per
دانشگاه صنعتی مالک اشتر
مدیریت بحران
2345-3915
2345-4741
2014-02-20
2
2
5
13
5599
Research Paper
بررسی عوامل مؤثر بر مشارکت نیروهای داوطلب مردمی در زمان بحران
Important influential factors on people’s tendency for voluntary participation during crisis
فرهاد باباخانی
lachin2005@gmail.com
1
محمد یزدانینسب
2
مهدی نوری
nouri4285@gmail.com
3
گروه جامعهشناسی، دانشگاه شهید بهشتی
گروه جامعهشناسی، دانشگاه شهید بهشتی
پژوهشگر، دانشگاه صنعتی مالک اشتر
پژوهش حاضر تلاشی است در جهت بررسی عوامل مؤثر بر مشارکت مردمی در زمان بحران. بنابراین ابتدا تعریفی از مشارکت و بحران به صورت مفهومی ارائه شد. سپس با مرور پیشینه و تئوریهای موجود در این زمینه، چهار متغیر اعتماد اجتماعی، انزوا، پایگاه طبقاتی و احساس آنومی تبیینکنندههای مشارکت شناخته شدند. پژوهش حاضر بر مبنای روش پیمایش استوار است. ابزار سنجش پرسشنامه است و برای تعیین حجم نمونه از روش نمونهگیری چند مرحلهای با استفاده از روش سهمیهای و تصادفی استفاده شده است. حجم نمونه نیز 319 نفر شهروند تهرانی است. نتایج آزمونهای توصیفی از میانگین نسبتاً بالای تمایل مردم به مشارکت در هر دو بعد خبر میدهد؛ به طوری که میانگین مشارکت در زمان جنگ 55/65 و در حوادث طبیعی94/68 است. نتایج آزمونهای آماری تحلیلی نیز در نهایت سه متغیر احساس آنومی، اعتماد اجتماعی و انزوای فردی را مهمترین عوامل تأثیرگذار بر مشارکت مردم در زمان بحران معرفی میکنند.
Current research is an effort to explore the most important influential factors on voluntary participation in crisis time. Research was started with conceptual definition of participation and crisis. Reviewing the literature showed that social trust; Social isolation, class status and sense of anomy are the most influential factors. Present research is based on survey method with the structured questionnaire. Sampling method was multistage, and sample size was 319. Descriptive analysis showed that Tehran’s citizen tendency for participation is really high in both dimensions (Wartime and natural disaster). Inferential statistic tests indicated that sense of anomy; social trust and social isolation are the most important influential factors on people’s tendency for volunteer participating during a crisis.
https://www.joem.ir/article_5599_fd12e108e605c7febd57e88b1e8fc3ec.pdf
بحران
مشارکت
احساس آنومی
انزوای اجتماعی
پایگاه طبقاتی
Crisis
Participation
Sense of anomy
social isolation
Class status
per
دانشگاه صنعتی مالک اشتر
مدیریت بحران
2345-3915
2345-4741
2014-02-20
2
2
15
24
5600
Research Paper
معیارهای توسعهی مجدد اراضی نظامی با رویکرد مدیریت بحران
Military Fields Redevelopment Criteria of Efficiency in Crisis Management
کاظم افرادی
kazem55@ymail.com
1
فرشاد نوریان
2
کارشناسی ارشد برنامهریزی شهری، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران
گروه شهرسازی، دانشکدهی شهرسازی، دانشگاه تهران
مدیریت بحران راهبردی است که متخصصان شهری آن را برای مقابله با بحرانهای شهری تدوین کردهاند. یکی از مراحل اصلی مدیریت بحران اسکان موقت حادثهدیدگان است و فضاهای باز شهری قابلیت بالایی در تسهیل این مرحله از مدیریت بحران دارند. در سالهای اخیر، قانون انتقال اراضی نظامی درونشهری به خارج از محدودهی شهرها زمینهی توسعهی مجدد آنها را در کشور فراهم ساخته است. یکی از مسائل مطرح در این زمینه چگونگی توسعهی مجدد با رویکرد مدیریت بحران است. این پژوهش در راستای حل این مسئله و با هدف ارائهی معیارهایی برای توسعهی مجدد اراضی نظامی با رویکرد مدیریت بحران و انتخاب پادگان دوشانتپه نشان داد که میتوان معیارهایی در زمینهی کاربری زمین، تأسیسات، تراکم، حمل و نقل و سازمان فضایی پیشنهاد کرد. بررسی شرایط شهری و محلی پادگان دوشانتپه، ارائهی طرحهای پیشنهادی برای توسعهی مجدد و ارزیابی این طرحها با معیارهای معرفیشده با روش تحلیل سلسلهمراتبی، نشان میدهد که میتوان با حداکثر استفادهی انطباقی از کاربریها و تأسیسات موجود، مجموعهای احداث کرد که در شرایط عادی دارای کاربریهای شرطی، چندعملکردی، موقتی، سبز و تفریحی باشد و در شرایط بحرانی با انعطافپذیری بالا به سرعت برای عملکردهای امدادی و اسکان موقت آماده گردد.
