TY - JOUR ID - 14928 TI - بهینه ‏سازی حرکت سرویس‏ رسان‏های فرودگاهی در شرایط اضطراری JO - مدیریت بحران JA - CM LA - fa SN - 2345-3915 AU - رمضانی, ابوذر AU - ملک, محمدرضا AU - دهقانی, حمید AU - سهامی, حبیب اله AU - حسنوی, رضا AD - دانشجوی دکتری سیستم اطلاعات مکانی، مجتمع آمایش و پدافند غیرعامل، دانشگاه صنعتی مالک اشتر AD - دانشیار، گروه سیستم اطلاعات مکانی، دانشکده مهندسی نقشه‌برداری، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی AD - استادیار، پژوهشکده آفا، مجتمع آمایش و پدافند غیرعامل، دانشگاه صنعتی مالک اشتر AD - استادیار، مرکز پژوهشی علوم و فناوری آمایش و مکانیابی، مجتمع آمایش و پدافند غیرعامل، دانشگاه صنعتی مالک اشتر AD - دانشیار، مجتمع آمایش و پدافند غیرعامل، دانشگاه صنعتی مالک اشتر Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 4 IS - 1 SP - 5 EP - 15 KW - سامانه‌ی اطلاعات مکانی KW - فرودگاه KW - سرویس پوش و تاو KW - دسترسی KW - مدیریت بحران DO - N2 - توسعه‏‏یحملونقلهواییموجبتغییرات فراوانیدرفرودگاه‏هاشدهاست.تعداداپرون‏ها1وپایانه‏هاازنظر پیچیدگیواندازهروبهافزایشاست. بهعلتافزایشتعداد پروازها، تعدادهواپیماها وبهتبعآنافزایش تجهیزات،وسائلنقلیهوموانعثابت، احتمال وقوع بحران در فرودگاه افزایش یافته است. با توجه به این موضوع، تحقیق قابل توجهی برای کاهش بحران در فرودگاه‏ها و بهینه‏سازی دسترسی سرویس‏رسانان به هواپیماها انجام نشده است. سامانه‏ی اطلاعات مکانی، با توانایی‏هایی که در تجزیه و تحلیل داده‏های مکانی ارائه داده است، متخصصان و مهندسان فرودگاه‏ها را در به‏کارگیری آن برای بهبود مدیریت بحران در فرودگاه راغب کرده است. در این تحقیق اطلاعات مکانی و زمانی مربوط به سرویس‏رسانی در فرودگاه، که یکی از عوامل اصلی وقوع بحران در فرودگاه است، به صورت غیرآنی تجزیه و تحلیل شده و شیوه‏ای نو برای بهینه‏سازی دسترسی سرویس‏رسانان به هواپیماها و در نتیجه کاهش بحران در فرودگاه ارائه شده است. هدف به‌کارگیری این شیوه بهینه‏سازی دسترسی خودروهای سرویس‏رسان (با شرط تأخیر نداشتن پرواز‏ها) برای کاهش بحران در فرودگاه است. در طرح پیشنهادی عملیات سرویس‏رسانی با در نظر گرفتن دو حالت منجر به کاهش بحران می‏شود: در حالت اول سرویس‏رسان پس از ارائه‌‌‌‌‌‌‌ی سرویس به جایگاه دائم باز می‏گردد و در حالت دیگر سرویس‏رسان پس از ارائه‌ی سرویس در جایگاه موقت توقف می‏کند. نتایج نشان می‌دهد که در هر دو حالت با کاهش تعداد سرویس‏رسان‏ها در سطح فرودگاه‏ها از میزان بحران کاسته می‌شود. UR - https://www.joem.ir/article_14928.html L1 - https://www.joem.ir/article_14928_088bdd3dd97c4cceec77de9484553f87.pdf ER -