TY - JOUR ID - 46982 TI - مدل بهینه سازی مسیریابی و برنامه ریزی چند دور های برای وسایل نقلیه بعد از وقوع بحران با هدف کاهش تقاضای تأمین نشده و مجاز بودن کمبود کالا مطالعه ی موردی: منطقه 4 تهران JO - مدیریت بحران JA - CM LA - fa SN - 2345-3915 AU - عبداله زاده, سهراب AU - نامداری, تینا AD - دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی ارومیه، ایران AD - دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی ارومیه، ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 9 IS - 2 SP - 5 EP - 17 KW - مدیریت بحران KW - مسیریابی پویا KW - چندمحصولی KW - تقاضای تأمین نشده KW - زنجیره ی تأمین بشردوستانه DO - N2 - با توجه به رشد پنج برابری وقوع حوادث غیرمترقبه در دهه های گذشته و افزایش هزینه های جانی و مالی ناشی از آن، مدیریت زنجیره ی تأمینامداد به عنوان راه حلی مناسب به منظور کاهش هزینه های مختلف بحرا ن ها همواره مورد توجه سازما نهای بشردوستانه قرارگرفته است. یکی اززمینه های مهم در این حوزه مسیریابی وسایل نقلیه است که نقش مهمی در بهبود خدمت رسانی به آسیب دیدگان دارد. با وجود اینکه تحقیقاتمتعددی در این زمینه انجا م گرفته، اما مد لهای ارائه شده غالباً یک دورهای و تک کالایی بوده و شرط مجاز بودن کمبود کالاهای امدادی منظور نشدهاست. به همین منظور در این پژوهش یک شبکه زنجیره ی تأمین امداد چند دوره ای و چند محصولی پیشنهاد شده که دربردارنده سه بخش مراکزنگهداری وسایل نقلیه، مراکز توزیع کالاهای امدادی و پناهگاه هاست. مدل پیشنهادی با هدف به حداقل رساندن تقاضای تأمین نشده به مسیریابیوسایل نقلیه به صورت پویا می پردازد. در صورت مازاد بودن مقدار تقاضا در پایان دوره های عملیاتی، میزان کمبود کالا را به تفکیک هر پناهگاهمشخص می کند. به منظور اعتبارسنجی مدل پیشنهادی از اطلاعات منطقه ی چهار شهر تهران برگرفته شده و با بهره گیری از نرم افزار گمز حل شدهاست. نتایج به دست آمده از حل عددی مدل نشان داد که کلیه عملیات امدادی در راستای تأمین حداکثری تقاضا انجام گرفته و زمان نقل وانتقالوسایل نقلیه نیز به نحو مطلوبی مدیریت می شود. با بهره گیری از مدل پیشنهادی میزان حمل کالاهای امدادی توسط وسایل نقلیه در هر دورهمشخص می شود. درنهایت به منظور بررسی مدت زمان اجرای مدل در ابعاد مختلف تحلیل حساسیت شده است. UR - https://www.joem.ir/article_46982.html L1 - https://www.joem.ir/article_46982_db20cb638fb879d494bcde26ecc322c0.pdf ER -