The crisis management is a strategy that has been developed by urban experts, confronting with urban disasters. One of the main stages of crisis management is the temporary housing for disaster victims. Urban open spaces have a high potential to facilitate this phase of crisis management. In recent years, the law of “Transferring the Military Land Uses from City Limits," has provided their redevelopment in Iran. One of the issues in military land fields transferring is how to redevelop these fields with paying attention to the crisis management approaches. This study aims to indicate the main criteria for redeveloping military fields in accordance with crisis management approaches. Dooshantappeh base is selected as a case study in order to solve temporary housing issue during a crisis. The indicated criteria were land use, utilities, density, transportation and spatial structure fields. Site location and urbanization conditions were considered for site redevelopment strategies. The Analytic hierarchy process was used as decision making technique in this study. The results show that the maximum adaptation of existing constructions and facilities to the redeveloped plan of military fields provide conditional, multi-functional, temporal, recreational and greening opportunities of land use. This redeveloped area could be used as a rescue area quickly with high flexibility for temporary housing.
https://www.joem.ir/article_5600_340aa6587b54495e9fc4a2aa0850c943.pdf
مدیریت بحران
توسعهی مجدد
اراضی نظامی
پادگان دوشانتپه
روشAHP
crisis management
Redevelopment
Military fields
DooshanTappeh Base
Analytic hi-erarchy process technique (AHP)
per
دانشگاه صنعتی مالک اشتر
مدیریت بحران
2345-3915
2345-4741
2014-02-20
2
2
25
32
5601
Research Paper
ارزیابی خطر و خسارت ناشی از پدیدهی روانگرایی خاک
Hazard and risk analysis of soil liquefaction
علی عبدالله زاده
aliabdollahzadeh66@gmail.com
1
مجید اونق
majidownagh@gmail.com
2
رئوف مصطفیزاده
raoofmostafazadeh@yahoo.com
3
آبخیزداری دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
گروه آبخیزداری و مدیریت مناطق بیابانی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
علوم و مهندسی آبخیزداری دانشکدهی منابع طبیعی دانشگاه تربیت مدرس
تحلیل خطرات طبیعی میتواند ابزار مناسبی در تصمیمگیری، برنامهریزی و اولویتبندی اقدامات مدیریت بحران باشد. در این پژوهش، ضمن پیشبینی سناریوهای بروز خطر و خسارت پدیدهی روانگرایی، آسیبپذیری عناصر در معرض خطر نیز مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. جزئیات این رویکرد در منطقهی گرگان در استان گلستان مورد ارزیابی و توصیف قرار گرفته است. همچنین نقشههای خاک (طبقات بافت رسوب)، عمق آب زیرزمینی (اطلاعات چاههای پیزومتری) و شتاب زلزله (دادههای بیشترین شتاب لرزهای تاریخی ثبت شده) تهیه شد. وقوع روانگرایی خاک بر اساس متغیرهای مذکور و مدل تجربی سه فاکتوره برای شرایط موجود در چهار رتبهی خطر تهیه گردید. بر اساس ترکیبهای احتمالی توانایی وقوع شتاب بیشینهی لرزهای و تغییرات عمق آب زیرزمینی، وضعیت بروز خطر مشخص گردید. با در نظر گرفتن ارتباط عوامل پیشگفته، پهنههای مختلف وقوع خطر روانگرایی با استفاده از سامانهی اطلاعات