزن دهی یا امتیازدهی استفادهشده است و توسط مدلسازی آماری دومتغیره زمینلغزشها با تکتک عوامل بهصورت دوتایی موردبررسی قرارگرفته است. سپس با استفاده از روش وزن دهی یا امتیازدهی و توسط مدلسازی آماری دومتغیره با وزنهای بهدستآمده عوامل باهم موردبررسی قرار گرفت تا میزان دخالت این عوامل در ایجاد زمینلغزشها به دست آید. در انتها نقشههای پهنهبندی تهیهکردهایم. با بازدید میدانی انجامشده از حوضه بعد از پهنهبندی و ثبت موقعیت زمینلغزشهای جدیدی که در حوضه اتفاق افتاده است، موقعیت این زمینلغزشهای ثبتشده را با نقشه های پهنهبندی شده تطابق دادهایم، بیشترین همپوشانی در طبقات حساسیت خیلی زیاد و زیاد را نقشه پهنهبندی با روش ارزش اطلاعات بهدستآمده است، نتایج بهدستآمده نشان میدهد با توجه به شاخص مجموع کیفیت روش ارزش اطلاعات نسبت به روش ارزش اطلاعات برای حوضه لتیان کاراتر است.
میثم مغیثی؛ حمیدرضا توکلی؛ الناز پیغاله
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 دی 1400
چکیده
برنامهریزان مدیریت بحران برای مناطق مستعدد وقوع سوانح طبیعی به دنبال تصمیم گیریهایی قبل و پس از وقوع خطر به منظور کاهش عواقب ناشی از وقوع آن و نیز هر چه سریعتر بازگرداندن شهر به حالت قبل از وقوع حادثه ...
بیشتر
برنامهریزان مدیریت بحران برای مناطق مستعدد وقوع سوانح طبیعی به دنبال تصمیم گیریهایی قبل و پس از وقوع خطر به منظور کاهش عواقب ناشی از وقوع آن و نیز هر چه سریعتر بازگرداندن شهر به حالت قبل از وقوع حادثه میباشند. شبکه حمل و نقل درون شهری به عنوان یکی از آسیب پذیرترین شریانهای حیاتی، نقش راهبردی در قابلیت برگشت پذیری شهر دارا میباشد.
در این پژوهش مدلی تحت GIS توسعه داده شده که با کمک آن میتوان عملکرد شبکه حمل و نقل درون شهری را با کمک الگوریتم بیزی مورد بررسی قرار داد. این مدل خسارات ناشی از وقوع رویداد لرزهای شامل خرابی ساختمانها و پلهای مجاور در هر مسیر که منجر به انسداد آن مسیر می شود و احتمال انسداد مسیرها را تعیین می کند. مدل ارایه شده از روش احتمالاتی برای تعیین خسارات لرزه ای وارد بر اجزای مختلف شبکه حمل و نقل شهری استفاده می کند. در این روش منابع مختلف عدم قطعیتهای موجود در توزیع مکانی و زمانی وقوع زلزله ها و همچنین خسارات وارده به شبکه حمل و نقل توام با فاکتورهای مختلف کنترل خسارت لرزه ای شبکه حمل و نقل، در نظر گرفته شده است. نتایج نشان میدهد که استراتژی تصمیم گیری میتواند مسیر مطلوب را به طور قابل توجهی تغییر دهد علاوه بر این، برنامه ریزی مسیر پس از زلزله تابعی از نه تنها طول مسیر بلکه احتمال انسداد جاده است.
محمد رضا یزدانی؛ شهباز مهرابی؛ مهدی قربانی
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 دی 1400
چکیده
خشکـسالی و به دنبال آن بحران کم آبی از مهمترین بلایای طبیعی است که به دلیل دامنه وسیعتر آن نسبت به دیگر بلایا پیچیدگی بیشتری دارد. به طوری که در یک دوره 7 ساله تا پایان فروردین سال 1395، 90 درصد جمعیت و 3/81 ...