جغرافیایی و نرمافزارArc GIS 9.3 محاسبه گردید. در نهایت طبقات حساسیت روانگرایی برای منطقهی مورد مطالعه تهیه شد. بر اساس نتایج پژوهش، در سناریوی وقوع خطر، ناحیهی شمالی منطقهی مورد مطالعه با تمرکز فعالیتها و مراکز جمعیتی و بالا بودن سطح آب زیرزمینی در رتبههای خطر و خسارت بالا قرار دارد. نقشه و نتایج پیشبینی محدودهی خطر روانگرایی خاک در قالب سناریوی آینده در چهارچوب تحلیل احتمال خطر و خسارت میتواند ابزار مناسبی در مدیریت خطر و کاهش خسارت ناشی از این پدیده باشد. رویکرد ارزیابی مورد استفاده میتواند با در نظر گرفتن شدت و محدودهی خطر و عناصر حساس در گرفتن تصمیماتی برای کاهش خطر مورد استفاده قرار گیرد.
Natural hazard risk assessment helps decision makers for planning and prioritizing disaster management strategies. This paper focuses on the prediction of different scenarios and assessing the risk of soil liquefaction. The vulnerability of the elements due to soil liquefaction was determined. The Gorgan state (1600 km2), Golestan Province, Iran was considered as a case study for assessing the vulnerability due to this phenomenon. Soil deposits map, ground water depth, and the earthquake acceleration map (based on the occurred historical earthquake points) have been prepared for this study. An empirical liquefaction model as a function of the three studied variables was used to model the liquefaction in four hazard classes using the ArcGIS software. Possible scenarios was determined considering the potential of superposing the peak rate of the ground acceleration and water depth. The area of liquefied zones was estimated using the geographical information systems (GIS). The liquefaction risk classes has been estimated using risk equation considering hazard rate, elements at risk (e.g. roads, residential area and water resources) and their assigned vulnerability values in the case study area. According to the results, the North region of the case study had the highest risk class with dense residential communities and industrial activity, and also high groundwater table. Presented liquefaction vulnerability maps could be used as a basis for the hazard management and reducing future liquefaction losses. The implemented approach employed the intensity and range of liquefaction in collaboration with vulnerable elements to determine the liquefaction risk and make a scientific decision accordingly.
https://www.joem.ir/article_5601_99ed3df1084cecfe7982c234df4b4056.pdf
پهنهبندی خطر
سامانهی اطلاعات جغرافیایی
مخاطرات طبیعی
برنامهریزی فضایی
Soil liquefaction
geographic information system (GIS)
Natural hazards
Spatial planning
per
دانشگاه صنعتی مالک اشتر
مدیریت بحران
2345-3915
2345-4741
2014-02-20
2
2
33
41
5602
Research Paper
ارزیابی میزان حساسیت داراییها و پهنههای شهری با استفاده از تحلیل اندرکنشی با رویکرد برنامهریزی شهری
Critical assement of assests and areas in the city using interdependency analysis – An urbun planning approach
حانیه نورالهی
h_nurollahi@yahoo.com
1
عاطفه سلیمانی
atefeh.soleimani.r@gmail.com
2
اکرم برزگر
ak.barzagar@gmail.com
3
علی علیدوستی
alidousti@mut.ac.ir
4
پژوهشگر، دانشگاه صنعتی مالک اشتر
گروه شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت
پژوهشگر، دانشگاه صنعتی مالک اشتر
پژوهشگر، دانشگاه صنعتی مالک اشتر
بر اساس تئوریهای مختلف، آنچه در جنگهای دنیای امروز بیشتر مورد توجه قرار میگیرد، شناسایی داراییهای با ارزش شهر یا کشور و احتمال حمله به آنهاست. با توجه به عملکرد، میزان تأثیرگذاری، موقعیت راهبردی و ... میزان حساسیت هر کدام از داراییها نسبت به یکدیگر متفاوت است. از این رو تعیین میزان حساسیت داراییها اولین گام در طرحهای پدافند غیرعامل است. حساسیت داراییها بر اساس پیامدهای کوتاهمدت و بلندمدت ناشی از خسارت و تخریب داراییها تعریف شده و طبقهبندی میزان حساسیت آنها به روشهای مختلفی صورت میگیرد. در این پژوهش تحلیل اندرکنشی داراییها برای ارزیابی حساسیت آنها مورد استفاده قرار گرفته است. میزان حساسیت هر دارایی از تلفیق سه اندرکنش فیزیکی، زمانی و جغرافیایی محاسبه شده است. برای تدوین برنامههای کارآمدتر باید علاوه بر ارزیابی حساسیت داراییها، میزان حساسیت پهنههای تحت تأثیر آنها نیز شناسایی شود و در برنامهریزی مورد توجه قرار گیرد، در حالی که این امر در پژوهشهای مرتبط با حساسیت کمتر مورد بررسی قرار گرفته است. هدف این پژوهش توسعهی مفهوم اندرکنش و ارائهی روشی برای استفاده از تحلیلهای اندرکنشی در برنامهریزی شهری است. در این روش میزان حساسیت پهنههای شهری با توجه به دو عامل میزان حساسیت داراییها و تجمع آنها در یک پهنهی شهری تعیین شده است. برای عینی شدن این تحلیل، فرایند مذکور در یک منطقهی شهری فرضی پیاده شده است. نتایج نشان میدهد که در این محدوده، داراییهای مربوط به زیرساخت برق از بیشترین حساسیت و داراییهایی همچون موزه و صدا و سیما از کمترین میزان حساسیت برخوردارند.
Assets are one of the determining factors in vulnerability assessment of cities. However, not all assets have the same effects on vulnerability. Therefore, it is crucial to prioritize assets based on their criticality for the system. Criticality is defined as the value of the asset for the system along with the long-term and short-term consequences caused by it in case it is damaged or destroyed. Geographical, physical and temporal interdependency analyses were used in this research to determine the criticality of each asset. However, establishing the most critical assets is only one part of risk assessment. Therefore, in order to have a more efficient planning, it is necessary to ascertain the critical areas as well. Unfortunately, the existing literature on interdependency analysis lacks adequate research in this area and as a result this type of analysis has not been used in urban planning despite the potentially beneficial applications of this concept in the field. In the methodology proposed in this article, calculated criticality and aggregation of assets were taken into account to assign criticality to different areas. Since some of the data needed for this procedure is considered to be classified information, a hypothetical area with hypothetical assets was used in the case study. The results indicate that, between assets in this example. The electric power infrastructure has the highest criticality whereas assets such as museums and radio and TV center have the lowest criticality.