بیشتر
خشکـسالی و به دنبال آن بحران کم آبی از مهمترین بلایای طبیعی است که به دلیل دامنه وسیعتر آن نسبت به دیگر بلایا پیچیدگی بیشتری دارد. به طوری که در یک دوره 7 ساله تا پایان فروردین سال 1395، 90 درصد جمعیت و 3/81 درصد وسعت استان چهار و محال بختیاری تحت تاثیر قرار گرفته است. از اینرو در این پژوهش میزان تاب آوری سیستم اجتماعی-اکولوژیک روستای هرچگان در مقابل بحران کم آبی در استان مورد ارزیابی قرار گرفت. به منظور انجام ارزیابی تاب آوری از دستورالعمل انجمن تاب آوری دانشگاه استکهلم سوئد استفاده شد. جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته، مصاحبه و فیش برداری متناسب با شرایط اجتماعی و اقتصادی جامعه محلی هرچگان و شرایط اکولوژیکی اکوسیستم آن استفاده شد. به منظور تحلیل شبکه روابط از روش تحلیل شبکه و نرم افزار UCINET 6 استفاده شد. نتایج نشان داد که در سیستم اجتماعی-اکولوژی هرچگان، مسئله اصلی کاهش سطح آب قابل دسترس است. که از جمله دلایل اصلی آن کاهش میزان آب ورودی به منابع آبی و هدررفت آب به دلیل نبود تجهیزات ذخیره آب است. نتایج خط تاریخی و ترسیم چرخه سازگاری نشان داد که سیستم اجتماعی-اکولوژی هرچگان در فاز امگا(Ω) یا فشار قرار دارد. در نهایت نتایج ارزیابی نشان داد که مناسبترین استراتژی-ها جهت مدیریت تاب آور در سیستم اجتماعی-اکولوژی هرچگان شامل، حفظ و تقویت وضع موجود عملکردی اکوسیستم روستای هرچگان، حفظ و تقویت ساختار و ماهیت روستایی روستای هرچگان، تکمیل سیستم آبیاری روستا و تقویت یادگیری اجتماعی ساکنان روستا است.
علی خاکی
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 دی 1400
چکیده
تراکم زیاد انسانی در ساختمان مدارس، سبب شده که در این مقاله و چارجوب ارائه شده در آن، به شبیهسازی تخلیه انسانی در یک نمونه مدرسه ( نقشههای تیپ سازماننوسازی مدارس، با 2طبقه- 345 نفر) به هنگام حادثه ...
بیشتر
تراکم زیاد انسانی در ساختمان مدارس، سبب شده که در این مقاله و چارجوب ارائه شده در آن، به شبیهسازی تخلیه انسانی در یک نمونه مدرسه ( نقشههای تیپ سازماننوسازی مدارس، با 2طبقه- 345 نفر) به هنگام حادثه اقدام شد، بدین منظور از نرم افزار Pathfinder استفاده شد. مدت زمان تخلیه برای مدرسه فوق الذکر 131 ثانیه حاصل شد. با توجه به آنکه ویژگی های کالبدی به عنوان یکی از مهمترین عوامل تاثیر گذار بر مدت زمان تخلیه مطرح است لذا در این پژوهش دو عامل مهم کالبدی، شامل: ارتفاع و طول ساختمان مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج نشان داد که با افزایش ارتفاع ساختمان (3 طبقه نمودن و 516 نفر کاربر) مدت زمان با افزایش 66 درصدی به 217 ثانیه رسیده که ناایمن است و با افزایش ارتفاع به 4 طبقه (687 نفر کاربر) این مقدار با افزایش 135 درصدی به 307.8 ثانیه میرسد که وضعیت خطرناکی را رقم می زند. نصب دستگاه پله فرار جداگانه نیز این مدت زمان را تنها تا 249.5 ثانیه پایین آورده که این مقدار نیز در حاشیهی امن قرار ندارد. اما افزایش طول ساختمان (با 515 نفر کاربر) با توجه به آن که، بر خلاف افزایش ارتفاع ساختمان، کمتر بر تراکم دانشآموزان به ویژه در راه پله تاثیر گذاشته، تاثیر به نسبت بیشتری (نسبت به گسترش عمودی ساختمان) در کاهش مدت زمان تخلیه اضطراری دارد(مدت زمان 178 ثانیه جهت تخلیه کامل). لذا پیشنهاد میگردد برای ایجاد ساختمانهای ایمن در برابر حادثه، در صورت امکانِ گسترش ساختمان از طول (افقی) ملاک عمل قرار گیرد
انسیه تاکی؛ سیدحبیب الله میرغفوری؛ علی مروتی؛ سید حیدر میرفخرالدینی
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 دی 1400
چکیده
در این تحقیق یک مدل ریاضی دوسطحی جدید به منظور طراحی شبکه هاب لجستیکی در زنجیره تامین امداد و بلایا ارائه شده است. مدل سطح رهبر به مکانیابی هابها و تعیین وسایل نقلیه مورد استفاده میپردازد. تابع هدف ...