https://www.joem.ir/article_5602_42e97c0c2bae7440834b6f0882867883.pdf
دارایی
حساسیت
تحلیل اندرکنش
سامانهی اطلاعات جغرافیایی
Asset
Criticality
Interdependency analysis
Geographic Information System
per
دانشگاه صنعتی مالک اشتر
مدیریت بحران
2345-3915
2345-4741
2014-02-20
2
2
43
50
5603
Research Paper
مقایسهی ظرفیتهای نظام ساختمانی LSF با ICF برای ایجاد اسکان موقت در شرایط بحران پس از زلزله
Comparing the Performance of LSF with ICF Building Systems as a Temporary Housing System during Earthquake Post-Disaster
محمدرضا بمانیان
bemanian@modares.ac.ir
1
نجمه بختیاریان
mbhjfh@gmail.com
2
گروه معماری، دانشکدهی هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس تهران
گروه معماری، دانشکدهی هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرس تهران
سکونت یافتن، امری ضروری برای انسان است؛ تا آنجا که گردانندگان جوامع مختلف تلاش میکنند تا با فراهم کردن تسهیلات لازم، امکان دستیابی به آن را برای همگان فراهم کنند. این موضوع به هر شکل که مطرح گردد، نیازمند مطالعه، بررسی، تحلیل و ارزیابی است؛ به طوری که در هر شرایطی بتوان برای اسکان افراد برنامهریزی کرد. اسکان موقت پس از زلزله نیز یکی از همین شرایط است. با توجه به شدت تخریب ایجاد شده در ساختمانها که آنها را به مکانهایی ناامن برای ادامهی زندگی تبدیل میکند، اقدامات لازم برای بازسازیها صورت میگیرد. اما این امر در بسیاری موارد به زمان نیاز دارد و تا زمان بازسازی ساختمانهای مسکونی، بازماندگان نیاز به محیطی موقت برای اسکان دارند. در نظر داشتن عواملی چون نیاز به حجم بالایی از سکونتگاه در مدت زمانی کوتاه پس از زلزله، ویژگیهای اسکان موقت بسته به شرایط زمانی و مکانی سانحه و خصوصیات مشترک آن با سکونتگاه دائم، اهمیت استفاده از نظامهای ساختمانی و روشهای ساخت سریع سکونتگاه موقت را روشن میسازد. این پژوهش با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی و با مرور ویژگیهای اسکان موقت به اولویتبندی این ویژگیها از نظر اهمیت میپردازد و سپس با طرح سؤالاتی متناسب با ویژگیهای پیشگفته دو نظام ساختمانی LSF و ICF را مورد مقایسه قرار میدهد.
Habitation is an essential matter for human, so is considered as one of the most basic elements in his life. Thus, community leaders try to provide condition and facilities for convenient settlement of dwellers. It is important to investigate and analysis planning procedures of habitation and accommodating people in different scenarios and situations. Earthquake as a natural disaster is one of the scenarios. In this situation, buildings become unsafe places for living depend on the damage severity. It is very important to refuge the people during rehabilitation time. As a result, temporary housing is needed for housing the survivors after the earthquake. They need a comfort and safe temporary settlement to continue their normal life. Requiring a high volume of settlement accommodations in a limited timeframe after the earthquake was accumulated with some policies and characteristics are used whether by temporary housing or permanent settlements specify the importance of utilizing building systems and fast construction methods of temporary housing. This study aims to prioritize the features of temporary accommodation in terms of importance by reviewing characteristics of the temporary housing by descriptive - analytic method. Finally, this study compares two building systems based on aforementioned features.
https://www.joem.ir/article_5603_7a64df0769032988bb51910d5929c737.pdf
سکونتگاه
ویژگیهای اسکان موقت
بحران
نظام ساختمانی
Temporary Settlement
Features of Temporary Settlement
Crisis
Building System
per
دانشگاه صنعتی مالک اشتر
مدیریت بحران
2345-3915
2345-4741
2014-02-20
2
2
51
64
5604
Research Paper
مدل لجستیک امدادرسانی برای کاهش تلفات پس از زلزله در ابعاد بسیار بزرگ و واقعی
A humanitarian logistics model to minimize losses aftermath of an earthquake in large-scale and actual size
مرتضی احمدی
mortezaahmadi@aut.ac.ir
1
عباس سیفی
aseifi2@gmail.com
2
علیرضا قرهی
alirezagharahi@gmail.com
3
مهندسی صنایع- لجستیک و زنجیرهی تأمین، دانشکدهی مهندسی صنایع و سیستمهای مدیریت، دانشگاه صنعتی امیرکبیر
دانشکده مهندسی صنایع و سیستمهای مدیریت،دانشگاه صنعتی امیرکبیر
مهندسی صنایع، گروه مهندسی صنایع، دانشکدهی فنی- مهندسی، دانشگاه بوعلی سینا
با نگاهی به حوادث طبیعی چند دههی اخیر به روشنی در مییابیم که بروز بلایای طبیعی موجب به وجود آوردن هزینههای مالی و انسانی سنگین برای دولتها و جوامع میشود و روز به روز نگرانیها را در این زمینه افزایش میدهد. یکی از اصلیترین فعالیتهایی که در هر عملیات امدادرسانی صورت میپذیرد و تقریبا 80 درصد حجم کل فعالیتها را شامل میشود، لجستیک است. لجستیک امدادرسانی که در چند سال اخیر مطرح شده است، میکوشد تا با استفاده از مدلهای رایج در لجستیک تجاری و در نظر گرفتن شرایط خاص و ویژهای همچون تقاضای نامشخص، دسترسی نداشتن به اطلاعات دقیق در شرایط پس از بحران، خراب شدن و از بین رفتن مسیرهای حمل و نقل شهری و برون شهری و محدود بودن زمان امدادرسانی در صورتی که حجم فعالیتها و هماهنگیهای مورد نیاز بسیار بالا و فشرده است، تا حد امکان تلفات انسانی را کاهش دهد. در این پژوهش یک مدل لجستیک امدادرسانی با رویکرد برنامهریزی غیرخطی مختلط عدد صحیح (MINLP) با در نظر گرفتن خرابی مسیرهای حمل و نقل شهری پس از وقوع زلزله، زمان استاندارد و بینالمللی امدادرسانی و استفاده از دادههای برخط حاصل شده از نظام اطلاعات مکانی (GIS)، برای مکانیابی مراکز توزیع محلی کالاهای امدادی و همچنین مسیریابی وسایل حمل و نقل ارائه شده است. در طراحی مدل سعی شده است تا حد ممکن عوامل حیاتی دخیل در لجستیک امدادرسانی مورد توجه قرار گیرد. سپس مدل ارائه شده در مقیاس بزرگ و واقعی و با استفاده از دادههای برگرفته از نظام اطلاعات مکانی، به صورت یک مطالعهی موردی پیادهسازی شده و نتایج آن به صورت کامل ارائه شده است. برای حل این مدل در شرایط واقعی از روش جستجوی همسایگی متغیر که برای اولین بار برای یک مدل لجستیک امدادرسانی ارائه شده، بهره گرفته شده است.
In recent decades, natural disasters imposed financial and humanitarian costs to the governments and societies. One of the most important activities which is done in every relief operation and encompass roughly 80 percent of all activities is logistics operations. Thus, a new area and subject with title of humanitarian logistics are stated in literature in recent years. Humanitarian logistics aims to minimize loss of lives by using common models in commercial logistics and considering specific situation and issues such as stochastic demand, lack of precise information aftermath of a crisis, transportation network failure, and very short and limited relief time. This study aims to utilize a mix integer linear humanitarian logistics model. Transportation network failure aftermath of an earthquake, standard relief time and online datawere obtained by the geographic information systems (GIS).These data were used in the model to locate distribution centers of relief supplies. Moreover, this study indicated vehicle routing for the response time. Then, the developed model was implemented in San Francisco city as a real life and large-scale case study by GIS's data. To solve the model, variable neighborhood search (VNS) was used. Variable neighborhood search (VNS) is used for the first time to solve a large-scale humanitarian logistics model in this study.