بیشتر
در این تحقیق یک مدل ریاضی دوسطحی جدید به منظور طراحی شبکه هاب لجستیکی در زنجیره تامین امداد و بلایا ارائه شده است. مدل سطح رهبر به مکانیابی هابها و تعیین وسایل نقلیه مورد استفاده میپردازد. تابع هدف این مدل به کمینه-سازی هزینههای احداث هابها، هزینههای حمل و نقل و هزینه-های مربوط به ایجاد زیرساخت جهت توسعه شبکه هاب لجستیکی میپردازد. در مدل سطح پیرو، اقدام به تعیین مسیرهای بهینه جهت ارسال محصولات به متقاضیان با هدف کمینهسازی زمان ارائه خدمت مینماید. با توجه به اینکه حل مدلهای دوسطحی در حالتی که مدل سطح پیرو دارای ساختار MIP باشد، به عنوان یک مساله دشوار در تحقیق درعملیات شناخته شده و همواره برای آن روش حل مشخصی وجود ندارد، در این پژوهش یک الگوریتم ابتکاری مبتنی بر شمارش کامل جهت حصول پاسخ-ها با کیفیت بالا ارائه شده است. مطابق با نتایج محاسباتی میتوان مشاهده نمود که الگوریتم توسعه داده شده قادر به تولید پاسخهایی موجه بوده و البته از نظر کیفیت پاسخها نیز سطح قابل قبولی دارد. استفاده از نتایج این پژوهش می-تواند به عنوان یک ابزار مدیریتی مورد استفاده سازمانهای متولی مدیریت بحران قرار گیرد.
مهدی مدیری؛ محمد اسکندری؛ سمیرا حسن زاده
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 دی 1400
چکیده
سوانح طبیعی در مقیاس بزرگ بارها رخداده و منجر به پیامدهای اجتماعی، اقتصادی و زیستمحیطی شده است. به عبارتی سوانح طبیعی تهدیدی جدی برای توسعه پایدار محسوب میشوند. اخیراً مدلسازی پایدار لجستیک امداد ...