https://www.joem.ir/article_5604_28ed5c466f7b87d099961e9b5c127402.pdf
لجستیک امدادرسانی
خرابی شبکهی حمل و نقل
مکانیابی- مسیریابی
جستجوی همسایگی متغیر
نظام اطلاعات جغرافیایی
Humanitarian logistics
Transportation network failure
Location-routing
Variable neighborhood search
GIS
per
دانشگاه صنعتی مالک اشتر
مدیریت بحران
2345-3915
2345-4741
2014-02-20
2
2
65
75
5605
Research Paper
تعیین و رتبهبندی تهدیدات انسانساخت عمدی در اجزای اصلی ایستگاههای مترو
Man-made threats determination and ranking for the main parts of the subway stations
غلامرضا جلالی فراهانی
1
فتحاله شمسایی زفرقندی
2
مصطفی غضنفری
m_gh1392@yahoo.com
3
علی قنبرینسب
alighanbari2454@gmail.com
4
دانشگاه عالی دفاع ملی
مدیریت راهبردی پدافند غیرعامل، دانشگاه عالی دفاع ملی
مهندسی پدافند غیرعامل، گرایش طراحی، دانشگاه صنعتی مالک اشتر
گروه جغرافیا، دانشگاه تهران
ایستگاههای مترو به دلایل مختلفی چون جمعیتپذیری بالا از اهمیت بالایی برخوردارند و همواره در معرض تهدیدات انسانساخت مختلف قرار دارند. کاهش آسیبپذیری ناشی از این تهدیدها در ایستگاههای مترو همانند هر فضای عمومی دیگری در سایهی اقدامات پدافند غیرعامل و مدیریت بحران میسر است که شناخت و رتبهبندی تهدیدات، اولین اقدام در این مسیر است. این پژوهش به روش توصیفی - تحلیلی و با استفاده از مطالعات کتابخانهای و پرسشنامه به استخراج تهدیدات انسانساخت عمدی حوزهی ایستگاههای مترو و رتبهبندی آنها در هر یک از اجزای اصلی این فضاهای عمومی میپردازد. استخراج تهدیدات تخصصی ایستگاههای مترو و تبیین شاخصهای رتبهبندی تهدیدات از مهمترین دادههای کیفی است که در تهیهی پرسشنامهی تحقیق مورد استفاده قرار گرفت. برای تحلیل دادهها نیز علاوه بر آمارهای کمی، از روش تحلیل محتوا استفاده شد. روایی پرسشنامهی طراحی شده را متخصصان تأیید کردند و پایایی آن بر اساس آزمون آلفای کرونباخ، 928/0 به دست آمد که بیانگر صحت بالای نتایج است. یافتههای تحقیق بیانگر آن است که از میان نه تهدیدِ پیش روی ایستگاههای مترو، بمبگذاری اصلیترین تهدید کل این فضا میباشد. از دیگر نتایج این تحقیق میتوان به رتبهبندی نه تهدید مذکور در هر یک از جزءهای اصلی ایستگاه مترو اشاره کرد. این رتبهبندی بر اساس چهار شاخص "شدت خسارت"، "توانایی دشمن"، "جذابیت هدف" و "سابقه رخداد تهدید" انجام پذیرفت.
Congregation of passengers is one of the main reasons that makes the subway stations as high risk places which are often exposed to various man-made risks and threats. Determining and ranking the future threats in each area of the subways are the preliminary acts in crisis management according to the passive defense concept. This research investigates the ranking of those man-made intentional threats which likely exist in the subway stations and public places. A descriptive method (content analysis) has been taken in this research along with utilizing the library studies as well as a questionnaire to gather the specific information. The major threats of the subway stations were extracted and the rank of the threats was determined to achieve the most significant ones. The reliability of the questionnaire was validated by Cronbach’s Alpha test. The findings showed that the terrorist threat such as bomb-planting is the main threat in the subways. The other eight threats in the subways were ranked based on four indices of “damage severity”, “enemy capability”, “targeting attractiveness” and “threat precedence in the main stations of the subways’’
https://www.joem.ir/article_5605_ffeca55765f389d17406f057ab6fbe48.pdf
ایستگاه مترو
تهدید انسانساخت عمدی
مدیریت بحران
دفاع غیرعامل
Subway Station
Man-made intentional threat
crisis management
Passive defense
per
دانشگاه صنعتی مالک اشتر
مدیریت بحران
2345-3915
2345-4741
2014-02-20
2
2
77
94
5606
Research Paper
اختصاص منابع اقتصادی جهت کاهش ریسک لرزهای منطقهای با استفاده از مدل بهینهسازی تصادفی و یقینی
Resource allocation for regional earthquake risk mitigation considering equtty, using two stage stochastic and deterministic programming
الناز پیغاله
epeyghaleh@dena.kntu.ac.ir
1
محمدرضا ذوالفقاری
mzolfaghari@catrisks.com
2
دانشکدهی عمران، دانشگاه صنعتی خواجه نصیر طوسی
دانشکدهی عمران، دانشگاه صنعتی خواجه نصیر طوسی
این پژوهش با هدف ارائهی روشی برای ارزیابی و تعیین اولویت اقدامات کاهش ریسک لرزهای در کشورهای لرزهخیز در حال توسعه و اختصاص بودجهی لازم به این اقدامات و یاری دادن مدیران و تصمیمگیرندگان در این امر انجام شده است. بنابراین یک مدل برنامهریزی بهینهسازی تصادفی (احتمالی) دو مرحلهای توسعه داده شده است تا منابع اقتصادی اختصاص یافته به راهکارهای کاهش ریسک لرزهای (مقاومسازی) و بازسازی پس از زلزلههای احتمالی آینده را در سطح منطقهای بهینه سازد. این مدل پیشنهادی راهبردهای کاهش ریسکهای موجود را با هدف کمینه کردن هزینههای مقاومسازی، بازسازی و ریسک خسارت اقتصادی بیش از حد مجاز مورد جستجو قرار میدهد تا راهکار بهینه را با توجه به محدودیتهای موجود پیدا کند. برای نشان دادن قابلیت کاربردی مدل پیشنهادی، نواحی ساختمانی شهر تهران مورد تحلیل قرار گرفته است. بنابراین دادههای ساختمانی ناحیهی مورد مطالعه، به همراه توابع آسیبپذیری این ساختمانها و ویژگیهای خطر لرزهای منطقهای برای ارزیابی احتمالی ریسک منطقهی مورد مطالعه به کار گرفته شدهاند. نتایج تحلیل مدل پیشنهادی به صورت تغییرات هزینههای مقاومسازی با موقعیت جغرافیایی و بر حسب نوع سازه و سطح طراحی لرزهای ارائه شده است. برای بررسی مدل پیشنهادی از دیدگاه در نظر گرفتن عدم قطعیت وقوع زلزلهها و همچنین نشان دادن برتریهای مدل برنامهریزی تصادفی نسبت به مدلهای بهینهسازی یقینی، مدل یقینی متناظر با مدل تصادفی پیشنهادی، ارائه و تحلیلهایی نیز بر مبنای این مدل انجام شده است. در پایان نتایج این تحلیلها با نتایج تحلیل مدل تصادفی مورد مقایسه قرار گرفته است.
This paper is presented with the aim of finding optimum methodology to prioritize the seismic risk mitigation strategies in earthquake hazard prone areas and financing them which could help decision makers in earthquake risk mitigation process. Therefore, a two-stage stochastic model is developed to optimize funds allocation for risk reduction measures (retrofitting of buildings) and reconstruction measures after potential earthquakes in a regional level. The proposed stochastic model seeks optimized strategy towards risk reduction based on minimizing various criteria such as mitigation expenditures, reconstruction costs, and excess reconstruction expenditures induced by probable earthquakes. In order to present the functionality of the proposed stochastic method, the approach is applied for a pilot area in Tehran. Therefore building stocks for the pilot area besides structural vulnerability functions for them as well as regional seismic hazard characteristics are modeled to compile a probabilistic seismic risk model for the pilot region. Results illustrate the variation of mitigation expenditures in particular, structural retrofitting expenditures by location and structural type for buildings in this region. In addition, in order to investigate the consideration of uncertainty related to the probable earthquakes and demonstrate the advantages of stochastic programming compared to deterministic programming, a deterministic programming and such approach are discussed here and some pilot studies are designed and performed. The results of these studies are compared with the pilot analyses done based on proposed stochastic programming.
https://www.joem.ir/article_5606_dc1cd6d14992e2299f38a53b160185a1.pdf
بهینهسازی
کاهش ریسک لرزهای
اختصاص منابع
آسیبپذیری لرزهای
تهران
Optimization
Seismic Risk Mitigation
Resource Allocation
Seismic Vulnerability
Tehran