بیشتر
سوانح طبیعی در مقیاس بزرگ بارها رخداده و منجر به پیامدهای اجتماعی، اقتصادی و زیستمحیطی شده است. به عبارتی سوانح طبیعی تهدیدی جدی برای توسعه پایدار محسوب میشوند. اخیراً مدلسازی پایدار لجستیک امداد بلایا توجه فزایندهای را به خود جلب کرده است. در نظر گرفتن جنبههای اقتصادی، اجتماعی و زیستمحیطی پایداری برای کاهش اثرات منفی فاجعه در مسئله لجستیک امداد بلایا ضروری است. هدف اصلی این پژوهش ارائه یک مدل ریاضی چندهدفه بهمنظور طراحی شبکه توزیع پایدار کالاهای اضطراری در لجستیک امداد بلایا است. ویژگی اصلی این مدل این است که جنبههای اقتصادی، اجتماعی (هزینه محرومیت) و زیستمحیطی پایداری را در تابع هدف در نظر میگیرد. با توجه به اینکه عدم قطعیت در ماهیت این مسئله وجود دارد بهمنظور مقابله با عدم قطعیت رویکرد بهینهسازی استوار فازی استفاده شد و برای حل مدل چندهدفه از روش برنامهریزی آرمانی چندگزینهای استفادهشده است. بهمنظور بررسی کارایی مدل یک مطالعه موردی بر اساس دادههای واقعی (سیل شهرستان ساری) انجامشده است. در این پژوهش تعداد بهینه مراکز توزیع و مکان هر مرکز توزیع بهگونهای تعیین میشوند که هزینههای اقتصادی، اجتماعی و میزان آلایندگیهای زیستمحیطی به حداقل برسد و هر مرکز توزیع با توجه به ظرفیت مخصوص به خود به مجموعهای از نقاط تقاضا با انواع متفاوتی از کالاها خدمترسانی کند. با استفاده از مدل پیشنهادی ما، تصمیمگیرندگان و مدیران قادر به تصمیمگیریهای استراتژیکی و تاکتیکی با کمترین هزینه و زمان میشوند و در برنامهریزیهای امداد میتوانند ساختار شبکه توزیع را بهبود بخشیده و نارضایتی آسیب دیدگان را کاهش دهند.
محمد پودینه؛ غلامرضا میری؛ محمود رضا انوری
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 دی 1400
چکیده
افزایش دانش و مهارت در برابر مخاطرات توسط سازمانهای مدیریت بحران و ارتقای توانایی در راستای توسعه راهبردهای کاهش آن، ویژگی مهم یک شهر تاب آور است که لازمه آن آمادگی و آموزش همه جانبه است. بدین ترتیب ...
بیشتر
افزایش دانش و مهارت در برابر مخاطرات توسط سازمانهای مدیریت بحران و ارتقای توانایی در راستای توسعه راهبردهای کاهش آن، ویژگی مهم یک شهر تاب آور است که لازمه آن آمادگی و آموزش همه جانبه است. بدین ترتیب هدف اصلی پژوهش حاضر، تحلیل جایگاه سازمانهای مدیریت بحران شهر زابل در افزایش تابآوری میباشد. این پژوهش بر اساس روش تحقیق توصیفی- تحلیلی و بر حسب هدف کاربردی است و همچنین روش جمعآوری دادهها و اطلاعات با استفاده از مطالعات کتابخانهای و میدانی است. در این پژوهش ابتدا با توجه به جایگاه سازمانهای مدیریت بحران همچنین بررسی مطالعات و تحقیقات پیشین، 5 بعد (اقتصادی، اجتماعی- فرهنگی، کالبدی- ساختاری، مدیریتی، زیست محیطی) به عنوان ابعاد تابآوری شهری در مقابل مخاطرات تعریف شد و سپس متناظر با هر یک از ابعاد، شاخصهایی در نظر گرفته شده است و سپس با استفاده از نرم افزارهای SPSS، Expert Choice و مدل تصمیم-گیری چند معیاره ELECTRE به تحلیل آنها پرداخته شده است. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین تمامی گویههای تابآوری و سازمانهای مدیریت بحران شهر زابل رابطه مثبت و معنیداری در سطح اطمینان ۹۹ درصد وجود دارد. یافتههای حاصل از تعیین وزن ابعاد با استفاده نرمافزار (Expert Choice) نشان داد، بعد اجتماعی- فرهنگی با وزن به دست آمده ۳۴۵/۰، بالاترین رتبه را به خود اختصاص داده است. در نهایت نتایج مدل ELECTRE نشان داد، شهرداری بیشترین تأثیر را در افزایش تابآوری شهر زابل در بین سازمانهای مدیریت بحران به خود اختصاص داده است.
صادق کریمی باصری؛ مرجان شهاب زاده
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 24 خرداد 1401
چکیده
وجود انواع آسیبها و بلایای طبیعی و غیرطبیعی از زمان آغاز حیات بشر، او را به سمت کشف راههایی بهمنظور کاهش آسیبهای ناشی ازبلایای طبیعی و برنامهریزی برای جلوگیری از آسیب بیشتر به زیرساختها و نیروی ...
بیشتر
وجود انواع آسیبها و بلایای طبیعی و غیرطبیعی از زمان آغاز حیات بشر، او را به سمت کشف راههایی بهمنظور کاهش آسیبهای ناشی ازبلایای طبیعی و برنامهریزی برای جلوگیری از آسیب بیشتر به زیرساختها و نیروی انسانی نمودهاست. بافت تاریخی در شهرهای ایران در زمینه مدیریت بحران، یکی از چالشهای جدی دستگاههای متولی بودهاست. شهر شیراز ، دارای بافت تاریخی- فرهنگی گسترده با عناصری بسیار ارزشمند است که در گذر ایام و به دلایل مختلف از جمله مشکلات کالبدی و ریزدانگی بافت، ناپایداری ساختمانها، نداشتن زیرساختهای شهری مناسب از جمله دسترسی های کم عرض و ارگانیک ، نبود فضاهای باز به منظور استفاده اهالی در مواقع بحران، نداشتن فاضلاب و دیگر مشکلات اجتماعی و اقتصادی از نمونه های شاخصی است که ضرورت تمهیدات موثر در مدیریت بحران در آن آشکار است . این پژوهش با هدف شناسایی پیشرانهای مؤثر بر مدیریت بحران در بافت مرکزی شیراز با روش رویکرد ترکیبی (کیفی- کمی) انجام یافته است. ابتدا با استفاده از مطالعۀ پژوهشهای صورتگرفته در زمینۀ مشکلات و راهکارهای بهبود بافت فرسوده و تاریخی، اقدام به استخراج معیارها و شاخصها نموده و با استفاده از روش تحلیل اثرات متقابل در نرمافزار میک مک، مهمترین معیارهای تأثیرگذار درحوزۀ مدیریت بحران در بافت مرکزی شهر، شناسایی گردید. از جملۀ این عوامل میتوان به رعایت حریم آثار باستانی، کاربری وضع موجود، ریزدانگی قطعات، رعایت حریم قنوات و مسیلها، قابلیت توسعۀ معابر، به عنوان اثرگذارترین معیارها به اشاره کرد سپس با توجه به رویکرد پدافند غیرعامل، راهکارهایی در جهت مدیریت بحران در نمونه موردی، ارائه شد.
شایان توکلی؛ مسعود ربانی؛ علی بزرگی امیری
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 13 آذر 1401
چکیده
هدف از مرحله پاسخ بعد از بحران، کاهش تلفات انسانی از طریق دسترسی به مناطق بحرانزده به منظور انتقال کمکهای امدادی و عملیات جستوجو و نجات مصدومان در سریعترین زمان ممکن میباشد. آوار ناشی از فاجعه ...
بیشتر
هدف از مرحله پاسخ بعد از بحران، کاهش تلفات انسانی از طریق دسترسی به مناطق بحرانزده به منظور انتقال کمکهای امدادی و عملیات جستوجو و نجات مصدومان در سریعترین زمان ممکن میباشد. آوار ناشی از فاجعه باعث مسدود شدن راهها و مانع از دسترسی تیمهای امداد و نجات به مناطق بحرانزده میشود. برای کاهش اثرات منفی فاجعه، تصمیمگیری مبنی بر اینکه کدام راهها در راستای حملونقل کمکهای امدادی پاکسازی شوند بسیار حیاتی است. در این مقاله مدلی برای مساله پاکسازی آوار با هدف حداقل کردن زمان دسترسی به مناطق بحرانی نظیر بیمارستانها ارائه شده است. برای کاهش زمان حل مساله، الگوریتم دو مرحلهای مبتنی بر الگوریتم شبیهسازی تبرید ارائه شده است. همچنین کارایی و کاربردپذیری مدل و روش حل پیشنهادی در منطقه دوم تهران مورد بررسی و نتایج مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج این تحقیق بیانگر اهمیت در نظر گرفتن یک برنامه جامع برای پاکسازی آوار و در نظر گرفتن چند قرارگاه برای پاکسازی آوار در فاز پاسخ به بحران میباشد.